Współczynnik odrzuceń to cenny wskaźnik, dostarczający nam wiedzy na temat tego, jak należy zoptymalizować stronę, by zwiększyć konwersję. O czym dokładnie mówi? Jakie problemy możemy dzięki niemu zdiagnozować?
Czym jest współczynnik odrzuceń?
Współczynnik odrzuceń (bounce rate) wyraża stosunek liczby wszystkich odsłon serwisu do ilości tych, które ograniczyły się tylko do jednej podstrony. Taka sytuacja zwykle ma miejsce, kiedy użytkownik trafia na daną stronę z wyszukiwarki i zapoznając się z jej treścią (zwykle pobieżnie, a czasem nawet wcale) zamyka ją. Może to wynikać z wielu przyczyn – nieatrakcyjnego wyglądu strony, długiego czasu jej ładowania lub niewartościowej bądź podanej w nieprzystępny sposób treści.
Współczynnik odrzuceń można poznać, korzystając z narzędzia Google Analytics, które oblicza ją według wspomnianego algorytmu i podaje w postaci procentu. Często bywa też mylony z podobnym wskaźnikiem – współczynnikiem wyjść, który jednak dotyczy wszystkich wyjść z serwisu z danej podstrony, bez względu na to, czy była ona ostatnią obejrzaną przez użytkownika. Czemu jednak bounce rate jest tak ważny dla administratora strony? Jak posługiwać się nim w odpowiedni sposób?
Jak poznać współczynnik odrzuceń w Google Analytics?
Wartość współczynnika odrzuceń można sprawdzić w panelu Google Analytics w różnych miejscach, w zależności, od tego, dla jakiej części serwisu jest obliczany. Narzędzie podaje go dla:
-
całego serwisu: wynik dostępny jest w sekcji Odbiorcy;
-
poszczególnych podstron: w tym celu sprawdźmy sekcję Zachowanie. W niej należy odnaleźć dział Zawartość witryny, a następnie Wszystkie strony. Wyświetli nam się lista podstron wraz parametrami, wśród których będzie również współczynnik odrzuceń.
W sekcji Pozyskiwanie > cały ruch > kanały możemy sprawdzić współczynnik odrzuceń według poszczególnych źródeł ruchu, zaś w dziale kampanie – dowiedzieć się, które z nich przynoszą najlepsze efekty. Ścieżka Odbiorcy > ruch mobilny > ogółem zaprowadzi nas do informacji na temat tego, jak kształtuje się on dla smartfonów i tabletów, a jak dla urządzeń desktopowych, natomiast w sekcji urządzenia sprawdzimy, dla jakich modeli jest on najwyższy.
Współczynnik odrzuceń. Kiedy powinniśmy się niepokoić?
Może się wydawać, że współczynnik odrzuceń jest niepokojący wyłącznie wtedy, gdy przyjmuje wysoką wartość, ale niski wynik nie zawsze oznacza, że strona angażuje wielu odbiorców. Często jest on wynikiem błędu. To, w jakich granicach powinien mieścić się bounce rate, jest trudne do określenia. Wszystko zależy od przeznaczenia serwisu, jego tematyki czy stopnia rozwoju. Uśredniając można jednak przyjąć, że optymalne wartości to kolejno:
-
dla blogów: 70-98%;
-
dla stron firm usługowych: 10-30%;
-
dla e-sklepów i stron sprzedażowych: 20-40%.
Nieodpowiedni współczynnik odrzuceń. Możliwe przyczyny
Wysoki współczynnik odrzuceń najczęściej wynika z błędów popełnionych na etapie projektowania bądź prowadzenia strony. Jego główne przyczyny to:
-
nieatrakcyjny wygląd: jaskrawe kolory, nieczytelne fonty, przestarzały design;
-
wolne działanie: przedłużające się ładowanie zniechęci użytkownika najpóźniej przy próbie wyświetlenia drugiej podstrony;
-
nieintuicyjna nawigacja;
-
brak responsywności: świadczy o niej wysoki współczynnik dla urządzeń mobilnych;
-
brak wewnętrznej wyszukiwarki;
-
nieatrakcyjna treść: przede wszystkim źle napisana lub zedytowana;
-
duża liczba wyskakujących okienek.
Z kolei możliwe przyczyny bardzo niskiego współczynnika odrzuceń to:
-
nieodpowiednia implementacja kodu lub zdarzeń, a także jego duplikacji;
-
obecność kodu dostarczonego przez zewnętrzne firmy – na przykład odpowiedzialnego za chat.