Wszystkie województwa w ramach programów regionalnych uzyskały dofinansowanie na rozwój eksportu dla przedsiębiorców. Na Podlasiu firmy, które są zainteresowane wejściem na nowe rynki zagraniczne, mogą ubiegać się o dotację w ramach Działania 1.5 Wzrost konkurencyjności podlaskich przedsiębiorstw, typ: Internacjonalizacja i promocja gospodarcza MŚP, program: Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027. Obecnie w ramach powyższego działania realizowany jest projekt pn. „Promocja gospodarcza MŚP – Podlaskie Centrum Eksportera” o wartości blisko 32 mln zł, który zakłada wsparcie co najmniej 150 przedsiębiorstw z sektora MŚP, które mają swoją siedzibę na terenie województwa podlaskiego. Projekt realizowany jest w partnerstwie przez:
- Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego (lidera projektu),
- Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego,
- Izbę Przemysłowo-Handlową z Białegostoku,
- Podlaski Klub Biznesu.
Wymienione podmioty mają bardzo ambitny plan. W ramach działań projektowych planują zrealizować co najmniej 100 usług doradczych, 70 seminariów, 35 misji gospodarczych, 8 stoisk grupowych podczas targów międzynarodowych. Ponadto do firm ma trafić 100 grantów na udział w targach zagranicznych oraz zostanie przygotowanych 20 analiz branżowych. Sprawdźmy zatem zasady, na których przedsiębiorcy z województwa podlaskiego mogą przystąpić do projektu.
Dofinansowanie na rozwój eksportu - jak pozyskać środki na samodzielny wyjazd targowy?
Nie od dziś wiadomo, że targi branżowe to wydarzenia, na których najłatwiej pozyskać nowych międzynarodowych kontrahentów. Dlatego też województwo podlaskie stwarza mikro, małym i średnim przedsiębiorcom mającym siedzibę na terenie regionu możliwość rozwinięcia swojego potencjału eksportowego. Firmy, które mają własny produkt lub usługę zdolną do konkurowania na rynkach zagranicznych, w ramach projektu mogą ubiegać się o środki na:
- rezerwację i wynajem powierzchni wystawienniczej i sprzętu;
- zaprojektowanie i wykonanie stoiska wystawowego/ekspozycji;
- wynajem stoiska;
- wynajem nośników informacyjno-reklamowych oraz oprawy multimedialnej (tablice, bilbordy, telewizory, głośniki itp.);
- opłacenie wpisu do katalogu wystawców oraz wstępu na udział w wydarzeniu maksymalnie dla 3 przedstawicieli przedsiębiorcy;
- reklamę w mediach targowych;
- transport eksponatów oraz stoiska (wraz z ubezpieczeniem, odprawą celną oraz kosztami spedycji);
- opłacenie organizacji i obsługi (montaż i demontaż stoiska oraz wymagane przez organizatora opłaty obowiązkowe);
- opłacenie biletów lotniczych oraz kosztów noclegów dla 3 przedstawicieli przedsiębiorcy biorących udział w targach w okresie nie dłuższym niż 2 dni przed wydarzeniem oraz 1 dzień po jego zakończeniu.
Warto zwrócić uwagę, że wskazany katalog kosztów jest katalogiem zamkniętym. Oznacza to, że wszystkie pozostałe koszty są pokrywane przez przedsiębiorcę we własnym zakresie. Pula środków na indywidualne wyjazdy targowe wynosi 8,5 mln zł. Przedsiębiorcy zainteresowani wsparciem powinni sprawdzać na stronie projektu terminy ogłaszania kolejnych rund aplikacyjnych, w których można złożyć wniosek. O jaką kwotę można się ubiegać? Dofinansowanie kosztów udziału przedsiębiorcy w indywidualnym wyjeździe targowym nie może przekroczyć kwoty 85 000 zł. Przedsiębiorca musi również dysponować co najmniej 35% wkładem własnym, co oznacza, że dotacja wynosi 65% łącznego kosztu udziału firmy w wydarzeniu. Wkład własny musi zostać wniesiony w ciągu 5 dni, licząc od dnia podpisania umowy. Na wnioskodawcy ciąży obowiązek oszacowania wartości każdego z wydatków. Można to zrobić poprzez porównanie co najmniej 2 cenników, katalogów, ofert ze stron internetowych lub zapytań wysyłanych do potencjalnych oferentów. Jest to ważne, gdyż na tej podstawie Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego przeprowadzi postępowanie na wybór wykonawcy usługi kompleksowej organizacji indywidualnego wyjazdu targowego. Przedsiębiorca przed złożeniem wniosku powinien dobrze zastanowić się, w których targach chce wziąć udział, gdyż w ramach projektu można zaplanować uczestnictwo tylko w 1 międzynarodowym wydarzeniu.
Dofinansowanie na rozwój eksportu - w jaki sposób uczestniczyć w stoisku grupowym?
Dla przedsiębiorców, którzy chcą stawiać pierwsze kroki na rynkach zagranicznych, doskonałą okazją na zdobycie cennego doświadczenia może być udział w targach na stoisku grupowym. Takie rozwiązanie ma wiele plusów. Po pierwsze pozwala ograniczyć wysokie koszty związane z udziałem w międzynarodowym wydarzeniu. Po drugie wszystkie formalności związane z wyjazdem są załatwiane przez operatora projektu (przede wszystkim transport, noclegi oraz wynajem i aranżacja stoiska). Przedsiębiorca może natomiast skupić się na spotkaniach z osobami odwiedzającymi stoisko oraz poznawaniu oczekiwań klientów, a także najnowszych trendów w danej branży. Gdzie szukać informacji o organizowanych wyjazdach? Zachęcamy do odwiedzania strony projektu, na której na bieżąco są zamieszczane informacje o wydarzeniach.
