Przygotowujesz się do samodzielnego audytu SEO? Masz świadomość, że przed tobą długa lista czynności, które musisz wykonać i parametrów, które musisz sprawdzić? Postanowiliśmy ułatwić ci nieco to zadanie i zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie najważniejsze elementy, o których musisz pamiętać przy audycie SEO. Podręczna checklista nie pozwoli zapomnieć ci o żadnym z nich!
Checklista - cenna pomoc w audycie SEO
Nietrudno w licznych statystykach i czynnościach zapomnieć o takim czy innym elemencie wymagającym sprawdzenia podczas analizy SEO. Pomocna dla ciebie może okazać się checklista, w której zawrą się wszystkie najważniejsze parametry - tylko wtedy będzie on dokładny. Czynności podzieliliśmy na grupy tematyczne, dzięki czemu łatwiej odnajdziesz interesujące cię zagadnienie.
Podstawowe dane serwisu - co powinna zawierać Twoja checklista?
Audyt rozpocznij od sprawdzenia indeksacji stron należących do twojego serwisu. Wpisz w Google komendę site:nazwa_strony.pl. Sprawdź, ile stron zostało “wyrzuconych” przez wyszukiwarkę i czy strona główna jest na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Zobacz również wyszukiwanie za pomocą frazy brandowej (z użyciem nazwy twojej firmy). Brak strony w wynikach wyszukiwania może wiązać się z zastosowaną wobec ciebie karą. Sprawdź też, czy zawartość witryny pojawia się w pamięci podręcznej (cache) i czy uwzględnione jest linkowanie wewnętrzne.
Checklista - treści na stronie i wersje językowe
Sprawdź, czy na stronie jest jakikolwiek tekst. Pozwoli on robotom Google zorientować się w jej tematyce. Jeśli nie, stwórz nawet niewielki akapit na kilkaset znaków. Umieszczaj treści - teksty lub obrazy - na landing pages. Jeśli już przygotowujesz teksty, niech będą one zrozumiałe dla użytkownika i konkretne. Nie przesadzaj z reklamami w stosunku do treści, gdy będzie ich za dużo, Google nałoży na ciebie karę, a dla użytkownika strona będzie mniej czytelna. Zamieszczaj w treści nagłówki i śródtytuły - niech opisują zawartość strony. Czy teksty na stronie są opatrzone obrazami, a ich układ jest przejrzysty? Jeśli nie, bardziej dostosuj tekst do użytkownika.
Jeśli twoja strona ma różne wersje językowe, niech znajdują się one w osobnym katalogu lub w poddomenie. Zadbaj, aby strony kierowane na różne kraje miały odrębne adresy URL. Wersje językowe strony lub ich brak odnotuj w narzędziu Google dla webmasterów. Dbaj o szczegóły na stronach kierowanych na inne kraje - przygotowuj unikatowe treści, sprawdź, czy na stronie używana jest waluta danego kraju (przy stronach z funkcjami sprzedażowymi).
Słowa kluczowe i linki zewnętrzne - ważny element checklisty
Twoja checklista powinna zawierać również sprawdzenie spójności słów kluczowych z tematyką treści na stronie. Jeśli jej nie ma, koniecznie to popraw, bo możesz zostać uznany za spamera. Sprawdź, czy twoje strony pozycjonują na różne słowa kluczowe. Zwróć uwagę, czy linki wychodzące są właściwie opisane. Nie twórz ze swoich witryn tzw. farm linków.
Duplicate content - na to uważaj szczególnie!
Zwracaj uwagę na to, czy każdy produkt lub podstrona posiada inny opis. Jeśli adres URL jest dynamiczny, ustal jej adres kanoniczny. Sprawdź, czy w internecie nie pojawiają się takie same opisy jak u ciebie - jeśli tak, zgłoś to Google. Staraj się tworzyć unikatowe treści dla każdej ze stron i unikaj powieleń wewnątrz serwisu. Czy poddomeny nie dublują treści zawartych w serwisie głównym? Oznacz przyciski “wydrukuj”, “utwórz PDF” atrybutem rel=”nofollow”.
Optymalizacja on-site i wersja mobilna strony
Zwróć uwagę na znacznik
Możesz zawrzeć w nim również nazwę swojej firmy. Sprawdź, czy tag description dokładnie opisuje stronę i jej tematykę. Czy słowa kluczowe znajdują się w opisie? Zoptymalizuj adresy WWW pod kątem SEO. Stwórz opisy alternatywne dla grafik na twojej stronie. Umieść słowo kluczowe w nagłówku h1.
Czy strona poprawnie wyświetla się na urządzeniach mobilnych? Czy posiada wersję mobilną - jeśli nie, koniecznie to zmień.
Checklista - szybkość ładowania strony
Sprawdź szybkość ładowania twojej strony za pomocą PageSpeed Insights. Zastosuj się do zawartych tam instrukcji. Zoptymalizuj obrazy - zmniejsz ich wagę poprzez kompresję. Zminimalizuj zastosowanie Javascript. Sprawdź, czy hosting jest wystarczający dla potrzeb twoich stron. Jeśli uważasz, że nie - czym prędzej zmień ofertę.
Indeksacja, przekierowania, struktura serwisu
Twoja checklista powinna zawierać również sprawdzenie pliku robots.txt - czy nie znajdują się tam niepotrzebne ograniczenia dla robotów - noindex lub nofollow? Czy linkowanie wewnętrzne poprawnie działa w twoich serwisie? Sprawdź z pomocą dodatków takich jak User Agent Switcher, jak twoja strona wygląda dla robotów Google - wychwyć z tej perspektywy elementy wymagające zmiany. Czy strony twojego serwisu tworzą błędy 4xx - jeśli nie jest to celowe, popraw to. Czy dodałeś mapę witryny do Google Search Console lub umieściłeś ją w pliku robots.txt? Jeśli nie, dodaj ją. Oznacz landing pages atrybutem noindex.
Czy zachowana jest struktura pionowa (hierarchiczna - od strony głównej aż do podkategorii czy stron produktowych) i pozioma (na tym samym poziomie np. kategorii) twojego serwisu? Zlikwiduj linki, które prowadzą do nieistniejących już stron w twoim serwisie.
Sprawdź, czy przekierowanie 301 działają właściwie. Zastąp nimi inne przekierowania w serwisie np. 302 lub 307. Dbaj o to, aby przekierowania nie były “łańcuszkowe” - nie przechodziły przez kilka adresów zanim robot dotrze na właściwą stronę. Czy właściwie zostały ustanowione adresy kanoniczne stron?
Przedstawiliśmy ci najważniejsze aspekty, na które musisz zwrócić uwagę podczas przeprowadzania audytu SEO. Pamiętaj, że nawet najdokładniejsza checklista czasem nie zastąpi ci powierzenia tego zadania specjaliście. Jeśli jednak twój serwis nie jest zbyt obszerny, z powodzeniem możesz podjąć się przeprowadzenia analizy SEO samodzielnie, z wykorzystaniem niezbędnych i dostępnych w sieci narzędzi. Powodzenia!