Wyodrębniona finansowo i organizacyjnie jednostka o specjalnym celu działania, jakim jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, ma możliwość ubiegania się o dofinansowanie z funduszu PFRON części środków na utworzenie i funkcjonowanie zakładu aktywności zawodowej (ZAZ). To nie wszystko. Utworzone zakłady mogą także korzystać z innych profitów podatkowych. Jakich? Na to i wiele innych pytań odpowiedziano w niniejszej publikacji.
Czym jest zakład aktywności zawodowej?
Zakład aktywności zawodowej to obok zakładu pracy chronionej specjalnie wyodrębniona organizacyjnie i finansowo jednostka, której celem statutowym jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych.
Utworzenie zakładu aktywności zawodowej zależy od pozytywnej decyzji wojewody. Decyzję pozytywną o powołaniu ZAZ wojewoda wydaje na podstawie otrzymanego wniosku od podmiotu ubiegającego się o jego utworzenie oraz w związku z wypełnieniem przez niego poniższych niezbędnych warunków.
Wniosek o utworzenie ZAZ mogą składać gminy, powiaty, fundacje, stowarzyszenia lub inne organizacje społeczne, które w swoim statucie jako główne zadanie do realizacji stawiają rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych.
Warunki niezbędne dla nadania tworzonej jednostce statusu | |
Gmina, powiat oraz fundacja, stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna, której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, może utworzyć ZAZ, w przypadku gdy: | |
1. | minimum 70% wszystkich osób zatrudnionych w tej jednostce muszą stanowić osoby niepełnosprawne, w szczególności skierowane do pracy przez powiatowe urzędy pracy:
|
2. | obiekty i pomieszczenia użytkowane przez podmiot tworzący ZAZ odpowiadają przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higienicznosanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniają wymagania dostępności do nich; |
3. | w obiekcie zagwarantowana jest doraźna i specjalistyczna opieka medyczna, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne; |
4. | przeznacza uzyskane dochody na zakładowy fundusz aktywności; |
5. | uzyska pozytywną opinię starosty o potrzebie utworzenia zakładu aktywności zawodowej, z wyjątkiem przypadku, gdy organizatorem jest powiat. |
Dofinansowanie działalności zakładu aktywności zawodowej
Jak nadmienia ustawodawca w art. 8 ust. 1 Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (zwanej dalej ustawą o RZSON), rehabilitacja zawodowa ma na celu ułatwienie osobie niepełnosprawnej uzyskania i utrzymania odpowiedniego zatrudnienia i awansu zawodowego przez umożliwienie jej korzystania z poradnictwa zawodowego, szkolenia zawodowego i pośrednictwa pracy.
Gmina, powiat, fundacja, stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna, której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, mogą złożyć wniosek o dofinansowanie ze środków PFRON kosztów utworzenia i funkcjonowania ZAZ.
Zgodnie z § 2 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 lipca 2012 roku w sprawie zakładów aktywności zawodowej (zwanego dalej rozporządzeniem) podmiot tworzący ZAZ składa wniosek o dofinansowanie we właściwej jednostce organizacyjnej samorządu województwa. Musi on zawierać takie dane jak:
-
nazwę i siedzibę podmiotu tworzącego ZAZ;
-
statut oraz status prawny, podstawę działania podmiotu tworzącego ZAZ;
-
adres i dokument potwierdzający tytuł prawny do obiektu lub lokalu przeznaczonego na ZAZ;
-
desygnowana liczba osób niepełnosprawnych w tworzonym ZAZ oraz przypisanie stopnia ich niepełnosprawności;
-
plan i rodzaj działalności wytwórczej lub usługowej oraz zakres planowanej rehabilitacji zawodowej i społecznej niepełnosprawnych pracowników zakładu;
-
propozycje kwoty miesięcznego wynagrodzenia (procentowy wskaźnik minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę) niepełnosprawnych pracowników zakładu zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono autyzm, upośledzenie umysłowe lub chorobę psychiczną, w tym osób, w stosunku do których rada programowa, o której mowa w art. 10a ust. 4 ustawy RZSON, zajęła stanowisko uzasadniające podjęcie zatrudnienia i kontynuowanie rehabilitacji zawodowej w warunkach pracy chronionej;
-
proponowaną obsadę etatową zakładu, z wyszczególnieniem liczby stanowisk i wymaganych kwalifikacji pracowników wchodzących w skład personelu kierowniczego, administracyjnego, rehabilitacyjnego i obsługowego;
-
preliminarz kosztów utworzenia zakładu z uwzględnieniem podziału na poszczególne rodzaje kosztów wraz z kalkulacją lub innym uzasadnieniem przyjętych kosztów;
-
preliminarz kosztów działania zakładu z podziałem na poszczególne rodzaje kosztów, z kalkulacją lub innym uzasadnieniem przyjętych kosztów;
-
plan pomieszczeń zakładu oraz projekt dostosowania obiektów i lokali do potrzeb prowadzonej działalności wytwórczej lub usługowej w zakładzie oraz ich dostosowania do potrzeb i możliwości niepełnosprawnych pracowników zakładu wynikających z ich niepełnosprawności;
-
projekt regulaminu zakładu oraz regulaminu zakładowego funduszu aktywności.
Wnioskodawca ma jeszcze możliwość w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku na uzupełnienie braków w złożonym wniosku oraz otrzymuje opinię od starosty o potrzebie otwarcia zakładu. Następnie właściwa jednostka organizacyjna samorządu województwa analizuje wniosek pod kątem planowanych kosztów utworzenia i działania zakładu, tzn. wysokości środków funduszu w danym roku, liczby osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności oraz wkładu organizatora w utworzenie zakładu.
Ostateczną decyzję co do możliwości otwarcia zakładu ZAZ (przyznania statusu ZAZ) podmiot otrzymuje od wojewody w ciągu 30 dni, licząc od dnia otrzymania przez niego opinii starosty na temat tworzonego ZAZ.
Pozytywna opinia od wojewody na temat możliwości utworzenia ZAZ jest jednoznaczna z możliwością zawarcia umowy na dofinansowanie ze środków PFRON, w której będą określone:
-
wysokość, termin oraz sposób przekazania środków z PFRON przeznaczonych na utworzenie zakładu, z podziałem na poszczególne rodzaje kosztów, do końca danego roku kalendarzowego;
-
informacje o wydatkowanych środkach z PFRON oraz środkach uzyskanych z innych źródeł;
-
warunki renegocjacji umowy;
-
termin zawarcia umowy ubezpieczenia wyposażenia i środków trwałych dofinansowywanych ze środków PFRON.
Otrzymane środki z PFRON muszą być przelane na rachunek bankowy podmiotu tworzącego ZAZ w półrocznych ratach, najpóźniej do:
-
15. dnia miesiąca rozpoczynającego pierwsze półrocze,
-
5. dnia miesiąca rozpoczynającego drugie półrocze.
Podmiot tworzący ZAZ jest zobligowany do prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej otrzymanych z PFRON środków pieniężnych na funkcjonowanie ZAZ oraz wydatkowanych (pochodzących z tego źródła).
Dokumentowanie wydania środków zarówno z powyższego funduszu, jak i innych źródeł, podmiot tworzący ZAZ przesyła co kwartał w terminie najpóźniej do 5. dnia miesiąca następnego po kwartale rozliczeniowym do właściwej jednostki samorządu województwa.
Ponadto w tej samej jednostce samorządu województwa w terminie do 15 marca roku następującego po roku rozliczeniowym podmiot tworzący ZAZ przedkłada rozliczenie za cały rok wykorzystania środków z PFRON wraz z uzasadnieniem wydatkowania oraz informacje o wszystkich wydatkach poniesionych na funkcjonowanie ZAZ w danym roku, sfinansowanych ze środków z pozostałych źródeł.
Jednostka samorządu województwa weryfikująca przedłożone rozliczenie wykorzystania środków pochodzących z PFRON oraz z pozostałych źródeł może (ale nie musi) zmniejszyć lub zwiększyć sumę dofinansowania z PFRON przypadającą na kolejny rok działania ZAZ.
Jakie koszty utworzenia i działalności zakładu aktywności zawodowej mogą być dofinansowane?