Dla przykładu w marcu br. Izba Przemysłowo-Handlowa z Białegostoku zaprasza podlaskich przedsiębiorców do udziału w misji gospodarczej w Malezji (w terminie 14–20 lipca 2025 roku), obejmującej udział w targach Asia Health 2025 i Medlab Asia 2025 w Kuala Lumpur połączonych ze spotkaniami biznesowymi. Szacunkowy koszt udziału 1 uczestnika w wydarzeniu określony został na poziomie 8500 zł. Maksymalny poziom dofinansowania wynosił natomiast 85% wydatków kwalifikowanych. Oznacza to, że przedsiębiorcy zainteresowani udziałem w targach w Malezji musieli wnieść wkład własny w kwocie 1275 zł na pokrycie kosztów (ubezpieczenia rzeczy ruchomych, diet pobytowych, wymaganych szczepień oraz koszty ubezpieczenia rezygnacji z biletu). Zaproszenie skierowane było przede wszystkim do firm działających w branży medycznej oraz branżach powiązanych z łańcuchem wartości, które mają własny produkt lub usługę zdolne do konkurowania na rynkach zagranicznych. Wnioskodawca, aby zakwalifikować się do wyjazdu, powinien również wykazać się przychodem ze sprzedaży produktów/usług na poziomie co najmniej 100 000 zł w ostatnim zamkniętym roku obrachunkowym.
Jak pozyskać wsparcie na usługi doradcze w zakresie planowania i realizacji działań eksportowych?
W marcu br. Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego ogłosiła II rundę naboru wniosków na usługi doradcze w ramach projektu „Promocja gospodarcza MŚP – Podlaskie Centrum Eksportera”. Mimo że nabór wniosków jest otwarty do końca 2025 roku, podmioty, które chcą skorzystać z działania, powinny się śpieszyć, gdyż operator zastrzega sobie możliwość zakończenia naboru w momencie, gdy liczba złożonych wniosków przekroczy o 150% liczbę usług wskazanych dla rundy. Kto może aplikować o środki unijne? Nabór skierowany jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które mają siedzibę na terenie województwa podlaskiego oraz potencjał eksportowy, czyli produkt lub usługę zdolną do konkurowania na rynkach zagranicznych. Każdy usługa doradcza jest dostosowana do potrzeb danego przedsiębiorcy i może obejmować:
- strategię wejścia na rynek zagraniczny – (maksymalna kwota wsparcia na ten cel to 20 000 zł);
- analizę potencjału docelowego rynku zagranicznego:
- analizę potencjału wskazanego przez przedsiębiorcę rynku zagranicznego (17 000 zł),
- porównanie atrakcyjności potencjalnych rynków zagranicznych (17 000 zł);
- badanie potencjału internacjonalizacji przedsiębiorstwa (15 000 zł).
Okres realizacji każdej usługi doradczej jest ustalany indywidualnie, uwzględniając potrzeby danego przedsiębiorstwa. Warto również zwrócić uwagę, że przedsiębiorca nie musi wnosić wkładu własnego. Poziom dofinansowania usługi doradczej eksportu wynosi 100% jej wartości. Takie rozwiązanie jest możliwe, gdyż wsparcie ma charakter pomocy de minimis i jest udzielane na podstawie:
- Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 roku w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis;
- Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 kwietnia 2024 roku w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027.
Czym są seminaria specjalistyczne?
Aby skutecznie wejść ze swoimi produktami i usługami na rynki zagraniczne, przedsiębiorcy bardzo często potrzebują również wiedzy dotyczącej handlu zagranicznego. Realizatorzy projektu zadbali również o ten aspekt. Firmy z województwa podlaskiego mogą korzystać z:
- spotkań w formie seminariów, które są powiązane z planowanymi w ramach projektu misjami zagranicznymi (tutaj można uzyskać informacje o gospodarce danego kraju, wskaźnikach ekonomicznych, strukturze wymiany handlowej, potencjale rynku i kulturze prowadzenia na nim biznesu);
- seminariów specjalistycznych dotyczących handlu zagranicznego (w ostatnim czasie zorganizowano m.in. seminaria pn. „Wywóz towarów poza UE”, „Wykorzystanie sztucznej inteligencji w eksporcie”, „Ustawa sankcyjna – zmiany prawne i ich wpływ na polskich przedsiębiorców”).
Projekt pn. „Promocja gospodarcza MŚP – Podlaskie Centrum Eksportera” oferuje kompleksowe wsparcie przedsiębiorcom, którzy planują wejść na rynek zagraniczny z nowymi produktami lub usługami. Firmy z regionu dzięki wsparciu unijnemu mają szansę na samodzielną organizację wyjazdów na targi, udział w targach na stoisku grupowym oraz doradztwo w zakresie planowania i realizacji działań eksportowych. Dodatkowo operatorzy zaangażowani w realizację projektu organizują liczne seminaria oraz wydarzenia, które służą nawiązywaniu współpracy i wymianie doświadczeń eksportowych z innymi przedsiębiorcami, zarówno z województwa podlaskiego, jak i z całej Polski.