Zacząłeś optymalizację swojej strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych, jednak nie wiesz, czy na pewno wszystko przebiega zgodnie z planem? Warto możliwie szybko to sprawdzić, aby uniknąć tracenia czasu na niepotrzebne działania. W takich sytuacjach przydaje się analiza SEO - jej przeprowadzenie możesz zlecić specjalistom, lecz możesz także zająć się tym sam. Podpowiemy Ci, w jaki sposób dokonać bezpłatnej, samodzielnej analizy SEO.
Na czym polega analiza SEO?
Analiza SEO, zwana również audytem SEO, to sprawdzenie skuteczności szeregu działań, które mają związek z pozycjonowaniem strony internetowej. Dzięki takiemu audytowi możesz ocenić, co jeszcze powinieneś zoptymalizować na swojej stronie, a co działa poprawnie pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach. Analiza SEO polega przede wszystkim na wnikliwej analizie statystyk i funkcjonowania elementów strony oraz krytycznej ich ocenie.
Jakie są podstawowe działania w ramach analizy SEO? Jak już wspomnieliśmy, będzie to przegląd elementów strony odpowiedzialnych za pozycjonowanie (linków, słów kluczowych, tematyki strony, szybkości ładowania itp.), ocena zoptymalizowania całości strony oraz poszczególnych jej elementów, wykrycie mocnych i słabych punktów w optymalizacji strony, wykrycie ewentualnych błędów w optymalizacji oraz nakreślenie wskazówek, które mogą posłużyć poprawie istniejącego stanu.
Analiza SEO - czy warto robić ją samemu?
Analiza SEO nie jest łatwym zadaniem, zwłaszcza dla osób początkujących w dziedzinie analityki internetowej i SEO. Jeśli posiadasz rozbudowaną stronę internetową albo złożony, obszerny serwis internetowy, powierz sprawę przeprowadzenia audytu SEO specjalistom. Gdy twoja strona nie jest zbyt rozbudowana, posiada zaledwie kilka podstron, śmiało możesz pokusić się o samodzielną analizę, nawet jeśli nie czujesz się specjalistą w dziedzinie analityki oraz pozycjonowania.
Kiedy przeprowadzić analizę SEO?
Dobrze jest przeprowadzać audyt SEO w miarę regularnie, choć szczególnie należy się zainteresować jego wykonaniem w kilku konkretnych sytuacjach:
Przy uruchomieniu nowej strony - analiza SEO pozwoli Ci określić, jakie są jej atuty i na co powinieneś zwrócić uwagę przy optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.
Przy znaczącej przebudowie strony - aby sprawdzić, czy wszystkie elementy SEO funkcjonują poprawnie.
Kiedy zacząłeś działania optymalizacyjne dla strony - podobnie jak w punkcie pierwszym, pozwoli Ci to na dokładne rozeznanie się w mocnych i słabych stronach oraz w elementach odpowiedzialnych za optymalizację dla wyszukiwarek,
Kiedy zauważyłeś spadek ruchu na twojej stronie lub kiedy zauważyłeś obniżenie twojej pozycji w wynikach wyszukiwania mimo prowadzonych działań SEO - analiza pozwoli Ci wychwycić błędy w optymalizacji i przedstawi możliwe rozwiązania tej sytuacji.
Analiza SEO - elementy ważne dla pozycjonowania
Krótko przedstawimy, na jakie najważniejsze aspekty musisz zwrócić uwagę przeprowadzaniu audyt SEO. Wszystkie mają wpływ na pozycję twojej strony internetowej w wyszukiwarkach. Postaraj się sprawdzić, jak działają wszystkie z nich:
Frazy kluczowe - na jakie frazy strona jest widoczna na SERP-ach, jakie pozycje zajmuje na istotne słowa kluczowe.
Tytuły stron - czy nie powtarzają się na witrynie i są poprawnie skonstruowane.
Adresy URL - czy są przyjazne SEO, a przekierowania na nie działają poprawnie.
Dobór słów kluczowych - czy został przeprowadzony poprawnie, czy kilka stron w witrynie nie pozycjonuje się na te same słowa.
Grafika - czy nie wpływa negatywnie na czas ładowania strony, a elementy graficzne są odpowiednio opisane.
Mapa witryny - czy serwis ją posiada.
Zawartość treściowa - czy treści są zgodne z tematyką i wartościowe dla użytkowników.
Linkowanie wewnętrzne - czy jest skuteczne i pozwala na łatwą nawigację w serwisie.
Szybkość ładowania strony - czy strona otwiera się odpowiednio szybko.
To tylko część elementów, które musisz sprawdzić podczas analizy SEO. Są one jednak kluczowe dla właściwego pozycjonowania strony. Oprogramowanie, które będziesz mógł zastosować podczas audytu, przedstawi Ci także inne parametry, które będziesz musiał ocenić pod kątem SEO.
Analiza SEO - programy do jej przeprowadzenia
Przedstawimy Ci trzy programy do przeprowadzenia skutecznego audytu SEO. Dzięki nim analiza SEO będzie przeprowadzona rzetelnie, a ty uzyskasz informacje na temat zoptymalizowania strony. Jeden ze wspomnianych programów - Screaming Frog - to aplikacja do zainstalowania na komputerze, zaś dwa pozostałe - Seoptimer oraz Found SEO Audit Tool - to narzędzia dostępne online.
Screaming Frog SEO Spider Tool
Kompleksowe narzędzie do dokładnej analizy SEO, przeznaczone w wersji darmowej dla małych i średnich serwisów internetowych. Bezpłatna wersja programu obejmuje bowiem audyt SEO maksymalnie 500 stron, co w przypadku wspomnianych niedużych serwisów jest w zupełności wystarczające. W łatwy i przejrzysty sposób przedstawia wszystkie najważniejsze parametry istotne dla pozycjonowania, m.in. uszkodzone linki, przekierowania, adresy kanoniczne, anchory, meta tagi itp.
Seoptimer
Jest to bez wątpienia jedno z najbardziej znanych narzędzi, z pomocą których wykonywana jest analiza SEO. Seoptimer to narzędzie bezpłatne, niewymagające instalacji na komputerze lub urządzeniu mobilnym. Wystarczy wpisać adres URL strony internetowej w okienku na stronie Seoptimer, a w ciągu maksymalnie kilku minut narzędzie przedstawi Ci dokładną analizę elementów odpowiedzialnych za pozycjonowanie twojej strony.
Found SEO Audit Tool
To także sieciowe narzędzie do przeprowadzania audytu SEO, podobne do Seoptimera. Zasadniczą różnicą przemawiającą za Found SEO Audit Tool jest bardziej przejrzysty, jeśli chodzi o wyniki analizy. Znakomicie przydaje się również przy wykrywaniu błędów w optymalizacji. Zarówno Found SEO Audit Tool, jak i Seoptimer pozwalają na późniejsze stworzenie pliku PDF z raportem z przeprowadzonego audytu.
Przedstawiliśmy Ci najważniejsze aspekty, na które powinieneś zwrócić uwagę podczas samodzielnej analizy SEO. Dzięki zaprezentowanym narzędziom zadanie to nie powinno być dla ciebie żadnym problemem - zwłaszcza jeśli twój serwis nie jest bardzo rozbudowany. Przytoczone przez nas wskazówki pozwolą Ci przeprowadzić fachowy audyt SEO bez konieczności zlecania tego zadania specjalistom.