0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Dotacje na udział w Światowej Wystawie EXPO 2025 w Japonii

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Największe wydarzenie, które łączy gospodarkę, kulturę i turystykę, znane pod nazwą Światowa Wystawa EXPO odbędzie się od 13 kwietnia do 13 października 2025 roku na sztucznej wyspie Yumenoshima na wodach Zatoki Osaka w Japonii. Organizatorzy szacują, że wydarzenie przyciągnie około 28 mln ludzi ze 161 krajów. Gospodarze będą chcieli zaprezentować całemu światu swoje osiągnięcia m.in. w dziedzinie transportu, dlatego też symbolem EXPO 2025 mają być latające taksówki oraz statki napędzane wodorem wykorzystywane do przewozu turystów. Można powiedzieć, że w tym jednym miejscu, przez pół roku spotka się cały świat, aby pokazać wynalazki i najnowsze rozwiązania technologiczne, które w niedalekiej przyszłości mogą zrewolucjonizować nasze życie.

Nie zabraknie też innowacyjnych rozwiązań znad Wisły, które będą prezentowane w Pawilonie Polskim o powierzchni blisko 1000 m². „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość” to hasło przewodnie udziału naszego kraju na EXPO 2025. Poza prezentacją rozwiązań technologicznych odbędą się także liczne wydarzenia o charakterze kulturalnym i naukowym. Jeżeli prowadzisz firmę aspirującą do rozszerzenia swojej działalności na międzynarodowe rynki w kontekście największego i najbardziej prestiżowego wydarzenia promocyjnego na świecie – Wystawy Światowej Expo 2025 – już dziś możesz ubiegać o środki na wyjazd do Japonii. Jak to zrobić? Przedstawiamy najważniejsze zasady ogłoszonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości konkursu. 

Jakie są najważniejsze założenia konkursu na wystawie EXPO?

Nabór wniosków organizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki, Działanie 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP. O wsparcie dotacyjne mogą ubiegać się mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, które planują rozszerzyć swoją działalność na rynki międzynarodowe. Trampoliną do sukcesu ma być przede wszystkim udział w wydarzeniach targowych oraz konferencjach towarzyszących Światowej Wystawie EXPO. Celem polskich przedsiębiorców powinno być nawiązanie kontaktów gospodarczych nie tylko z Japonią, lecz także z Koreą Południową oraz państwami Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej ASEAN, czyli: Filipinami, Indonezją, Malezją, Singapurem, Tajlandią, Brunei, Wietnamem, Laosem oraz Kambodżą.

Konkurs kierowany jest przede wszystkim do firm, które już posiadają bardzo duży potencjał eksportowy oraz kierują się innowacyjnym podejściem w działaniu. Wnioski, wyłącznie drogą elektroniczną, można składać w terminie od 28 maja do 19 czerwca 2024 roku. Zgodnie z regulaminem konkursu już we wrześniu br. poznamy zwycięzców, którzy dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich wyjadą na EXPO 2025 do Japonii. Środki przeznaczone na dofinansowanie projektów w naborze to 100 mln zł. PARP nie określił zarówno minimalnej, jak i maksymalnej wartości projektu. Poziom dofinansowanie nie może natomiast przekroczyć 50% wydatków kwalifikowanych. Na etapie oceny wniosku badany będzie tzw. efekt zachęty (tj. czy realizacja projektu nie rozpoczęła się przed złożeniem wniosku o dofinansowanie). Okres realizacji projektu musi natomiast przypadać na czas od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 roku. 

W jaki sposób oceniany będzie potencjał oraz doświadczenie wnioskodawcy? 

Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zależy na wyłonieniu w ramach konkursu firm, które mają największe szanse na podbicie rynków azjatyckich. Dlatego tak ważne jest ocena potencjału samego produktu oraz doświadczenia przedsiębiorcy w działalności eksportowej. Projekt musi dotyczyć promowania zdefiniowanej marki produktowej, czyli nazwy, symbolu, wzoru, znaku graficznego lub ich kombinacji, które odróżniają dany produkt lub usługę od innych występujących na rynku. Ponadto przedsiębiorca musi się wykazać prowadzeniem działalności eksportowej. W jaki sposób? Należy we wniosku o dofinansowanie przedstawić przychody netto ze sprzedaży produktów (tj. towarów i usług na eksport) za 2 kolejne lata obrachunkowe przypadające za okres przed złożeniem wniosku. Z przedstawionych danych musi jasno wynikać, że w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym przychody netto ze sprzedaży produktów na eksport wyniosły co najmniej 20% przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług.

Przedsiębiorca powinien również pokazać: 

  • w jaki sposób zamierza wprowadzić produkt na rynki docelowe określone w programie;
  • zasoby kadrowe, techniczne i finansowe, które posiada do realizacji zaplanowanych działań promocyjnych na wybranych rynkach docelowych.

Elementem wniosku o dofinansowanie powinny być również dane wnioskodawcy na temat potencjalnego zainteresowania jego produktami na docelowych rynkach zagranicznych. 

Jak wygląda ocena innowacyjności wnioskodawcy?

Jednym z obligatoryjnych kryteriów oceny wnioskodawcy jest jego innowacyjność. W ramach konkursu określono branże, które zostały zdefiniowane jako branże o największym potencjale eksportowym na rynki azjatyckie i uznane za priorytetowe w relacjach handlowych z Japonią. Należą do nich branże:

  • medyczna i farmaceutyczna;
  • kosmetyczna;
  • IT/FinTech;
  • rolno-spożywcza (w tym AgriTech);
  • zielonych technologii (w tym wodorowa);
  • gamingowa.

