Dobre praktyki i nawyki w prowadzeniu finansów firmy są jednym z najważniejszych elementów działalności przedsiębiorstwa. Prowadząc firmę według dobrych praktyk i nawyków finansowych, niwelujemy ryzyko związane z niewypłacalnością, brakiem płynności i rentowności firmy. Każdy przedsiębiorca zapewne ma swój zestaw dobrych praktyk i nawyków finansowych. Większość z nich to zwyczaje, jakimi kierujemy się nie tylko w życiu gospodarczym, ale również prywatnym. Jakie są dobre praktyki oraz nawyki w prowadzeniu finansów firmy? Czy stosowanie się do nich może pomóc w prowadzeniu przedsiębiorstwa? Na te i inne pytania odpowiemy w niniejszym artykule.
Jakie są dobre praktyki i nawyki w prowadzeniu finansów firmy?
Przedsiębiorca prowadzący już jakiś czas swoją firmę, wypracował swoje nawyki w prowadzeniu finansów firmy. Młodzi stażem przedsiębiorcy często korzystają z porad starszych kolegów po fachu. Warto wybierać te zwyczaje, które są zgodne z naszymi przekonaniami, choć nauka nowych również może być korzystna. Najczęszcze praktyki i nawyki w prowadzeniu finansów firmy z jakimi się spotykamy i które ułatwiają nam funkcjonowanie finansów w firmie, to:
-
planowanie wydatków,
-
mądre kredyty,
-
weryfikowanie wyciągów bankowych,
-
terminowe regulowanie płatności,
-
negocjowanie cen,
-
ochrona finansów,
-
fundusz na „czarną godzinę”,
-
dzielenie się pieniędzmi,
-
dochody pasywne w firmie,
-
korzystanie z usług specjalistów.
Planowanie wydatków niejednokrotnie może uratować nam życie biznesowe. Wiedząc, jakie i ile kosztów poniesiemy w danym okresie rozliczeniowym (np. miesiącu, kwartale czy roku), jesteśmy w stanie przewidzieć wysokość naszego zysku przy określonym poziomie przychodów oraz zadbać o płynność finansową w firmie. Planowanie pomaga również w systematycznym regulowaniu zobowiązań oraz zwiększa świadomość przedsiębiorcy na temat sytuacji finansowej jego firmy.
Należy zatem zaciągać tylko „mądre kredyty”. Co to znaczy? Mądry kredyt to taki, który sam się spłaca. Kredyt na zakup nowych maszyn czy urządzeń, które służą w procesie produkcyjnym, a tym samym generują przychody, jest jednym z przykładów takich zobowiązań. Kredyty obrotowe, które pozwalają firmie utrzymać płynność finansową, również zaliczamy do tego zbioru. Kredyt na zakup lub budowę nieruchomości przeznaczonej na wynajem jest kolejnym przykładem mądrego kredytowania. Takich mądrych kredytów jest dużo więcej. Ważne, aby pamiętać o zasadzie, że mądry kredyt spłaca się sam.
Weryfikowanie wyciągów bankowych daje przedsiębiorcy poczucie bezpieczeństwa. Kontrolowanie wydatkowania pieniędzy zgromadzonych na firmowych rachunkach bankowych, może uchronić przed nieuprawnionymi przelewami czy mało sensownymi wydatkami. Sprawdzanie stanu rachunków daje na bieżąco obraz kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Pamiętajmy, abyśmy to my mieli kontrolę nad pieniędzmi, a nie pieniądze kontrolowały nas.
Terminowe regulowanie płatności wpływa pozytywnie na dbanie o płynność finansową oraz buduje rzetelny obraz firmy w roli kontrahenta. Pozwala również zarządzającym firmą utrzymać prawidłowy cykl obrotu zobowiązaniami i należnościami. Często rozliczenia między kontrahentami dokonywane są w postaci kompensat, co ułatwia terminowe regulowanie zobowiązań płatniczych.
Unikając dodatkowych wydatków w postaci zbyt dużych podatków lub nieplanowanych kosztów wynikających z nieznajomości przepisów, można w łatwy i szybki sposób utrzymać bezpieczny poziom finansów w firmie.
Fundusz na „czarną godzinę” powinien znajdować się w każdym budżecie firmowym, a także domowym. Zasada tworzenia takiego funduszu jest jedna – odkładaj zawsze w pierwszej kolejności. Otrzymując miesięczne wynagrodzenie lub wysokość przychodów po danym miesiącu odłóż określoną kwotę zanim zaczniesz realizować swoje wydatki. Odpowiednią wysokością odkładanych oszczędności jest 10-30% tego, co zarabia firma. Takie kwoty pozwalają w przyszłości czuć się bezpiecznie. W większości przypadków wydajemy zazwyczaj wszystko, co mamy, a tym samym ciężko na koniec okresu rozliczeniowego wygospodarować kwotę oszczędności. Zacytuję znanego mi przedsiębiorcę: „zapłać najpierw sobie, a potem innym”.
Warto dzielić się swoimi pieniędzmi. Mówią, że dobro zawsze powraca – i to jest prawda. Prowadząc własną firmę masz możliwość wspierania lokalnych inicjatyw, fundacji lub innych – mniejszych, często dopiero zaczynających, przedsiębiorców. Dzielenie się finansami, ale również wiedzą, buduje markę osobistą firmy i jej właścicieli. Uczestniczenie w życiu społecznym jest w dzisiejszych czasach dużo lepiej postrzegane niż wysoki poziom dochodowości.
Dochody pasywne w firmie to temat często pomijany przez przedsiębiorców. Dążymy do maksymalizowania zysków poprzez zwiększanie przychodów ze sprzedaży lub optymalizację kosztów zapominając, że możemy również osiągać ten cel korzystając z dochodu pasywnego. Wynajmowanie powierzchni biurowych w budynkach firmowych, lokowanie nadwyżek środków pieniężnych w instrumenty finansowe czy automatyzacja biznesu na takim poziomie, że nie wymaga ona ingerencji właściciela – to jedne z kilku przykładów uzyskiwania pasywnego dochodu.
Korzystanie z usług specjalistów pozwala przedsiębiorcom na zaoszczędzenie czasu, np. na szukanie i porównywanie ofert produktów kredytowych czy wykonywanie czynności księgowych. Oddelegowywanie czynności, których sami nie musimy wykonywać (oczywiście za dodatkową opłatą), daje właścicielowi firmy czas na realizację działań związanych z bieżącym funkcjonowaniem firmy.
Jak dobre praktyki i nawyki w prowadzeniu finansów firmy wpływają na działanie przedsiębiorstwa?
Dobre praktyki i nawyki w prowadzeniu finansów firmy znacznie usprawnią działanie przedsiębiorstwa. Dzięki nim uzyskują stabilnie i dobrze prosperujące firmy, które osiąga zyski na najwyższym możliwym poziomie. Dochody pasywne czy planowanie wydatków pomaga w optymalizowaniu życia gospodarczego każdego przedsiębiorcy.
Dobre praktyki i nawyki związane z gospodarowaniem finansami w firmie powinny być jednym z najważniejszych działań każdego przedsiębiorcy. Racjonalne zarządzanie finansami firmy pozytywnie wpływa na wizerunek przedsiębiorstwa w otoczeniu lokalnym i ogólnokrajowym.
Pokazuje w ten sposób innym przedsiębiorcom, że warto z nim współpracować. Prowadzenie firmy zgodnie z dobrymi praktykami daje także poczucie bezpieczeństwa finansowego. Działając zgodnie z dobrymi nawykami nie musimy obawiać się nieprzewidzianych sytuacji, które mogą negatywnie wpłynąć na kondycję finansową firmy. Fundusz awaryjny, czyli ten „na czarną godzinę”, może zostać wykorzystany do usprawnienia działalności firmy w sytuacjach kryzysowych, takich jak na przykład wypadek samochodowy czy inne zdarzenie losowe.
Jeśli będziemy potrafili liczyć zarobione przez nas pieniądze, w tym osiągane przychody ze sprzedaży naszych towarów i usług, będziemy wiedzieć, jak dysponować tymi pieniędzmi w nadchodzącym miesiącu. Kupowanie taniej i sprzedawanie drożej w przedsiębiorstwach handlowych będzie działaniem pozytywnie wpływającym na maksymalizowanie zysków w przedsiębiorstwie. Nie wydawaj wszystkich zarobionych pieniędzy. Zostawiaj część na gorsze momenty w działalności firmy. Niestety one zawsze się mogą pojawić w najmniej oczekiwanym momencie. Mądre i racjonalne gospodarowanie finansami będzie prowadzić firmę do kolejnych sukcesów i budować dobrą markę na rynku. Nie zapominaj o dzieleniu się pieniędzmi, bo to, co dajesz, wraca ze zdwojoną siłą. Być może to ty będziesz kiedyś potrzebował pomocy, a wtedy ona znajdzie cię sama. Każda dobra praktyka i nawyki w prowadzeniu finansów firmy korzystnie wpływa na działalność przedsiębiorstwa.