Poradnik Przedsiębiorcy

Jak efektywnie prowadzić fanpage na Facebooku?

Zadbaj o formę wpisów

Na pierwszym planie powinniśmy koncentrować się na merytorycznej wartości przekazu. Nie należy jednak zapominać o formie poszczególnych wpisów. Promując wybrany produkt można dodać interesujące zdjęcie lub filmik. Konsekwencją dodania graficznej prezentacji jest mniejszy zasięg postu, jednak jak pokazują badania, użytkownicy są bardziej zaangażowani w obserwację, wypowiedzi, a nawet zakup towaru czy usługi. I tutaj trzeba znaleźć złoty środek – wpisy całkowicie pozbawione elementów graficznych mogą użytkowników znudzić, natomiast wklejanie wszędzie obrazków również nie jest najlepszym wyjściem. Nie należy zapominać o rosnącym zainteresowaniu aplikacją Facebook na urządzeniach mobilnych. Szacuje się, że w nadchodzących latach liczba osób logujących się ze smartfona lub tabletu przewyższy wejścia z poziomu komputera. Z tego względu część obrazków może nie wyglądać zbyt estetycznie na platformach mobilnych, dlatego warto wcześniej dokładnie przeanalizować swój wybór.

Fanpage firmowy a prywatny

Częstym błędem popełnianym przez firmy prowadzące fanpage na Facebooku jest regularność wpisów niezwiązanych z tematyką. Popularne w ostatnich latach memy zawładnęły również Facebookiem. Czy ich regularne wstawianie ma sens? Teoretycznie wydaje się to dobrym rozwiązaniem, gdyż nierzadko luźne tematy cieszą się rekordową liczbą polubień i udostępnień. W praktyce jednak jest to błąd, gdyż fani takiego wpisu z reguły trafiają do nas przypadkiem i w rzeczywistości nie są zainteresowani oferowanym przez nas produktem lub usługą. Można pozwolić sobie na wrzucenie rozluźniającej grafiki sporadycznie, ale musi ona choćby luźno nawiązywać do tematyki kanału – np. fanpage o tematyce IT wrzuca śmiesznego mema dotyczącego komputerów.

Czy powinieneś prowadzić fanpage na Facebooku?

Aktualnie Facebook jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym na świecie. Ponad 1.2 miliarda użytkowników daje niespotykane dotąd możliwości marketingowe. Czy jednak każda firma powinna promować swoje usługi za pośrednictwem Facebooka? Niekoniecznie. Branże związane z IT, nowymi technologiami, rozrywką, sklepy sprzedające produkty i usługi wysyłkowo, a także wielkie przedsiębiorstwa i korporacje nie powinny mieć wątpliwości w tej kwestii. Jeśli prowadzisz lokalny sklepik monopolowy, warsztat samochodowy w małej miejscowości, a nawet zakład pogrzebowy, to zastanów się, czy faktycznie zakładanie profilu na Facebooku ma sens. Nie wszystkie bowiem produkty i usługi dotyczą globalnej sieci i na przykładzie wymienionych lepszą promocją wydaje się lokalna gazeta, ulotki lub poczta pantoflowa. Facebook działa globalnie, a zatem osoby z miasta X nie będzie interesowała promocja na wybrane produkty w sklepiku Y, położonym na drugim końcu Polski. Fanpage na Facebooku to bez wątpienia dobry pomysł, jednak nastawiony na znacznie szerszy rynek.

Kupować fanów czy nie?

Na popularności zyskał handel fikcyjnymi profilami, które w oczach zewnętrznych obserwatorów mają podnieść prestiż danego fanpage'a. Nic dziwnego, że takie podejście stało się modne, skoro przykładowo 1000 fanów można kupić za kwotę kilkunastu złotych. Wydawać by się mogło, że większa liczba fanów wpłynie na zwiększone zainteresowanie produktem lub usługą. W rzeczywistości osoby, których konta widnieją w polubieniach, nie mają o tym nawet pojęcia. Swego czasu – najpewniej nieświadomie – wyraziły zainteresowanie wybranym produktem lub usługą, zatwierdzając zgodę na wykorzystanie ich wizerunku do działań marketingowych. Nie oznacza to jednak, że będą regularnie pojawiać się na naszym kanale. Mało tego, najczęściej baza wykupionych profili jest tak zróżnicowana, że w większości przypadków są to osoby, które nigdy by do nas nie weszły. Poza tym łatwo można to sprawdzić – wystarczy wejść na dowolny profil, który w podejrzanie krótki odstępie czasu zyskał większą liczbę fanów i zobaczyć jakie mają zainteresowania. Od razu rzuca się w oczy całkowicie odmienna tematyka, co może tylko zaszkodzić fanpage'owi, gdyż tego rodzaju praktyki nie cieszą się aprobatą wśród internautów.

Jak efektywnie prowadzić fanpage na Facebooku?

Powyższe przykłady powinny pomóc wszystkim przedsiębiorcom, stawiającym pierwsze kroki w tworzeniu i promowaniu fanpage'a na Facebooku. Systematyczność wpisów, unikalność, korzystanie z narzędzi do planowania wpisów, badanie grup docelowych oraz umiejętność obustronnej komunikacji – to główne elementy, na których powinniśmy się skupić. Należy przeanalizować swój profil działalności i odpowiedzieć na pytanie, czy Facebook rzeczywiście pasuje do promowanej tematyki. Jeśli powyższe składowe przestaną być dla nas tajemnicą, to pozostaje już tylko wytężona praca i dbanie o potrzeby swoich klientów, także na profilu na FB.