Poradnik Przedsiębiorcy

Jak współpracować z mediami, aby promować markę?

Prowadzenie działań marketingowych to dziś ciągłe poszukiwanie nowych pomysłów dotarcia do odbiorców, zwrócenia ich uwagi na nasze działania. Zawsze powstaje jednak pytanie – jak dotrzeć do wielu potencjalnych klientów jak najmniejszym kosztem? Współpracować z mediami – one skupiają uwagę wielu odbiorców. Czy taka współpraca musi być droga? Niekoniecznie. Osoby zarządzające mediami również muszą dbać o promocję i dotarcie do swoich odbiorców. Z artykułu dowiesz się, jak połączyć z nimi siły i na tym zyskać.

Dobrze znasz swojego klienta?

Efektywną kampanię reklamową dobrze rozpocząć od jak najlepszego poznania swojego klienta. Pomyśl – jaki on jest? Ile ma lat, gdzie mieszka, co jest dla niego ważne i dlaczego może wybrać twoje produkty lub usługi. To zapewne pytania, na które odpowiadałeś sobie na początku swojej działalności i weryfikujesz tę wiedzę codziennie, konkurując z innymi.

Teraz postaraj się dowiedzieć nieco więcej – jakich stacji radiowych słuchają twoi potencjalni odbiorcy, jakie oglądają programy w telewizji, czym żyją, o czym rozmawiają ze znajomymi? Aby w pełni współpracować z mediami w promocji brandu, stwórz modelowego klienta. Wyobraź go sobie jako osobę z krwi i kości, zaprzyjaźnij się z nim. To pomoże w prowadzeniu działań marketingowych i wyborze partnerów.

Poszukaj sojuszników

Na tym etapie powinieneś już wiedzieć, kto może być twoim potencjalnym sojusznikiem w walce o klienta. Wystarczy znaleźć sposób na działania, które przyniosą korzyści obu stronom.  Zwróć uwagę, że przekazując swoje towary lub usługi, w rozliczeniu kontraktu możesz zarobić na marży, którą zawiera cena sprzedaży. Dzięki temu twoje koszty promocji w mediach mogą być dużo niższe. Nie mniej ważny jest sposób kalkulacji przygotowany przez twojego partnera medialnego. Czy w rozliczeniu bezgotówkowym możliwe będzie utrzymanie uzyskanych rabatów?

Tak możesz zaoszczędzić – wybrane pomysły na cross-promocję z mediami

  1. Organizacja na łamach mediów konkursu, w którym nagrodami będą twoje towary lub usługi. Warto przy tym zdecydować się na przekazanie zaproszenia do odebrania nagrody w naszej siedzibie – dzięki temu mamy szansę na bezpośredni kontakt z klientem. Jeśli na przykład przekazujesz zaproszenie do odebrania roweru, to masz szansę zaproponować klientowi zakup dodatkowych akcesoriów potrzebnych do jazdy. Jeśli prowadzisz restaurację, może się okazać, że przekazane zaproszenie będzie tylko elementem zapłaty, jeśli klient nie przyjdzie sam, ale zdecyduje się np. na świętowanie swoich urodzin.
  2. Wspólne prowadzenie działań reklamowych – media promują twoje towary lub usługi, a ty promujesz wybrane media na swojej stronie WWW, profilu na Facebooku, w swojej siedzibie czy w miejscach, do których masz prawa. Rozwiązanie to wymaga przekonania twojego partnera, że twoja realizacja działań reklamowych może potencjalnie przynieść efekty. Spróbuj określić, ile osób może na przykład zauważyć baner reklamowy stacji radiowej w pobliżu twojego sklepu, kto może się zainteresować spotem telewizyjnym odtwarzanym na ekranie telewizora w twoim zakładzie fryzjerskim czy ile osób zajrzy na wskazaną stronę WWW, aby uzyskać bonus od twojej firmy.
  3. Przekazanie twoich towarów lub usług w rozliczeniu za zrealizowane działania reklamowe. Być może dział marketingu stacji radiowej, telewizyjnej, gazety lub przedstawiciel portalu zechcą podarować twoje zaproszenia swoim pracownikom jako nagrody lub inny klientom jako prezenty. Jest to również doskonały sposób aby wykorzystać media i dotrzeć do liderów opinii – kolacja świąteczna w twojej restauracji przygotowana dla przedstawicieli handlowych partnera może się przyczynić do wybierania tego lokalu na inne spotkania biznesowe.
  4. Patronaty medialne. To rozwiązanie dla firm, które organizują wydarzenia lub konkursy potencjalnie interesujące dla mediów. Aktywny udział odbiorców to dziś bardzo cenny towar, a trudno o coś bardziej angażującego niż uczestniczenie w zawodach sportowych, konkursach wiedzy czy plebiscytach. Dzięki prezentowaniu marek mediom możemy uzyskać świadczenia w postaci promocji naszych działań.

Organizacja konkursów

Jeśli decydujemy się na organizację konkursu wraz naszym partnerem, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii prawnych:

  1. Kto jest organizatorem konkursu? To ważna kwestia. Na organizatorze bowiem spoczywa obowiązek przygotowania i przeprowadzenia rywalizacji, sporządzenia regulaminu, przekazania nagród czy rozstrzygania sporów. Organizator musi również zadbać o kwestie związane z podatkiem od nagród.
  2. Ochrona danych osobowych to kolejna istotna kwestia, zwłaszcza jeśli chcielibyśmy wykorzystywać listę osób uczestniczących w konkursie do dalszych działań marketingowych lub to na nas będzie spoczywał obowiązek przekazania nagrody laureatowi – organizator musi wtedy przekazać nam dane osobowe zwycięzców. Wcześniej jednak musi taką zgodę uzyskać od uczestnika konkursu.
  3. Kryterium otrzymania nagrody nie powinno być losowe. Mamy bowiem wtedy do czynienia z grą losową, co wymaga uzyskania stosownego zezwolenia oraz zapłaty podatku.  Dlatego uzyskanie nagrody musi zależeć od wykazania się określoną wiedzą lub umiejętnościami. Jest to też szansa na dodatkową, kontekstową promocję naszej firmy – np. podaj co najmniej trzy nazwy dań oferowanych przez naszą pizzerię.
  4. Zwróć uwagę na szczegóły dotyczące odbioru nagrody. Do kiedy laureat może odebrać nagrodę? Czy na przykład zaproszenie do kina obejmuje wszystkie dni tygodnia, a wykonanie fryzury obejmuje także farbowanie włosów? Czy można nagrodę wymienić na pieniądze?
  5. Jeśli nagroda jest odbierana bezpośrednio u nas, na podstawie listy laureatów przekazanych przez organizatora, warto zadbać o sporządzenie protokołu przekazania/odbioru nagrody. Dokument taki będzie niezbędny na przykład do rejestracji samochodu przez laureata konkursu.

Patronaty medialne

Jak współpracować z mediami by zareklamować własną markę? Wspomnieliśmy już wcześniej o jednej z możliwych form współpracy z mediami, jakim jest patronat medialny. Ustalając kształt wzajemnych świadczeń, powinniśmy myśleć o jak najlepszym nagłośnieniu wydarzenia, bo to promuje naszą firmę. Media zazwyczaj przygotowują propozycję takich działań. Oceniają przy tym własne możliwości promocyjne, układają kalendarz wydarzeń, w które się angażują, wskazują na kanały kontaktu z odbiorcami (strony WWW, social media, liczba informacji na antenie lub na łamach danego medium).

W umowie dotyczącej patronatu medialnego warto zwrócić uwagę na kilka kwestii:

  1. Prawa dotyczące używania logotypu naszego partnera medialnego. Są one chronione prawem autorskim. Powinniśmy zadbać o jasne określenie, na jakich materiałach może się ono pojawić i w jakich miejscach (ulotki, plakaty, strony WWW).
  2. Warto zagwarantować sobie prawo umieszczenia materiałów medialnych (np. fragmenty programu telewizyjnego) na naszych stronach WWW lub w social mediach. Kwestie te są związane z prawami autorskimi i obejmują również czas, w jakim możemy się posługiwać materiałem, zgodą na jego zmiany, udostępniania w innych mediach oraz czasu, jakiego ta zgoda dotyczy.
  3. Media, mimo stosowania rozmaitych zabezpieczeń, narażone są na awarie techniczne. Warto określić co dzieje się w przypadku, jeśli informacja promocyjna nie została wyemitowana. Najczęstszym rozwiązaniem jest zapewnienie emisji w innym terminie w podobnym czasie reklamowym. Jeśli jednak nasze działania dotyczą wydarzenia realizowanego w konkretnym dniu, to uzyskiwanie rekompensaty za niewyemitowane materiały jest ograniczone czasowo.

Jaki sposób rozliczenia?

Sposoby współpracy, które opisujemy w tym artykule, wiążą się z przekazywaniem sobie nawzajem towarów lub świadczeniem usług. Mimo że w takich przypadkach najczęściej nie następują żadne przepływy pieniężne, konieczne jest zarejestrowanie i rozliczenie tych operacji. Warto zwrócić uwagę na wysokość podatku VAT dotyczącą nas i naszego partnera – czy wysokość podatku jest równa? Kolejną kwestią jest rozliczenie umowy. Jeśli na przykład jesteśmy restauratorem, któremu zależy na promocji naszej imprezy mikołajkowej, a w zamian zorganizujemy świąteczną kolację dla pracowników stacji radiowej, to wykonanie usługi może nastąpić w odległych od siebie terminach.

Aby współpracować z mediami - naszym partnerem, należy określić kwestie związane z prawem własności przedmiotu konkursu. Jeśli przekazujemy nagrodę naszemu partnerowi, a on dopiero przekazuje ją laureatowi, obowiązek zapłaty podatku VAT spoczywa na jego barkach. Jeśli zdecydujemy się na rozwiązanie zakładające, że to my przenosimy prawo własności na wskazanych laureatów konkursu, na nas spoczywa konieczność naliczenia i odprowadzenia podatku VAT. Może to być istotne, zwłaszcza przy nagrodach o większej wartości lub w przypadku częstego organizowania konkursów i przekazywania nagród.

Warto współpracować z mediami

Wielu przedsiębiorców z góry odrzuca możliwość współpracy i promocji w mediach, obawiając się wysokich kosztów. Tymczasem może to być doskonały i relatywnie niedrogi sposób na dotarcie do dużej grupy potencjalnych klientów. Sposoby opisane w tym tekście obok kwestii finansowych mają jeszcze dwie zalety. Po pierwsze wchodzimy do grona firm reklamujących się w mediach, co bywa dobrze postrzegane przez klientów. Świadczy bowiem o znaczeniu firmy i jej możliwościach. Po drugie, badania prowadzone przez badaczy mediów wskazują na „efekt aureoli”. Osoby, które lubią słuchać wybranej stacji radiowej, czytać konkretny tytuł prasowy czy odwiedzać stronę WWW, deklarują większe zaufanie do podmiotów i marek, które znają z tych mediów. Zadbajmy więc o poinformowanie o współpracy z mediami na własnej stronie internetowej czy w kanałach social media. Jest to też doskonały pomysł na rozpoczęcie długotrwałych relacji i współpracy  z mediami. W dzisiejszym świecie internetu i wszechobecnych informacji ważne jest budowanie autorytetu i opowieści o naszej firmie, jej produktach lub usługach.