Umowa o dzieło, podobnie jak umowa zlecenie, powinna zostać rozliczona za pomocą rachunku. Przychody z tytułu umowy o dzieło zazwyczaj nie podlegają oskładkowaniu, dlatego wykonawca oraz zamawiający nie płacą składek ubezpieczeniowych. Jednak kiedy umowa o dzieło jest podpisana z własnym pracodawcą, gdzie poza tym wiążąca jest umowa o pracę – sytuacja wygląda nieco inaczej. Jak wtedy powinien wyglądać rachunek do umowy o dzieło? Odpowiadamy poniżej.
Rachunek do umowy o dzieło - darmowy wzór do pobrania
Jakie elementy powinien zawierać rachunek do umowy o dzieło?
Rachunek do umowy o dzieło powinien zawierać przede wszystkim:
- datę wystawienia,
- określenie stron umowy, a więc również dane wykonawcy oraz zamawiającego,
- wynagrodzenie brutto,
- informację o pomniejszeniach wynagrodzenia – w tym koszty, składki i podatek,
- kwotę do wypłaty dla wykonawcy,
- podpisy obu stron.
Dobrze jest także dodać element, w którym definiuje się sposób zapłaty oraz zapis w przeciągu ilu dni od wystawienia rachunku zostanie wypłacone wynagrodzenie. Jeśli wynagrodzenie wypłacane jest gotówką, to najlepiej byłoby posiadać potwierdzenie wykonawcy, w postaci daty i podpisu, o otrzymaniu wyliczonej kwoty. Przy przelewie na konto potwierdzeniem będzie już sam wpis na wyciągu bankowym.
Czy protokół odbioru dzieła jest potrzebny?
Do rachunku do umowy o dzieło można dołączyć także protokół odbioru dzieła, czyli protokół zdawczo-odbiorczy. Będzie on potwierdzał wykonanie i przekazanie dzieła jako integralna część dokumentacji. Podpisanie protokołu przez obie strony będzie stanowić podstawę wystawienia rachunku oraz otrzymania należności.
Rachunek do umowy o dzieło – ustalenie kosztów uzyskania przychodu
W umowie o dzieło kwota brutto (przychód) jest pomniejszana o koszty uzyskania. Ich obliczanie zależy od specyfiki umowy i mogą one wynosić:
- 50% – gdy wykonawca dzieła korzystał z praw autorskich bądź praw pokrewnych lub nimi rozporządzał. 50-procentowe koszty uzyskania przychodu mają zastosowanie również w przypadku przeniesienia autorskich praw majątkowych razem z daną umową o dzieło;
- tyle, ile rzeczywiście się ich poniosło (art. 22 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Taka zasada ma zastosowanie, jeżeli wykonawca potrafi udowodnić, że poniesione przez niego koszty faktycznie przewyższyły te, które wynikają z norm procentowych;
- 20% – w pozostałych sytuacjach niż wymienione powyżej.
Rachunek do umowy o dzieło z własnym pracownikiem
Zazwyczaj w ramach umowy o dzieło wykonawca nie podlega składkom na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i zdrowotne, chyba że zostanie ona zawarta z własnym pracownikiem. W takim przypadku wynagrodzenie uzyskane z tego tytułu jest nie tylko opodatkowane, lecz także oskładkowane. Osoba zatrudniona na podstawie stosunku pracy podlega wszystkim obowiązkowym ubezpieczeniom, a więc emerytalnemu, rentowemu, chorobowemu, wypadkowemu i zdrowotnemu. Zatem w rachunku konieczne byłoby dodanie kolejnego wiersza z naliczeniem składek potrąconych wynagrodzenia.
Opodatkowanie umowy o dzieło
Gdy kwota brutto zostanie pomniejszona o koszty uzyskania przychodów, wówczas wylicza się i potrąca 12% podatku dochodowego. Na prośbę wykonawcy zleceniodawca może również zastosować wyższą stawkę, tj. 32%.