Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Klasyfikacja zawodów dla potrzeb rynku pracy

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Działania na rzecz osób bezrobotnych oraz poszukujących pracy określone w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy muszą być podejmowane według ściśle ustalonych prawem zasad. Zarówno pośrednictwo pracy, jak i poradnictwo zawodowe oraz szkolenia powinny uwzględniać informacje, które zostały zawarte w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. Z początkiem 2025 roku weszły w życie zmiany w powyżej wskazanej klasyfikacji. Jaki jest charakter wspomnianych modyfikacji i jak wygląda klasyfikacja zawodów — omawiamy te zagadnienia w niniejszym artykule.

Klasyfikacja zawodów dla potrzeb rynku pracy — podstawa prawna

Klasyfikację zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakres jej stosowania określa się na podstawie przepisów Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zwanej dalej „ustawą”.

Klasyfikacja zawodów dla potrzeb rynku pracy — najważniejsze informacje

Klasyfikację zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy określa się — w drodze rozporządzenia — na podstawie upoważnienia z art. 36 ust. 8 ustawy. 

Zgodnie z tym przepisem minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, klasyfikację zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakres jej stosowania, uwzględniając zawody i specjalności występujące na rynku pracy oraz potrzeby pośrednictwa i poradnictwa zawodowego.

Aktem wykonawczym wydanym na podstawie powołanego przepisu jest Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, zwane dalej „rozporządzeniem”.
 

Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, zwana dalej „klasyfikacją”, została określona w załączniku do rozporządzenia.

Struktura klasyfikacji stanowi rezultat grupowania poszczególnych zawodów i specjalności w grupy elementarne, a te z kolei w bardziej połączone grupy średnie, duże i wielkie, na podstawie podobieństwa kompetencji wymaganych do realizacji zadań zawodowych.

W klasyfikacji uwzględniono:

  • 4 szerokie poziomy kompetencji określone w ISCO-08, oraz 

  • poziomy kształcenia określone w Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Edukacji (ISCED 2011). 

Klasyfikacja jest podzielona na 10 wielkich grup zawodowych:

  1. Przedstawiciele władz publicznych, wyżsi urzędnicy i kierownicy; 

  2. Specjaliści; 

  3. Technicy i inny średni personel; 

  4. Pracownicy biurowi; 

  5. Pracownicy usług i sprzedawcy; 

  6. Rolnicy, ogrodnicy, leśnicy i rybacy; 

  7. Robotnicy przemysłowi i rzemieślnicy; 

  8. Operatorzy i monterzy maszyn i urządzeń; 

  9. Pracownicy wykonujący prace proste; 

  10. Siły zbrojne.

Jak wynika z brzmienia § 2 rozporządzenia, klasyfikacja jest stosowana w zakresie: 

  • pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego, 

  • szkolenia zawodowego, 

  • gromadzenia danych do określania polityki zatrudnienia i kształcenia ustawicznego, 

  • prowadzenia badań, analiz, prognoz i innych opracowań dotyczących rynku pracy.

Przepisy zawierające zmiany w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy

Zmiany w zakresie treści klasyfikacji zostały zawarte w Rozporządzeniu Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 września 2024 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, zwanym dalej „nowelizacją”.

Według wyjaśnień ujętych w uzasadnieniu do projektu nowelizacji wprowadzone do rozporządzenia korekty legislacyjne polegają na aktualizacji załącznika zawierającego klasyfikację zawodów i specjalności i obejmują zmianę „Struktury klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy” w zakresie zawodów szkolnictwa branżowego oraz tzw. zawodów rynkowych.

Oczekiwanym skutkiem wprowadzenia nowych zawodów i specjalności oraz proponowanych zmian ma być usprawnienie pracy urzędów pracy i innych instytucji rynku pracy, w szczególności w zakresie pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, szkolenia i przekwalifikowania osób bezrobotnych i poszukujących pracy dzięki ewidencji zawodów odzwierciedlającej aktualną sytuację na rynku pracy. 

Ponadto dokonane zmiany będą służyć do gromadzenia w badaniach statystycznych informacji na temat rzeczywistych zawodów występujących na rynku pracy.

