Z dodatkowego wsparcia finansowego, jakim są dotacje, skorzystało i skorzysta wiele podmiotów. Jest to dobre rozwiązanie zarówno na starcie, jak i dalszych etapach działalności gospodarczej. Uzyskane środki z reguły są przeznaczane na zakup wyposażenia oraz środków trwałych. W przypadku tych drugich należy pamiętać, że odpisy amortyzacyjne od ich wartości początkowej nie stanowią kosztu uzyskania przychodów, o czym stanowi art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o PIT. Przedsiębiorcy z upływem czasu często decydują się na ich sprzedaż. Jak wówczas należy ją rozliczyć? Czy ma znaczenie, że zakup sfinansowany był dotacją? Do jakich przepisów się dostosować? Sprawdź, jak rozliczyć sprzedaż środka trwałego sfinansowanego dotacją.
Koszty związane ze sprzedażą środka trwałego
Zasada ogólna rozliczania kosztów wynikających ze sprzedaży środka trwałego została uregulowana w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT. Zgodnie z jego treścią nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych, w tym wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części. Wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych, bez względu na czas ich poniesienia.
W sytuacji, gdy sprzedaży podlega nie do końca zamortyzowany środek trwały, jego niezamortyzowana część wartości początkowej będzie więc stanowiła koszt podatkowy. Nieuwzględnione wcześniej w kosztach odpisy amortyzacyjne, powinny zostać ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w jednej kwocie w miesiącu, w którym nastąpiło zbycie (przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia środka trwałego). Tego typu wartość należy ująć w kol. 13 KPiR – Pozostałe wydatki.
Sprzedaż środka trwałego sfinansowanego dotacją a koszty uzyskania przychodów – interpretacje indywidualne
Przy sprzedaży środka trwałego sfinansowanego dotacją pojawia się pytanie, w jaki sposób postąpić w zakresie rozliczenia kosztów niezamortyzowanej części środka trwałego. Na przestrzeni lat organy podatkowe prezentowały odmienne stanowiska w tym zakresie, pierwsze zezwalające na ujęcie nieumorzonej wartości początkowej w kosztach firmowych oraz drugie, które kategorycznie tego zabraniało. Jednak wydane w ostatnich latach interpretacje podatkowe w tym zakresie są jednolite i prezentują korzystne dla podatników stanowisko. Przykładem mogą być interpretacje indywidualne o sygn. 0112-KDWL.4011.7.2024.1.WS z 17 maja 2024 roku czy 0113-KDIPT2-1.4011.596.2022.1.MZ z 2 września 2022 roku wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Fragment uzasadnienia interpretacji:
„[…] stwierdzić należy, że w przypadku odpłatnego zbycia częściowo umorzonych (zamortyzowanych) środków trwałych zastosowanie mają szczególne zasady ustalania dochodu określone w art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód ustala się, pomniejszając przychód z odpłatnego zbycia środka trwałego o wydatki na jego nabycie stanowiące jego wartość początkową (niezależnie od źródła finansowania tych wydatków). Tak obliczoną różnicę należy powiększyć o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych (również w tej części, która nie została zaliczona wcześniej do kosztów podatkowych, z uwagi na to, że w części zakup środka trwałego sfinansowany został dotacją).
Reasumując, za prawidłowe należy uznać Pana stanowisko, zgodnie z którym obliczając dochód ze sprzedaży nie w pełni zamortyzowanego środka trwałego, którego zakup został częściowo sfinansowany dotacją – przychód uzyskany ze sprzedaży należy pomniejszyć o niezamortyzowaną wartość tych środków, tj. różnicę między wartością początkową wykazaną w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych a sumą dokonanych odpisów amortyzacyjnych, bez rozdzielania na część objętą i nieobjętą dotacją”.
Sprzedaż środka trwałego sfinansowanego dotacją – rozliczenie kosztów
Przypomnijmy, że w zakresie rozliczenia zakupu środka trwałego sfinansowanego dotacją zastosowanie ma art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o PIT, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a–22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Oznacza to, że w przypadku zakupu środka trwałego sfinansowanego dotacją, odpisy amortyzacyjne (w części lub całości sfinansowanej dotacją) są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.
Jednak w przypadku sprzedaży środka trwałego sfinansowanego dotacją zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów podatkowych stosuje się przepis art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że wydatki na nabycie środka trwałego, również tego sfinansowanego dotacją, pomniejszone o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych (w tym niezaliczonych do kosztów podatkowych), zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w dacie sprzedaży tego środka trwałego. Koszt uzyskania przychodu ze sprzedaży środka trwałego stanowi jego cała niezamortyzowana wartość początkowa.
Przykład 1.
Pan Adrian w marcu 2023 roku zakupił środek trwały w całości sfinansowany dotacją o wartości początkowej 30 000 zł, przez co dokonane odpisy amortyzacyjne od tego środka trwałego nie podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Pan Adrian, stosując się do przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o PIT, dokonywał odpisów amortyzacyjnych, ale nie ujmował ich w kosztach podatkowych. W kwietniu 2025 roku sprzedał środek trwały sfinansowany dotacją za kwotę 24 000 zł. Suma dokonanych dotychczas odpisów amortyzacyjnych wynosi 20 000 zł, a niezamortyzowana część wartości początkowej wynosi 10 000 zł. Czy niezamortyzowana wartość początkowa środka trwałego sfinansowanego dotacją stanowi koszt uzyskania przychodu ze sprzedaży tego środka trwałego? W jaki sposób ustalić dochód ze sprzedaży środka trwałego sfinansowanego dotacją?
Zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów podatkowych wydatki na nabycie środka trwałego sfinansowanego dotacją, pomniejszone o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych (w tym niezaliczonych do kosztów podatkowych), zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w dacie sprzedaży tego środka trwałego. Oznacza to, że dochód ze sprzedaży środka trwałego sfinansowanego dotacją pan Adrian ustala w następujący sposób:
- przychód ze sprzedaży: 24 000 zł;
- koszt uzyskania przychodu: 30 000 zł (wartość początkowa) - 20 000 zł (suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych) = 10 000 zł;
- dochód ze sprzedaży środka trwałego sfinansowanego dotacją: 24 000 zł - 10 000 zł = 14 000 zł.