Podmioty ubiegające się o dofinansowanie z PFRON na utworzenie i funkcjonowanie ZAZ mogą w myśl § 7 i § 8 rozporządzenia pokryć z otrzymanego dofinansowania następujące rodzaje wydatków:
Rodzaje możliwych wydatków dotyczących utworzenia zakładu aktywizacji zawodowej do sfinansowania ze środków PFRON | |
1. | Przystosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych pomieszczeń produkcyjnych lub pomieszczeń służących świadczeniu usług oraz pomieszczeń socjalnych i przeznaczonych na rehabilitację. |
2. | Zakup sprzętu rehabilitacyjnego. |
3. | Wyposażenie pomieszczeń socjalnych i przeznaczonych na rehabilitację, pomieszczeń, w których jest prowadzona działalność wytwórcza lub usługowa oraz przygotowanie stanowisk pracy, w tym zakup maszyn, narzędzi i urządzeń niezbędnych do prowadzenia produkcji lub świadczenia usług. |
4. | Zakup surowców i materiałów potrzebnych do rozpoczęcia działalności wytwórczej lub usługowej. |
5. | Zakup lub wynajem środków transportu. |
Rodzaje możliwych wydatków dotyczących funkcjonowania zakładu aktywizacji zawodowej do sfinansowania ze środków PFRON | |
1. | Wynagrodzenia osób niepełnosprawnych (umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności) wraz ze składkami ZUS (również od dodatkowego rocznego wynagrodzenia). |
2. | Wynagrodzenia personelu ZAZ (także dodatkowe wynagrodzenia roczne, odprawy emerytalne i pośmiertne oraz nagrody jubileuszowe personelu oraz osób niepełnosprawnych) wraz ze składkami ZUS (również od dodatkowego rocznego wynagrodzenia), a także składki na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy od wynagrodzeń personelu ZAZ lub od dodatkowego wynagrodzenia rocznego wymienionego (dot. wszystkich pracowników), wypłacanego osobom niezaliczonym do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. |
3. | Wpłaty podstawowe i dodatkowe do PPK. |
4. | Transport i dowóz niepełnosprawnych pracowników zakładu. |
5. | Koszty działalności wytwórczej lub usługowej ZAZ, takiej jak: materiały, energia, usługi materialne, usługi materialne i niematerialne, a także wymiana zamortyzowanych maszyn, urządzeń i wyposażenia ZAZ niezbędnych do prowadzenia produkcji lub świadczenia usług albo w związku ze zmianą profilu działalności zakładu lub z wprowadzeniem ulepszeń technicznych bądź technologicznych. |
6. | Szkolenia osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności związane z przygotowaniem ich do pracy na otwartym rynku pracy lub z prowadzoną działalnością wytwórczą lub usługową zakładu. |
7. | Szkolenia personelu zakładu. |
8. | Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych lub wypłaty świadczeń urlopowych. |
9. | Pozostałe koszty niezbędne do poniesienia w ramach działalności wytwórczej lub usługowej ZAZ. |
Utworzony ZAZ nie może prowadzić działalności opierającej się na produkcji wyrobów przemysłu paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub handlu tymi wyrobami.
Działalność ZAZ jest finansowana ze środków PFRON, ale także ze środków zakładowego funduszu aktywności (o którym poniżej), z pozostałych środków np. podmiotu tworzącego ZAZ oraz ze środków samorządu województwa.
Możliwe zwolnienia podatkowe przewidziane dla zakładów aktywności zawodowej
Podmiot prowadzący zakład aktywności zawodowej ma możliwość skorzystania ze zwolnienia w stosunku do tego zakładu. Jest zwolniony z:
-
podatku rolnego, leśnego oraz od nieruchomości;
-
podatku od czynności cywilnoprawnych – jeżeli czynność przez niego dokonana pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzeniem zakładu;
-
opłat, z wyjątkiem opłaty skarbowej i opłat o charakterze sankcyjnym.
Warto w tym miejscu podkreślić, że powyższe zwolnienie nie dotyczy:
-
podatku VAT,
-
podatków dochodowych,
-
podatku akcyzowego,
-
cła,
-
podatku od środków transportowych,
-
podatku od gier.
Ponadto należy zaznaczyć, że podmiot prowadzący ZAZ ma obowiązek przekazać środki zaoszczędzone z powodu skorzystania z powyższych zwolnień, a także wpływy z dochodu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej na utworzony przez podmiot prowadzący zakładowy fundusz aktywności.
Zakładowy fundusz aktywności finansowany jest z:
-
wpływów z dochodu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej przez ZAZ (zwolnień z ww. podatków);
-
kwot pobranych zaliczek na podatek od przychodów ze stosunku pracy oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, wypłacanych przez ZAZ za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku w ZAZ przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali (suma 85 528 zł).
Z tego funduszu ZAZ może finansować także bieżące koszty funkcjonowania zakładu typu:
-
usprawniające i poprawiające warunki pracy osób niepełnosprawnych (w tym dodatkowe wyposażenie) z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności;
-
nabycie sprzętu i wyposażenia pomagającego osobie niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności w samodzielnym życiu i uczestnictwie w życiu społecznym w lokalnym środowisku oraz przygotowanie do ewentualnej zmiany pracy;
-
szkolenia (dokształcanie, przekwalifikowanie) osób niepełnosprawnych z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności;
-
pomoc przy budowie, remoncie i wyposażeniu indywidualnych i zbiorowych form mieszkalnictwa chronionego dla osób niepełnosprawnych z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności;
-
rehabilitacja społeczna osób niepełnosprawnych z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności oraz pomoc w innych potrzebach socjalnych;
-
rekreacja i możliwość korzystania z szeroko pojętej kultury osób niepełnosprawnych z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności;
-
nabycie wraz z serwisem indywidualnego sprzętu rehabilitacyjnego, wyrobów medycznych, środków pomocniczych, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych osób niepełnosprawnych z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności;
-
nabycie leków, środków medycznych dla osób niepełnosprawnych z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności;
-
pomoc przez osoby niebędące pracownikami ZAZ przy korzystaniu osób niepełnosprawnych z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności z pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, z osprzętu znajdującego się w tych pomieszczeniach wobec występujących trudności w samodzielnym korzystaniu przez osoby niepełnosprawne z tych pomieszczeń;
-
wynagrodzenia specjalistów tworzących i realizujących indywidualne programy rehabilitacji społeczno-zawodowej;
-
świadczenie pomocy opiekunów przy udziale osób niepełnosprawnych z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności w życiu kulturalnym;
-
zapłata za pobyt, leczenie osób niepełnosprawnych w szpitalach, sanatoriach, placówkach rehabilitacyjno-szkoleniowych, zakładach opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych, które zostało dofinansowane z innych środków niż publiczne;
-
zapłata za pobyt na turnusach rehabilitacyjnych wraz z ewentualnym w razie decyzji lekarskiej opiekunem lub za wypoczynek organizowany w innych formach;
-
zapłata za przejazdy osób niepełnosprawnych pomiędzy turnusami, miejscami w których organizowane są wczasy dla tych osób a adresami ich zamieszkania.
Końcowo należy zaznaczyć, że podmiot tworzący ZAZ musi pamiętać o niezwykle ważnej zasadzie przeznaczenia środków pochodzących z zakładowego funduszu aktywności, tzn. środki te mogą być wydatkowane na poprawę warunków pracy i rehabilitacji oraz warunków socjalnych oraz higieniczno-sanitarnych osób niepełnosprawnych w kwocie nieprzekraczającej 40% rocznych wpływów do tego funduszu w roku ubiegłym.
Zakłady aktywności zawodowej stanowią szczególną formę pomocy osobom niepełnosprawnym. Ich utworzenie i funkcjonowanie mogą być dofinansowane ze środków PFRON, ale i z innych źródeł pochodzących z budżetu państwa albo ze środków podmiotu tworzącego ZAZ. Działalność wytwórczo-usługowa prowadzona przez ZAZ nie ma na celu stałego powiększania zysków, a przede wszystkim prowadzenie działalności w nastawieniu na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych. Oczywiście sprawne gospodarowanie dostępnymi i zarobionymi środkami z przeznaczeniem na ten cel i rozwijanie zakładu w myśli przewodniej pomocy osobom niepełnosprawnym jest ze wszech miar bardzo pożądaną umiejętnością w funkcjonowaniu ZAZ.