Pracownicze koszty uzyskania przychodu
Koszty uzyskania przychodów, które pracodawca jako płatnik może zastosować na etapie ustalania zaliczki na podatek z wynagrodzenia pracownika, są ustalone w sposób zryczałtowany. Ich wysokość została określona w art. 22 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 3 ustawy o PIT.
Koszty uzyskania przychodów w 2023 roku
Koszty uzyskania przychodów dotyczące pracowników uległy zmianie od 1 października 2019 roku. W 2023 roku wysokość KUP kształtuje się następująco.
Pracownik | Kwota miesięczna (zł) | Kwota roczna (zł) |
z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej | 250,00 | nie więcej niż 3000,00 |
równocześnie z więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej | z każdego z tych stosunków 250,00 | łącznie nie więcej niż 4500,00 |
z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, jeżeli miejsce stałego lub czasowego zamieszkania pracownika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a pracownik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę | 300,00 | łącznie nie więcej niż 3600,00 |
równocześnie z więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania pracownika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a pracownik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę | z każdego z tych stosunków 300,00 | łącznie nie więcej niż 5400,00 |
Ważne jest, że aby pracownik mógł skorzystać z podwyższonych kosztów uzyskania przychodu powinien złożyć pracodawcy odpowiednie oświadczenie, w którym wskaże miejscowość z jakiej dojeżdża do siedziby firmy.
Od 1 stycznia 2023 r. pracownik, do którego wynagrodzenia mają zastosowanie podwyższone koszty uzyskania przychodów w wysokości 300 zł miesięcznie (3600 zł rocznie), może złożyć pracodawcy na piśmie wniosek o niestosowanie tych kosztów.
Warto również zwrócić uwagę, że wskazane koszty przysługują wyłącznie raz w miesiącu - w przypadku wypłaty pracownikowi kilku wynagrodzeń w tym samym miesiącu, koszty powinny być uwzględnione wyłącznie przy pierwszej liście płac.