Poradnik Przedsiębiorcy

Współczynnik odrzuceń - co powinieneś o nim wiedzieć?

Administrując stroną internetową, musimy mieć na uwadze współczynnik odrzuceń. Dane stąd płynące pozwolą nam lepiej zarządzać portalem i docierać do większej liczby odbiorców.

Współczynnik odrzuceń dostarcza wielu informacji na temat tego, w jaki sposób potencjalni odbiorcy naszej strony selekcjonują i wybierają treści, które wydają się dla nich interesujące. Aby móc w pełni dostosować to, co oferujemy na witrynie do wymagań czytelników, warto przeanalizować dane płynące z tego miernika.

Czym jest współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń, z angielskiego bounce rate, to nic innego jak udział wizyt, w trakcie których jedna osoba zobaczyła jedynie jedną stronę naszej witryny i po tym ją opuściła. Takie przeglądanie zazwyczaj odbywa się bez interakcji. Gdyby zilustrować to przykładem, wyglądałoby to w następujący sposób: odbiorca wyszukuje w internecie informacje na interesujący go temat, następnie wchodzi na wybraną stronę. Z jakiegoś powodu uznaje, że treść, którą tam widzi, nie jest dla niego interesująca i opuszcza witrynę.

Biorąc pod uwagę czynniki, od których zależy współczynnik odrzuceń, nie można na dobrą sprawę jednoznacznie stwierdzić, co wpływa na jego wysokość. Użytkownicy mogą na przykład opuścić stronę, ponieważ mają problemy z jej wyświetleniem albo z jej obsługą. Może się również zdarzyć tak, że czytelnicy opuszczą stronę, ponieważ nie znaleźli na niej interesujących ich informacji i nie są zainteresowani odwiedzaniem kolejnych podstron lub przeciwnie - szybko odnaleźli rozwiązanie problemu i wyszli z witryny.

Wskaźnik odrzuceń dostarcza interesujących danych pod kątem przydatności wybranych przez nas słów kluczowych. Jeżeli jest on bardzo wysoki, oznacza to, że nie są one właściwe dla naszej witryny i należy je zmienić.

Dlaczego współczynnik odrzuceń jest wysoki?

Jak już wspomnieliśmy, istnieje wiele powodów, dla których internauci porzucają strony. Postaramy się omówić najpowszechniejsze z nich. Pierwszym powodem jest fakt, że witryna internetowa składa się tylko z jednej strony. Jak podaje Google, w przypadku takiej strony wyszukiwarka nie będzie rejestrowała jej ponownych odsłon, dopóki użytkownik nie zdecyduje się na jej ponowne wczytanie. Skutkuje to tym, że z zasady witryny składające się z jednej strony mają wysoki współczynnik odrzuceń. Jeżeli ktoś ma taką stronę, powinien zdecydować się na inne metody śledzenia zdarzeń w witrynie.

Innym powodem może być nieprawidłowe umieszczenie kodu śledzenia. Zdarza się to w przypadku, kiedy witryna ma wiele podstron i mimo to jej współczynnik odrzucenia jest wysoki. Rozwiązaniem w takim przypadku jest sprawdzenie, czy kod śledzenia został prawidłowo umieszczony na wszystkich stronach.

Jeszcze jednym powodem wysokiego poziomu współczynnika odrzuceń jest projekt samej witryny. Powinniśmy rozważyć taką sytuację wtedy, kiedy kod śledzenia jest umieszczony na wszystkich stronach. W takim przypadku, jak zaleca Google, powinno się skupić na poprawieniu kilku elementów związanych z witryną. Są to przede wszystkim: zmiana projektu stron wejściowych (zwanych inaczej docelowymi) i optymalizacja wyżej wymienionych stron w taki sposób, aby lepiej korespondowały z opłacanymi słowami kluczowymi, reklamami oraz wyszukiwanymi hasłami. W celu modernizacji stron Google dodatkowo udostępnia ich właścicielom specjalne narzędzia, dzięki którym dokonanie zmian jest prostsze.

Innym, równie ważnym czynnikiem, który powinniśmy rozważyć, jest zachowanie użytkowników internetu. Na wysokość współczynnika odrzuceń może wpływać chociażby fakt, że odbiorca zdecydował się dodać stronę do ulubionych na swojej przeglądarce, odwiedził ją i opuścił.

Czy współczynnik odrzuceń i współczynnik wyjść to to samo?

Warto pamiętać, że współczynnik odrzuceń podaje właścicielom stron internetowych inne dane niż te otrzymywane za pomocą współczynnika wyjść. Gdyby porównać obydwie metody zbierania informacji o zachowaniach internautów, można by dostrzec spore różnice pomiędzy tymi dwoma miernikami. Przede wszystkim dla ogółu odsłon danej witryny współczynnik wyjść stanowi jedynie odsetek ostatnich odsłon strony w danej sesji. Ponadto dla wszystkich sesji rozpoczynających się od danej strony współczynnik odrzuceń jest odsetkiem sesji, w których strona ta była jedyną w jej obrębie. Dodatkowo trzeba wiedzieć, że współczynnik odrzuceń jest obliczany wyłącznie na podstawie sesji rozpoczynających się od tej strony.