Artykuł zewnętrzny
Dziś nie potrzeba już piętra w biurowcu, szczelnie wypełnionego stanowiskami pracy, by skutecznie realizować zadania i rozwijać biznes. Rzeczywistość kurczy się do rozmiarów smartfonów i tabletów. Jeśli firmy chcą być konkurencyjne, muszą podążać cyfrowym tropem.
Z raportu przygotowanego przez Instytut Badawczy Millward Brown SMG/KRC pt. „Zwyczaje Polaków związane z korzystaniem ze smartfonów i tabletów” wynika, że w kraju dynamicznie przybywa zwolenników urządzeń mobilnych. Powód? To szansa szybkiego i efektywnego zdobycia informacji na temat firm, produktów i usług. To z kolei wskazówka dla przedsiębiorców – mobilne społeczeństwo potrzebuje mobilnych rozwiązań, dlatego firmy powinny wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom, jednocześnie zapewniając sobie szansę zarządzania przedsiębiorstwem na odległość.
Mobilność, czyli… efektywność?
Mówiąc o szansie, firmy powinny przyjrzeć się bliżej korzyściom, na jakie mogą liczyć dzięki zastosowaniu mobilnych rozwiązań. Badanie zagranicznych przedsiębiorców i pracowników zrealizowane przez Vanson Bourne pokazuje, że mobilność pozwala przede wszystkim na uzyskanie większej produktywności, uelastycznienie pracy, daje możliwość spędzania z klientami więcej czasu, a co za tym idzie – szybszego reagowania na ich potrzeby. Mobilne rozwiązania to również okazja do utrzymania równowagi między pracą a życiem osobistym i wzrostu zawodowej satysfakcji.
Polscy przedsiębiorcy mają nieco inną hierarchię zalet. Największą korzyścią związaną z mobilnymi rozwiązaniami jest dla nich większa elastyczność pracy. W dalszej kolejności, zgodnie z badaniem PMR Research, stawiają wzrost produktywności, możliwość poświęcania klientom większej ilości czasu, wzrost zawodowej satysfakcji oraz brak konieczności pracy w określonych godzinach. Mobilna firma to również szansa zaoszczędzenia czasu na dojazd do pracy.
Rzeczywistość 2.0 z dala od biurka
Przytoczone wyniki badań świadczą o nowym podejściu przedsiębiorców do biznesu, dowodzą, że zarządzanie firmą nie musi być synonimem pracy zza biurka. W efekcie nowych trendów związanych z procesem nazywanym przez niektórych „mobilizacją” (wdrażanie mobilnych rozwiązań w działalność firmy), smartfony i tablety stają się dzisiaj nie tylko perspektywicznym narzędziem komunikacji z klientami i partnerami biznesowymi, ale też narzędziem wspierającym prowadzenie firmy. Dynamiczny rozwój rynku mobilnych rozwiązań dla biznesu potwierdzają dane Strategy Analytics, zgodnie z którymi pod koniec 2012 roku jego wartość osiągnęła ok. 26 mld dolarów, a do 2017 roku ma się podwoić. Prognozowany wzrost popularności mobilnych narzędzi biznesowych, zdaniem specjalistów, wynika głównie z poszerzającej się skali korzyści, jakie narzędzia te za sobą niosą.
W najbliższych latach sukcesywnie wzrastać będzie skala zadań, które będzie można realizować z poziomu smartfonów czy tabletów – od wsparcia procesu obiegu dokumentów świat mobilnych rozwiązań dla firm ma dojść do funkcjonalności największych systemów wspomagających zarządzanie. Już dzisiaj na rynku dostępne są systemy, które wpisują się w cyfrową rzeczywistość i łączą w sobie wyzwania XXI wieku (technologiczny progres) z najwyższymi standardami zarządzania przedsiębiorstwem. Należą do nich m.in. tworzone przez Comarch rozwiązania ERP 2.0, które nie tylko czynią z firm mobilne przedsiębiorstwa, ale wspiera również sprzedaż internetową, zapewnia obsługę księgowości, dają dostęp do nowoczesnej platformy analitycznej, umożliwiają zarządzanie relacjami i backup danych.
Zyski z wielu stron
Do „skurczenia” firmy do rozmiaru smartfona mogą zachęcać przedsiębiorców również wnioski z raportu „Global Mobile Workforce”, które pokazują, że wdrożenie mobilnych rozwiązań i oddanie pracownikom części wolności (możliwość zdalnego wykonywania obowiązków) powoduje, że poświęcają oni swojej pracy więcej czasu niż zwykle, zwiększając produktywność wykonywania konkretnych zadań. Z drugiej strony mobilne rozwiązania to korzyści dla klientów, którzy w dowolnym miejscu i o dowolnej porze mają dostęp do niezbędnych danych na temat firmy, mogą dokonywać zakupów, kontrolować stan realizacji zamówienia, dokonywać opłat, komunikować się z obsługą przedsiębiorstwa. To sposób generowania satysfakcji klientów, której prostą konsekwencją są trwałe relacje i większe zyski firmy.