Początkiem roku wielu przedsiębiorców, którzy liczyli na możliwość ponownego korzystania z ulgi mały ZUS plus, przeżyło niemiłe zaskoczenie. Ich interpretacja obliczania terminów na potrzeby ulgi była odmienna od tej, jaką zaprezentował ZUS. Według ZUS-u przerwa pomiędzy ponownym korzystaniem z ulgi ma wynosić 3 lata, podczas gdy zdaniem przedsiębiorców intencją ustawodawcy była przerwa wynosząca 2 lata. W związku z tym do walki przedsiębiorców z ZUS-em przyłączył się Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, czego efektem jest spór o mały Zus plus. Dowiedz się więcej na ten temat.
Ulga mały ZUS plus
Przedsiębiorca, którego przychód w roku poprzedzającym nie przekroczył 120 000 zł, może przez maksymalnie 36 miesięcy w ciągu kolejnych 60 miesięcy prowadzenia firmy korzystać z preferencyjnych składek – ulgi mały ZUS plus.
- twórca, artysta;
- osoba wykonująca wolny zawód;
- wspólnik spółki jawnej, komandytowej, partnerskiej albo jednoosobowej spółki z o.o.;
- osoba prowadząca publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół.
Podstawa wymiaru składek przy uldze mały ZUS plus
Podstawę wymiaru składek na potrzeby ulgi mały ZUS Plus ustala się w ten sposób, że na początek należy określić przeciętny miesięczny dochód z działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym poprzez podzielenie rocznego dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskanego w poprzednim roku kalendarzowym przez liczbę dni jej prowadzenia w poprzednim roku, a następnie pomnożenie przez 30.
Otrzymany wynik trzeba zaokrąglić do pełnych groszy w górę, jeśli końcówka jest równa lub wyższa niż 0,5 gr, lub w dół, jeśli jest niższa.
Przeciętny miesięczny dochód z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym należy następnie pomnożyć przez współczynnik 0,5, przy czym i tu otrzymany wynik trzeba zaokrąglić do pełnych groszy w górę, jeśli końcówka jest równa lub wyższa niż 0,5 gr, lub w dół, jeśli jest niższa.
W ten sposób obliczona zostanie podstawa wymiaru składek na potrzeby ulgi mały ZUS Plus.
W ostatnim kroku konieczne jest porównanie otrzymanej podstawy wymiaru składek do kwoty 30% minimalnego wynagrodzenia i 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.
Składki na Fundusz Pracy nie są odprowadzane podczas opłacania składek małego ZUS-u plus, jeśli podstawa ZUS dla składek społecznych jest niższa niż kwota minimalnego wynagrodzenia.
Jak liczyć okresy ulgi mały ZUS plus według interpretacji ZUS?
W stanowisku ZUS-u zawartym w interpretacji z 9 lutego 2024 roku (DI/200000/43/16/2024) wskazano, że: „Zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, która spełnia warunki do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zgodnie z art. 18c ustawy, ustala podstawę wymiaru składek na te ubezpieczenia na dany rok kalendarzowy. Zatem podstawa ta powinna być ustalana, począwszy od pierwszego miesiąca korzystania z ulgi w danym roku. Przepisy określające ustalanie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dotyczą osób, które korzystają z ulgi, nie mają jednak zastosowania do osób, które ustalały podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zgodnie z tymi zasadami, przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednocześnie, zapis »ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych« dotyczy okresu przed pierwszym miesiącem w danym roku kalendarzowym, w którym osoba mogłaby skorzystać z ulgi. Jeśli więc osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą spełnia pozostałe warunki określone ustawowo do skorzystania z ulgi w styczniu danego roku, okres 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia działalności gospodarczej należy ustalać, począwszy od grudnia roku poprzedniego. W przypadku stycznia 2024 r. i prowadzenia bez przerw działalności gospodarczej okres ostatnich miesięcy kalendarzowych to 1 stycznia 2019 r. – 31 grudnia 2023 r. Powyższe oznacza, że jeśli w tym okresie osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą ustalała podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przez 36 miesięcy, to nie mają do niej zastosowania w danym roku kalendarzowym (2024 r.) przepisy dotyczące ustalania podstawy wymiaru w sposób właściwy dla opisanej cytowanym przepisem ulgi”.
Przykład 1.
Czy przedsiębiorca, który korzystał z możliwości opłacania składek z uwzględnieniem ulgi mały ZUS plus od stycznia 2020 roku do grudnia 2022 roku i w konsekwencji wykorzystał 36 miesięcy kalendarzowych ulgi mały ZUS plus, może w 2025 roku ponownie skorzystać z ulgi, jeśli spełnia pozostałe ku temu przesłanki? Zgodnie z interpretacją ZUS-u powoływaną wyżej i wydaną w przypadkach innych przedsiębiorców przedsiębiorca nie będzie osobą uprawnioną do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w 2025 roku na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, tj. od dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Spór o mały ZUS plus - sądowe rozstrzygnięcie
Taka niekorzystna dla przedsiębiorców interpretacja przepisów doprowadziła do składania odwołań od decyzji ZUS-u. Co ciekawe, pojawiły się już wyroki, w których rację przyznano przedsiębiorcom i Rzecznikowi Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Pierwszy z nich zapadł przed Sądem Okręgowym w Gorzowie Wielkopolskim – Sądem Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 27 czerwca 2024 roku w sprawie o sygn.VI U 147/24, gdzie wskazano: „[…] spór dotyczy wykładni art. 18c ust. 11 pkt 6 ustawy systemowej. Sąd uznał, iż wykładnia celowościowa powyższego przepisu prowadzić musi do wniosku, iż ustawodawca przewidział możliwość skorzystania z tzw. małego ZUS+ w okresie każdych kolejnych okresów pięcioletnich. Do takiego wniosku prowadzi również analiza uzasadnienia projektu ustawy wprowadzającej zmiany art. 18c ustawy systemowej (https://legislacja.rcl.gov.p1/projekt/12383815/katalog/l3050496; strona 33). Wskazano w nim, iż zmiana liczby z 60 na 59 uzasadniona jest umożliwieniem realizacji pierwotnych intencji projektodawców tego rozwiązania. Zgodnie bowiem z założeniami Małego ZUS Plus po korzystaniu z obniżonych składek na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy następuje okres swoistej „karencji” o długości 24 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej […]. Do takiej interpretacji prowadzić musi również zastosowanie przewidzianej w art. 11 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U.2024.236) zasady przyjaznej interpretacji przepisów”.
W wyroku Sądu Okręgowego w Łodzi z 29 lipca 2024 roku (sygn. VIII U 1116/24) wskazano: „[…] w przedmiotowej sprawie spór […] dotyczył wykładni art. 18c ust. 11 pkt 6 ustawy systemowej. W ocenie tutejszego Sądu Okręgowego […] Mały ZUS plus nie miał w zamyśle prawodawcy być jednorazową preferencją składkową. Intencją prawodawcy było, ażeby przedsiębiorcy mogli korzystać z niego w cyklicznych, pięcioletnich okresach. Maksymalny okres korzystania z Małego ZUS plus wynosi 36 miesięcy w ciągu 60 miesięcy kalendarzowych. Przy tym Sąd Okręgowy w pełni podziela stanowisko Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim wyrażone w wyroku z dnia 27 czerwca 2024 r. w sprawie o sygn. akt VI U 147/24 (LEX 3741427), zgodnie z którym wykładnia celowościowa art. 18c ust. 11 pkt 6 ustawy systemowej prowadzić musi do wniosku, iż ustawodawca przewidział możliwość skorzystania z tzw. małego ZUS+ w okresie każdych kolejnych okresów pięcioletnich. Do takiego wniosku prowadzi również analiza uzasadnienia projektu ustawy wprowadzającej zmiany art. 18c ustawy systemowej […]. Wskazano w nim, iż zmiana liczby z 60 na 59 uzasadniona jest umożliwieniem realizacji pierwotnych intencji projektodawców tego rozwiązania. Zgodnie bowiem z założeniami Małego […], po korzystaniu z obniżonych składek na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy, następuje okres swoistej »karencji« o długości 24 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej […]. Do takiej interpretacji prowadzić musi również zastosowanie przewidzianej w art. 11 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2024.236) zasady przyjaznej interpretacji przepisów. Skoro P. P. korzystał z preferencji w latach 2019-2021, czyli w sumie 36 miesięcy, a następnie w latach 2022, 2023 opłacał składki w standardowych wysokościach, to w ciągu 60 miesięcy zakończył się ww. pięcioletni cykl. W związku z powyższym od stycznia 2024 r. rozpoczął się okres kolejnych 60 miesięcy, w trakcie których – wobec spełnienia pozostałych kryteriów – ww. przedsiębiorca ma prawo opłacać składki w wysokości wynikającej z art. 18c ust. 1-4 ustawy systemowej”.
- Sąd Okręgowy w Bydgoszczy w wyroku z 25 lipca 2024 roku (sygn. akt VI U 367/24),
- Sąd Okręgowy w Elblągu w wyroku z 31 lipca 2024 roku (sygn. akt IV U 386/24),
- Sąd Okręgowy w Częstochowie w wyroku z 31 lipca 2024 roku (sygn. akt IV U 411/24),
- Sąd Okręgowy w Słupsku w wyroku z 14 sierpnia 2024 roku (sygn. akt V U 219/24).
Przykład 2.
Czy przedsiębiorca, który korzystał z możliwości opłacania składek z uwzględnieniem ulgi mały ZUS plus od stycznia 2020 roku do grudnia 2022 roku i w konsekwencji wykorzystał 36 miesięcy kalendarzowych ulgi mały ZUS plus, może w 2025 roku ponownie skorzystać z ulgi, jeśli spełnia pozostałe ku temu przesłanki? W świetle powyższych orzeczeń przedsiębiorca powinien mieć prawo do korzystania z ulgi mały ZUS plus od 2025 roku. ZUS może to jednak kwestionować i stać na swoim dotychczasowym stanowisku w zakresie interpretacji przepisów dotyczących ulgi mały ZUS plus. W takim wypadku warto się odwołać do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych i powołać na wymienione wyroki.
Proponowana likwidacja ograniczeń czasowych co do korzystania z ulgi Mały ZUS plus
Co ciekawe, warto wspomnieć, że zgodnie ze złożonym przez grupę posłów projektem ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych z 9 lutego 2024 roku proponowane jest zniesienie ograniczenia obowiązywania małego ZUS-u przez okres 36 miesięcy, a to oznaczałoby, że po przyjęciu takich rozwiązań mniejsi przedsiębiorcy mogliby korzystać z niego bezterminowo.
Podsumowanie
Podsumowując, sprawa dotycząca ponownego korzystania z ulgi mały ZUS plus jest rozwojowa. Jak dotychczas przedsiębiorcom przyznawana jest racja, a interpretacja przepisów przez ZUS uznawana jest za błędną. Być może z czasem ZUS zmieni swoje podejście i zaakceptuje stanowisko przedsiębiorców, które zostało potwierdzone przez sądy.