Zdarza się, że przedsiębiorca, chcąc podnieść swoje kwalifikacje, decyduje się na studia magisterskie lub podyplomowe. Takie metody doszkalania są często związane z opłatami. Czy można uwzględnić opłaty za studia wkosztach uzyskania przychodu? Jakie warunki muszą być spełnione aby było o możliwe? Sprawdźmy!
Koszty uzyskania przychodu
Aby ująć opłaty za studia w kosztach uzyskania przychodu jako wydatek firmowy należy przede wszystkim wskazać ich powiązanie z przychodami prowadzonej działalności. Zatem, zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych:
-
wydatek musi być kosztem, który został poniesiony w celu osiągnięcia lub zachowania przychodów lub zabezpieczenia ich źródła,
-
wydatek musi zostać właściwie udokumentowany,
-
wydatek nie może zostać wymieniony w katalogu wydatków, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu (art. 23 ustawy o PIT),
- wydatek nie może mieć znamion kosztu o charakterze prywatnym dla przedsiębiorcy.
Wpisaniu nie podlegają zatem wydatki, które zostały poniesione w innym celu niż uzyskanie przychodów. Co ważne, niektóre wydatki mogą być także wyłączone z kosztów na okres przejściowy albo trwały, ze względu na nieuzupełnienie jakiś wymogów, które muszą spełniać, aby zostać uznane jako koszty uzyskania przychodu.
Opłaty za studia w kosztach uzyskania przychodu
Zatem, jeśli osoba prowadząca działalność gospodarczą chce wpisać wydatki za studia magisterskie lub podyplomowe w koszty uzyskania przychodu, musi udowodnić ich związek z prowadzoną działalnością (poprzez właściwe udokumentowanie np. fakturą wystawioną na dane firmowe), a także fakt, że zostały one poniesione w celu zabezpieczenia lub uzyskania przychodów.
Potwierdzeniem powyższego postępowania jest interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 stycznia 2019 r. o sygn. 0115-KDIT2-3.4011.383.2018.2.AW w której czytamy, że "(...) wydatki na studia magisterskie, o których mowa we wniosku są związane z zakresem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, a zdobyta wiedza poprzez świadczenie nowych usług, bądź świadczenie usług na wyższym poziomie ma (będzie miała) odzwierciedlenie w powstaniu lub wzroście przychodu, bądź wpłynie na zachowanie lub zabezpieczenie tego źródła przychodu. (...) Wobec tego, wydatki na czesne, podręczniki (materiały naukowe) poniesione w związku ze studiami, choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, to jako mające związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, faktycznie poniesione po rozpoczęciu tej działalności i właściwie udokumentowane mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej."
Jak zaksięgować opłaty za studia w kosztach uzyskania przychodu?
W celu ujęcia faktury za wydatki na edukację w systemie wfirma.pl należy przejść do zakładki: WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA VAT / FAKTURA (BEZ VAT) / WYDATEK » INNE WYDATKI ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ GOSPODARCZĄ a następnie uzupełnić wymagane pola zgodnie z fakturą.
Tak zaksięgowany wydatek zostanie ujęty w kolumnie 13 KPiR - Pozostałe wydatki oraz w rejestrze VAT zakupów (w przypadku czynnych podatników VAT).