Wykonanie projektu architektonicznego, zaprojektowanie domu, mieszkania czy choćby pomieszczenia, przeprowadzenie remontu – coraz częściej korzystamy z usług architekta, który profesjonalnie zajmie się naszą przestrzenią do życia. W jaki sposób powinna wyglądać profesjonalnie sporządzona umowa z architektem? Często architekci mają własny wzór, który przedkładają do podpisu – jak to jednak zrobić, aby było to korzystne również dla osoby korzystającej z takich usług? Przedstawiony zostanie wzór umowy wraz z jego omówieniem – w celu wskazania, na co zwrócić uwagę przy jej zawieraniu.
Pobierz darmowy wzór umowy z architektem w formacie PDF lub DOCX!
Korzyści z zawierania umów na piśmie
Zawarcie w formie pisemnej umowy z architektem daje zamawiającemu – osobie, która zleca wykonanie dzieła – projekt architektoniczny, pewność w zakresie tego, kim jest wykonawca – czy będzie to osoba fizyczna, czy prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, czy też podmiot prawa handlowego – spółka osobowa lub handlowa. Jest to o tyle ważne, że w sytuacji, w której umowa zostanie wykonana nieprawidłowo lub wykonawca w ogóle nie przystąpi do prac, będzie wiadomo, gdzie kierować wezwania czy ewentualny pozew w sprawie. W takiej umowie wskazuje się konkretnego specjalistę lub specjalistów, którzy zajmą się sprawą, dodając informację o jego ubezpieczeniu OC.
Poza tym już w umowie określone zostaną zasady rozliczeń i ewentualne możliwości zwiększenia wynagrodzenia dla architekta.
Także umowa ureguluje, jakie konkretnie zadania, projekty, czy też kwestie kontaktu z podmiotami zewnętrznymi, będzie wykonywać architekt.
W umowie wskazać należy też precyzyjnie termin, w jakim projekt zostanie rozpoczęty i czas zakończenia. Warto też dookreślić ewentualne kary umowne za opóźnienia w wykonaniu umowy.
W ten sposób poprzez umowę zarówno zamawiający, jak i wykonawca wiedzą, co, kiedy, gdzie i jak należy wykonać.
Umowa z architektem - kto podpisuje umowę?
Ważne jest, aby taką umowę podpisali wszyscy architekci, którzy będą ją wykonywać. Jeżeli będzie ich 3, każdy z nich musi złożyć podpis pod umową.
Określ szczegółowo zakres prac
W umowie powinno się wskazać precyzyjnie strony oraz zakres prac im zleconych – czego konkretnie ma dotyczyć projekt. We wzorze wskazano mały projekt łazienki, ale mogą to być zdecydowanie większe przedsięwzięcia, jak projekt domu, który będzie podstawą składania wniosku o wydanie pozwolenia na budowę. Warto w umowie zaznaczyć, ile ma być egzemplarzy umowy – do wniosków o udzielenie pozwolenia jest bowiem wymagane dołączenie 3 egzemplarzy, dlatego już w umowie warto wskazać, ile ma ich przygotować architekt.
Najlepiej w załączniku wyszczególnić zakres działań do projektu – co ma zawierać, czyli, przykładowo, aby określił liczbę kontaktów, umiejscowienie sprzętów w łazience, szafek, określił ich wymiary, zaproponował sanitariaty, płytki itd.
Umów się na konkretne wynagrodzenie i termin odbioru prac
Umowa precyzyjnie określa wynagrodzenie i ewentualne możliwości jego powiększenia, jak również możliwość udzielenia pomocy osobie korzystającej z usług architekta przy załatwianiu „spraw urzędowych”.
Zakreślono również precyzyjnie termin wykonania prac, karę umowną w przypadku jego niezrealizowania.
Ważne miejsce w umowie zajmuje kwestia autorskich praw majątkowych i osobistych, które koniecznie trzeba uregulować, ponieważ projekt architektoniczny stanowi dzieło w rozumieniu przepisów prawa.
Zawrzyj klauzulę o wymogu OC wykonawcy
W umowie można zawierać kwestie dotyczące samodzielności wykonania projektu, korzystania z podwykonawców. Ważne jest, aby ująć w nim informację o objęciu Wykonawcy ubezpieczeniem OC w związku z wykonywanym zawodem, aby w przypadku wad, nieprawidłowości, osoba korzystająca z tych usług mogła zgłosić to odpowiedniemu ubezpieczycielowi.
Przykładowy wzór będzie można zastosować do każdej własnej umowy po jego dostosowaniu.