Ocenie będzie zatem podlegać, czy przedsiębiorca działa w sektorach gospodarczych wskazanych w ogłoszeniu. Ponadto, w ciągu ostatnich 3 lat obrotowych przedsiębiorca powinien:

  • ponosić nakłady na działalność badawczo-rozwojową (potwierdzeniem tego faktu będzie złożone do GUS-u sprawozdanie z działalności B+R – PNT 01 za co najmniej jeden rok ze wskazanego okresu);
  • wdrożyć innowacje produktowe lub w procesach biznesowych (co znajduje potwierdzenie w złożonym do GUS-u sprawozdaniu o innowacjach – PNT-02 lub PNT-02u).

Z przedstawionych kryteriów – potencjału, doświadczenia i innowacyjności wnioskodawcy – jasno wynika, że wsparcie oferowane w ramach działania ma się przyczynić do innowacyjnej i inteligentnej transformacji gospodarczej w Europie, a co za tym idzie, do tworzenia nowych miejsc pracy.

Jakie są kryteria rankingujące? 

W naborze wniosków określono 12 kryteriów obligatoryjnych oraz 2 kryteria rankingujące. Należy spełnić wszystkie kryteria obligatoryjne, aby uzyskać wsparcie. Nie daje to jednak gwarancji uzyskania dotacji. W przypadku, gdy kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów nie będzie wystarczająca dla wszystkich podmiotów, które spełniły kryteria obowiązkowe, decydować będzie liczba punktów w ramach kryteriów rankingujących. Co zatem może ostatecznie zdecydować o przyznaniu dofinansowania? Sprawdzeniu będzie podlegać aktywność wnioskodawcy na rynku międzynarodowym oraz jego potencjał eksportowy. Dodatkowe punkty można zdobyć za:

  • nagrody i wyróżnienia w konkursach na arenie międzynarodowej (zdobyte w ciągu ostatnich 5 lat);
  • regularny udział w wydarzeniach targowych w charakterze wystawcy (co najmniej 3 edycje w ciągu ostatnich 7 lat);
  • udział w międzynarodowych zamówieniach publicznych (co potwierdzają zdobyte referencje lub oficjalne podziękowania);
  • osiągnięcie w ciągu ostatniego zamkniętego roku obrachunkowego przychodów ze sprzedaży towarów i usług na eksport w wysokości powyżej 25% przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług (najwięcej punktów można uzyskać za przychody powyżej 40%). 

Liczba zdobytych punktów za wskazane kryteria rankingujące decyduje zatem o ostatecznym miejscu na liście projektów wyłonionych do dofinansowania.

Jakie wydatki kwalifikują się do wsparcia? 

Poznaliśmy już najważniejsze założenia konkursu oraz kryteria decydujące o wyborze firm, które otrzymają dotację na udział w Światowej Wystawie EXPO 2025 roku. Warto teraz przedstawić wydatki, na które można przeznaczyć dofinansowanie. Co i w jakim zakresie może być finansowane, określa szczegółowo Załącznik nr 2 do Regulaminu wyboru projektów pn. Przewodnik kwalifikowalności wydatków. Dwie najważniejsze kategorie wydatków kwalifikowalnych to:

  1. koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa przedsiębiorcy w danych targach lub wystawie (wynajem stoiska, zaprojektowanie i wykonania zabudowy lub zakup gotowych, zindywidualizowanych elementów zabudowy, transport i ubezpieczenie zabudowy lub jej elementów; wynajem sprzętu niezbędnego do prezentacji oferty na stoisku; obsługa stoiska, w tym usługi tłumaczenia w celu prezentacji oferty, koszty mediów oraz koszty utylizacji odpadów związanych z likwidacją stoiska wystawowego); 
  2. koszt udziału pracowników wnioskodawcy w targach (dieta; ubezpieczenia uczestników podróży na czas wyjazdu służbowego; koszty uzyskania niezbędnych wiz; zakup noclegów; transport w tym zakup biletów lotniczych, kolejowych, autobusowych, promowych lub wynajem lub wykorzystanie samochodu jako środka umożliwiającego dojazd na miejsce docelowe oraz wymagane opłaty dodatkowe, w tym za bagaż i nadbagaż, wybór miejsca w samolocie, parking, winiety, przejazd autostradą lub inną płatną drogą lub wynajmu, lub wykorzystania samochodu jako środka umożliwiającego komunikację miejscową). 

Koszty udziału pracowników wnioskodawcy w targach są rozliczane za pośrednictwem stawki jednostkowej, która wynosi 8103 zł. Co to oznacza w praktyce? Niezależnie od czasu trwania podróży służbowej, przedsiębiorca może uzyskać około 8000 zł na jednego pracownika biorącego udział w imprezie targowej.

Przedsiębiorcy, którzy chcą promować swoje innowacyjne usługi lub produkty na rynkach międzynarodowych (szczególnie azjatyckim), powinni zorganizować swoje stoisko podczas Światowej Wystawy EXPO 2025 w Japonii. Fundusze Europejskie dają możliwość pozyskania dotacji na sfinansowanie do 50% kosztów organizacji stoiska oraz udziału pracowników przedsiębiorstwa w targach. Nabór wniosków w ramach Działania 2.25 Promocja marki innowacyjnych MŚP (FENG 2021–2027) potrwa od 28 maja do 19 czerwca br. Zachęcamy do odwiedzania strony Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów