Masz pomysł na biznes? A może nie jesteś pewny, czy w dobie dużej konkurencji na rynku sklepów internetowych twój biznes okaże się dochodowy? Wchodząc na rynek lub nawet planując dopiero otwarcie sklepu online, warto dokonać analizy – sprawdzić dokładnie ofertę konkurencji, a następnie na podstawie otrzymanych wyników zestawić mocne i słabe strony twojego e-sklepu. Równie istotne przy ocenie położenia biznesu jest określenie szans i zagrożeń, które mogą wystąpić podczas jego dalszego działania. W określeniu tego wszystkiego może okazać się niezbędna analiza SWOT, która pozwala na rozpisanie wielu aspektów związanych z przyszłą lub obecną działalnością. W artykule opisujemy, jak działa ta metoda oceny skuteczności firmy.
Analiza SWOT – charakterystyka
Analiza SWOT jest jedną z metod analizy strategicznej firmy. Nazwa SWOT jest skrótem pochodzącym od 4 słów: strenghts (mocne strony), weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse), threats (zagrożenia). Metoda ta ma na celu ułatwienie oceny sytuacji firmy, jej położenia na rynku oraz szans powodzenia i może być zastosowana zarówno do analizy całej firmy, jak i jej pojedynczych segmentów np. marketingu czy zasobów finansowych.
S – strenghts – mocne strony
Są to czynniki pozytywne wewnętrzne, które mają wpływ na wyróżnienie danej firmy od konkurencji, ale w pozytywny sposób. Są to cechy (jakość materiału produktów, sposób obsługi klienta), które pozwalają na zdobycie przewagi nad innymi firmami z danego segmentu rynku.
W – weaknesses – słabe strony
Są to czynniki wewnętrzne negatywne. Oznacza to, że analizując obszary firmy, zauważamy, że niektóre miejsca działania, np. wiedza, jakość materiałów, obsługa klienta czy po prostu zasoby finansowe w pewien sposób ograniczają rozwój firmy i zdobycie przez nią przewagi nad konkurencją.
O – opportunities – szanse
Czynniki zewnętrzne i pozytywne. Są to m.in różnego rodzaju procesy i trendy, które mogą mieć wpływ na wzrost i rozwój firmy. Te czynniki wpływające na szanse dla biznesu, można podzielić na kilka rodzajów:
- społeczne
- polityczne
- ekonomiczne
- prawne
- technologiczne
- etyczne.
T – threats – zagrożenia
Okoliczności zewnętrzne, które mogą mieć negatywny wpływ na działanie lub rozwój przedsięwzięcia lub ostatecznie doprowadzić firmę do upadku. W zależności od branży, w której funkcjonuje przedsiębiorstwo, będą występowały zagrożenia charakterystyczne dla danego rynku.
Strategie dostępne po połączeniu kluczowych składników analizy SWOT
-
Mocne strony + Szanse = Strategia agresywna
Polega na wykorzystaniu szans przy pomocy mocnych stron i wpływa na rozwój oraz ekspansję firmy.
-
Słabe strony + Zagrożenia = Strategia obronna
Jest to sytuacja, gdy słabe punkty firmy są uwydatniane przez zagrożenia. Jest to strategia polegająca na utrzymywaniu się i za wszelką cenę oddalaniu ewentualnej wizji bankructwa.
-
Mocne strony + Zagrożenia = Strategia konserwatywna
Strategia opierająca się na zachowaniu za wszelką cena statusu quo, czyli brak podejmowania działań w kierunku rozwoju firmy i skierowanie jej mocnych stron, np. dużych nakładów finansowych, na przetrwanie na rynku.
-
Słabe strony + Szanse = Strategia konkurencyjna
W przypadku tej strategii najważniejszym działaniem jest eliminacja mankamentów, które stanowią przeszkodę w wykorzystywaniu szans, które mogą pozwolić na rozwój firmy.
Analiza SWOT na przykładzie
Poniżej znajduje się przykład analizy SWOT dla sklepu internetowego oferującego buty szyte według projektu każdego klienta:
Mocne strony (Strenghts) | Słabe strony (Weaknesses) |
|
|
Szanse (Opportunities) | Zagrożenia (Threats) |
|
|