Dokonując sprzedaży na rzecz osób prywatnych nieprowadzących działalności gospodarczej zdarzają się sytuacje w których nabywca rezygnuje z zakupu dokonując zwrotu towaru lub zostanie nabity na kasie paragon z oczywistym błędem. Sprawdź, w jak powinna być prowadzona ewidencja zwrotu towarów i reklamacji oraz pomyłek na kasie fiskalnej!
Ewidencja zwrotu towarów i reklamacji dla kasy fiskalnej
Ewidencja zwrotów towarów powinna być zatytułowana i przypisana do konkretnego podmiotu np. Zeszyt zwrotu towarów, imię i nazwisko lub nazwa firmy, NIP. Dodatkowo powinna posiadać numer ewidencyjny kasy, której dotyczą zwroty.
Przykładowa strona tytułowa zeszytu zwrotów:
Zeszyt zwrotów za rok …...................... DO KASY O NUMERZE EWIDENCYJNYM ........................................... Nazwa firmy: Adres: NIP: |
W przypadku gdy przedsiębiorca korzysta z więcej niż jednej kasy zeszyty zwrotów powinny być prowadzone dla każdej kasy z osobna. Kolejne strony zeszytu mogą zawierać następujące dane:
Zwroty za okres: ................. (miesiąc)
Lp. |
Data sprzedaży |
Numer paragonu
|
Nazwa towaru/ usługi
|
Data zwrotu
| Zwrot należności za towar/usługę |
Uwagi | |
Wartość brutto towaru/usługi lub zwracana wartość brutto (gdy zwracana jest część należności) | Podatek VAT należny | ||||||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
Razem |
|
|
|
Do ewidencji zwrotów należy dołączyć dokumenty sprzedaży na podstawie, których przyjęto zwrot oraz protokół przyjęcia zwrotu towaru. Przykładowy formularz protokołu zwrotu towaru poniżej.
................................ miejscowość/data Nazwa firmy: Adres: NIP: NR ...... /2020 PROTOKÓŁ REKLAMACJI/ZWROTU TOWARU |
Nazwa towaru (symbol): |
Numer paragonu: |
Nazwa klienta (NIP): |
Przyczyna zwrotu: …................................................................................................................................................ …................................................................................................................................................ …................................................................................................................................................ …................................................................................................................................................ …................................................................................................................................................ …................................................................................................................................................ …................................................................................................................................................ …................................................................................................................................................ |
Czy sprzedawca przyjął towar*: TAK NIE *niepotrzebne skreślić |
.................................................. ......................................... Podpis przyjmującego zwrócony towar Podpis osoby zwracającej towar |
Ewidencja oczywistych pomyłek
Oddzielną ewidencję przedsiębiorca powinien prowadzić w przypadku popełnienia oczywistych pomyłek podczas ewidencjonowania sprzedaży na kasie jakie mogą się każdemu przytrafić. Wówczas przykładowa ewidencja będzie zawierała dane takie jak:
Lp. | Data błędnego zapisu | Wartość sprzedaży brutto | Wartość podatku VAT należnego | Opis przyczyny błędu | Numer paragonu |
1. | |||||
2. | |||||
3. |
Obowiązkowo należy do ewidencji oczywistych pomyłek dołączyć oryginał paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, podczas której nastąpiła pomyłka.
Księgowanie ewidencji zwrotu towarów i reklamacji oraz pomyłek na kasie fiskalnej
W celu zaksięgowania ewidencji w systemie wfirma.pl należy przejść do zakładki: PRZYCHODY » INNE PRZYCHODY » DODAJ INNY PRZYCHÓD » SPRZEDAŻ. W oknie dodawania przychodu należy zaznaczyć BRAK KONTRAHENTA i uzupełnić pozostałe dane (kwoty) zgodnie z danymi znajdującymi się w podsumowaniu ewidencji w wartości ujemnej (poprzedzonej znakiem minus). Po uzupełnieniu podstawowych danych należy przejść do zakładki ZAAWANSOWANE i w polu RODZAJ SPRZEDAŻY W JPK V7 wybrać z listy opcję RO.