Poradnik Przedsiębiorcy

Zmiany w składaniu zeznań rocznych w zakresie właściwości urzędu skarbowego

Zbliża się koniec roku, a to oznacza, że rozpoczyna się intensywny okres dla przedsiębiorców. W tym zakresie Ministerstwo Finansów wychodzi naprzeciw podatnikom i chce wprowadzić korzystne zmiany w składaniu zeznań rocznych za 2022 rok. Sprawdziliśmy, czego dotyczą!

Właściwy urząd do złożenia PIT a zmiany w składaniu zeznań rocznych

Obecnie podatnicy zobowiązani są do złożenia zeznania rocznego do właściwego urzędu skarbowego, który zgodnie z art. 17 §1 Ordynacji podatkowej jest urzędem właściwym dla miejsca zamieszkania lub adresu siedziby podatnika.

Niejednokrotnie zdarzyło się, że podatnik złożył zeznanie do niewłaściwego urzędu skarbowego, w wyniku czego pomyłka powodowała, że zobowiązany był on ponownie złożyć zeznanie do właściwego urzędu skarbowego w terminie ustawowym na złożenie zeznania – do 30 kwietnia roku następującego po roku, za które składane jest zeznanie roczne.

Jakie zmiany w składaniu zeznań rocznych przewiduje MF?

Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że wprowadza korzystne zmiany w składaniu zeznań rocznych dla przedsiębiorców, które dotyczą właściwego urzędu skarbowego, do którego podatnik zobowiązany jest złożyć zeznanie.

Ministerstwo Finansów poinformowało, że podatnik nie będzie powiązany z danym urzędem skarbowym, jak miało to miejsce dotychczas w zakresie składania zeznania rocznego. Zmiany zatem zakładają, że będzie można składać deklarację w dowolnym urzędzie skarbowym w Polsce bez względu na miejsca zamieszkania czy siedzibę działalności.

Od kiedy będą obowiązywać zmiany w składaniu zeznań rocznych?

Powyższe zmiany w składaniu zeznań rocznych są aktualnie zapowiedzią resortu finansów i ich wdrożenie planowane jest dla zeznań rocznych składanych za 2022 rok.

Należy mieć zatem na uwadze, że zeznania roczne za rok 2021 składane w 2022 roku podatnicy mają obowiązek złożyć na obecnie obowiązujących zasadach.