Warto równocześnie podkreślić, że zmiany w załączniku do rozporządzenia, które zostały wprowadzone za pośrednictwem nowelizacji, uzyskały moc obowiązującą 1 stycznia 2025 roku.

Zmiany w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy

Na podstawie nowelizacji w załączniku do rozporządzenia — w części „Struktura klasyfikacji zawodów i specjalności” – dodaje się symbole cyfrowe i nazwy zawodów w następującym brzmieniu:

  • 229915 Podiatra,

  • 229916 Profilaktyk,

  • 231009 Nauczyciel akademicki – nauki o rodzinie,

  • 231010 Nauczyciel akademicki – nauki weterynaryjne,

  • 251106 Informatyk,

  • 311224 Technik aranżacji wnętrzS,*

  • 311519 Technik elektromobilnościs,

  • 311948 Technik przemysłu drzewnegos,

  • 313211 Operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadamis,

  • 341208 Pracownik do spraw streetworkingu (streetworker),

  • 343305 Animator rynku książkis,

  • 343919 Administrator produkcji filmowej i telewizyjnejs,

  • 343920 Technik animacji filmowejs,

  • 531205 Asystent międzykulturowy,

  • 817213 Operator maszyn i urządzeń przemysłu drzewnegos,

  • 932922 Pracownik pomocniczy w gospodarce odpadamis.

Z kolei w załączniku do rozporządzenia zostały wprowadzone poniżej wskazane modyfikacje:

  • symbol cyfrowy i nazwa grupy „2512 Specjaliści do spraw rozwoju systemów informatycznych” otrzymuje brzmienie: „2512 Specjaliści do spraw oprogramowania”,

  • symbol cyfrowy i nazwa zawodu „251202 Specjalista do spraw rozwoju oprogramowania systemów informatycznych” otrzymuje brzmienie: „251202 Specjalista do spraw rozwoju oprogramowania”,

  • symbol cyfrowy i nazwa pozycji „251290 Pozostali specjaliści do spraw rozwoju systemów informatycznych” otrzymuje brzmienie: „251290 Pozostali specjaliści do spraw oprogramowania”,

  • symbol cyfrowy i nazwa zawodu „325515 Technik gospodarki odpadami” otrzymuje brzmienie: „325515 Technik gospodarki odpadamis ”,

  • symbol cyfrowy i nazwa zawodu „343914 Sekretarz planu filmowego” otrzymuje brzmienie: „343914 Specjalista do spraw scenariusza i kontynuacji w filmie (Continuity and Script Supervisor)”,

  • symbol cyfrowy i nazwa zawodu „817212 Mechanik-operator maszyn do produkcji drzewnejs” otrzymuje brzmienie: „817212 Mechanik-operator maszyn do produkcji drzewnej”.

Klasyfikacja zawodów dla potrzeb rynku pracy — Podsumowanie

Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy jest stosowana w zakresie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego, szkolenia zawodowego, gromadzenia danych do określania polityki zatrudnienia i kształcenia ustawicznego oraz prowadzenia badań, analiz, prognoz i innych opracowań dotyczących rynku pracy. Zmiany, które wchodzą w życie 1 stycznia 2025 roku, dotyczą m.in. zawodów szkolnictwa branżowego oraz tzw. zawodów rynkowych. Spodziewanym rezultatem wprowadzenia nowych zawodów i specjalności oraz proponowanych zmian ma być usprawnienie pracy urzędów pracy i innych instytucji rynku pracy.

_____

*Znacznik „s” przypisany niektórym zawodom odnosi się do zawodów szkolnictwa branżowego nauczanych w systemie oświaty oraz zawodów szkolnictwa artystycznego.

W odniesieniu do tych zawodów w klasyfikacji zostały wyodrębnione:

  • kwalifikacje zawodowe wskazane w klasyfikacji szkolnictwa branżowego określonej przez ministra właściwego do spraw edukacji i nauki w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe;

  • specjalności/specjalizacje realizowane w ramach kształcenia w zawodach, określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, w przepisach wydanych na podstawie art. 46a ust. 1 pkt 1–4 ustawy – Prawo oświatowe.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów