Komunikacja w internecie nieustannie się rozwija, a każdy rok przynosi nowe rozwiązania. Jednym z najsilniejszych trendów ostatnich 2-3 lat jest serwis contentowy. Jeśli nie wiesz, co to jest lub nie jesteś pewien, koniecznie przeczytaj artykuł. Dowiesz się, dlaczego posiadanie serwisu contentowego przy prowadzeniu firmy jest korzystne.
Co to jest serwis contentowy i dlaczego warto go mieć?
Mimo iż coraz więcej firm i marek decyduje się na posiadanie serwisu contentowego, samo określenie nie jest jeszcze powszechne. Oznacza ono stronę internetową, na której będziesz mógł publikować wybrane przez siebie treści – kontekstowo, acz niekoniecznie ściśle dopasowane do dziedziny, w obrębie której działa Twoja firma. Dzięki zamieszczanym na stronie tekstom, obrazom czy filmom wieść o Twoich produktach bądź usługach dotrze do niszy, a więc osób bezpośrednio zainteresowanych ofertą. Twoim zadaniem będzie zadbanie, aby treści były wartościowe – mogą zostać utrzymane np. w przejrzystym stylu poradnikowym.
Strony korporacyjne, nawet jeśli są rozbudowane, posiadają ograniczenia komunikacyjne. Kontakt z potencjalnym klientem zazwyczaj zawęża się do udostępnienia mu numeru telefonu lub adresu e-mail. Mimo iż jest to ukłon w stronę osoby przebywającej na stronie, nie zawsze jest dostateczną zachętą do wykonania dodatkowego działania – napisania wiadomości czy wykonania telefonu. Tym bardziej ważne jest, aby treści na Twojej stronie odpowiadały na wszystkie pytania, które nie tylko zadali, ale mogliby chcieć zadać w przyszłości Twoi potencjalni klienci.
Realizacja celu przy pomocy serwisu contentowego
Decydując się na prowadzenie serwisu contentowego, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, na jakim efekcie Ci zależy, a więc co jest Twoim celem. Jest to ważne już na etapie projektowania strony: zakładek, przestrzeni przeznaczonej na tekst, sposobu zamieszczania w tekście dodatkowych materiałów, instalacji dodatkowych wtyczek społecznościowych lub sprzedażowych itd.
Twój serwis contentowy może realizować jeden z poniższych celów:
Poszerzenie grupy docelowej – być może Twoja firma oferuje produkty lub usługi, które nie są popularne lub wręcz przeciwnie, masz sporą konkurencję. Serwis contentowy pozwoli Ci udowodnić, że to Tobie warto zaufać, bo posiadasz coś wyjątkowego, czego nie mają inni.
Pozycjonowanie marki – w zależności od tego jakiego typu treści zdecydujesz się publikować, np. poradnikowe, eksperckie, humorystyczne, blogowe itd., tak będziesz widziany oczyma czytelników. Przełoży się to bezpośrednio na Twój wizerunek i pozycjonowanie firmy jako eksperta, żartownisia lub takiego, który chętnie dzieli się wiedzą i praktykami.
Świadomość marki – prowadząc konsekwentną komunikację w obrębie sekcji contentowej, która zahacza o produkty lub usługi Twojej firmy, siłą rzeczy zwiększasz świadomość względem tychże.
Zaangażowanie użytkowników – atrakcyjne treści angażują. Zarówno merytoryka jak i forma, która przypadną do gustu odbiorcom, mogą liczyć na interakcje: polecenia znajomym, komentarze itd. Dzięki temu zaczniesz też budować wokół swoich usług lub produktów społeczność. Zobacz nagrodzony case study jak zwiększyć ruch w obrębie serwisu contentowego dzięki aktywizacji użytkowników.
Sprzedaż – serwis contentowy jest świetnym pośrednikiem między niezdecydowanym odbiorcą a wykonaniem działania (np. dokonaniem zakupu). Wartościowe treści na stronie dostarczą materiału, z którego odbiorca dowie się, dlaczego warto skorzystać właśnie z Twojej oferty.
Serwis contentowy może być także środkiem np. przy zmianie sposobu lub tonu komunikacji firmy. Dla jednej marki kluczowy będzie profesjonalizm, a dla innej luz i przyjacielskie stosunki z potencjalnymi klientami. W zależności od branży, w jakiej pracujesz, będziesz chciał zwracać się do odbiorców na Pani/Pan, albo przeciwnie: Ty/Wy. Język, którym się posługujesz, wpłynie na to, jak będziesz postrzegany przez potencjalnych klientów. Serwis contentowy może być doskonałym narzędziem i środkiem do zainicjowania takiej zmiany oraz jej konsekwentnej egzekucji.
Inspiracji do charakteru serwisu contentowego szukaj w internecie
Jeśli chcesz sprawdzić, jak powinien wyglądać poprawny serwis contentowy, przejdź na stronę Lidla lub Biedronki. Oba sklepy udostępniają odbiorcom witryny z treściami dopasowanymi kontekstowo do branży, ale wykraczającymi poza ofertę produktową.
Lidl prowadzi kilka serwisów contentowych, m.in. winnicalidla.pl i kuchnialidla.pl. Na tym drugim oferuje osobom zainteresowanym gotowaniem ciekawe przepisy kulinarne pomysłu kucharzy współpracujących z siecią sklepów, m.in. Pawła Małeckiego, Darii Ładochy i Karola Okrasy. W serwisie można zostawiać komentarze, zapisywać ulubione przepisy, drukować je oraz przesyłać na swojego maila listę zakupów niezbędnych do wykonania dania, a dostępnych również w Lidlu. Oprócz tego sklep umożliwia zapisanie się na darmowy newsletter.
Podobne działania przeprowadza Biedronka, np. na testujemy.biedronka.pl czy biedronka.pl/pl/przepisy. Umożliwia odbiorcom wyszukiwanie potraw podług posiłku i ulubionego składnika, drukowanie ich, ocenienie, jak również dodawanie składników na listę zakupów. Tu także można skorzystać z opcji otrzymywania powiadomień mailowych o nowych publikacjach.
Serwis contentowy dopasowany do Twoich potrzeb
Już wiesz, że serwis contentowy to elastyczne rozwiązanie. Pozwoli Ci realizować różnorakie cele, szczegółowo dopasowane do Twoich potrzeb. Przed zaprojektowaniem go koniecznie zadaj sobie pytanie, jaki efekt chcesz osiągnąć – odpowiedź na nie pozwoli Ci zmierzyć w przyszłości efekty. Na podstawie wniosków zadecydujesz, czy warto uzupełnić serwis contentowy o dodatkowe zakładki, np. z materiałami audio-wizualnymi czy zbierającymi leady e-bookami.
Agencja SEO i Content Marketingu - Content Solutions