Reklama pay per click nic nie kosztuje tak długo, aż użytkownik strony lub aplikacji nie zdecyduje się w nią kliknąć. Czym dokładnie jest PPC? Od czego jest uzależniony koszt takiej reklamy? Kiedy warto zainwestować w model pay per click do promocji strony internetowej?
Co to jest reklama PPC?
Reklama PPC (z ang. pay per click advertising) to kampania w internecie, za którą zlecający płaci tylko wtedy, gdy użytkownik w nią kliknie, nie zaś za jej samo wyświetlenie. Może mieć formę bannera lub linku, który wyświetla się na czołowych pozycjach w wynikach wyszukania, gdy użytkownik wpisze w przeglądarkę wybraną frazę. Jest częstą formą promocji stron w internecie – model PPC wykorzystuje się w przeglądarkach internetowych, sieciach kontekstowych i portalach internetowych (na przykład Google, Facebook).
Pay per click daje reklamodawcy szansę na dotarcie do użytkownika, który jest faktycznie zainteresowany produktami lub usługami firmy. Celem PPC jest doprowadzenie osoby, która zobaczyła reklamę do kliknięcia w nią, a następnie do dokonania zakupów lub innej akcji w witrynie czy aplikacji.
Jak działa model PPC?
Kampanie PPC opierają się na systemie aukcji. Reklamodawca z najwyższą stawką i reklamą wysokiej jakości zdobywa pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania – można się spodziewać, że w jego link lub banner kliknie największa liczba userów. Co decyduje o tym, że reklama jest wartościowa? Platforma decyduje, która reklama nadaje się najlepiej na pierwszą pozycję na podstawie czynników, takich jak:
- dopasowanie pod względem słów kluczowych,
- jakość promowanej witryny/aplikacji,
- współczynnik CTR (stosunek kliknięć w reklamę do wszystkich jej wyświetleń),
- skuteczność geograficzna,
- skuteczność reklam na różnych rodzajach urządzeń.
Gdzie ustawia się reklamę PPC w wyszukiwarce?
Jeśli właściciel strony ma konto w Google z podpiętą kartą kredytową, może uruchomić kampanię PPC. Można też płacić w trybie pre-paid. Reklamy konfiguruje się w systemach reklam, na przykład popularnym Google Ads. Dodaje się odpowiednie Key Words, czyli słowa kluczowe i ustala stawki za umiejscowienie reklamy w wynikach wyszukiwania.
Budżet również ustala się samodzielnie, podobnie jak czas wyświetlania promowanego linku/banera. Im wyższa pozycja na górze strony, tym PPC jest droższe. Koszt kliknięcia jest uzależniony od popularności danego słowa kluczowego i miejsca reklamy. Może wynosić od kilku groszy do kilkudziesięciu złotych – w zależności od popularności danego słowa lub frazy kluczowej.
Zalety kampanii pay per click
- Samodzielne ustalanie budżetu – na reklamę wyda się tylko tyle, ile ustali na etapie jej planowania.
- Możliwość dotarcia do grupy docelowej faktycznie zainteresowanych usługą/produktem – internautom wyświetlają się reklamy odpowiadające na frazy, których sami wyszukują.
- Mierzalne efekty – można je zmierzyć od razu po uruchomieniu kampanii PPC i na bieżąco monitorować.
- Możliwość modelowania w dowolnym momencie – w systemach PPC można modelować KW również w trakcie trwania kampanii. To samo dotyczy wysokości cen za kliknięcie.
- Możliwość ustawienia automatycznej kampanii, choć nie gwarantuje ona uzyskania najwyższego zysku z inwestycji.
Wady kampanii
- Częste kontrolowanie działań – aby kampania PPC przyniosła efekt, musi być na bieżąco monitorowana. Należy reagować na zmiany, na przykład weryfikować słowa kluczowe, na które ma być wyświetlana reklama w zależności od sezonu, zwłaszcza jeśli firma podlega trendowości. A to wszystko jest czasochłonne i wymaga wiedzy.
- Jeśli reklamodawca ma małe doświadczenie w prowadzeniu kampanii, może popełniać wiele błędów, na przykład niewłaściwie dopasować frazę pod geolokalizację lub zastosować słowo kluczowe o zbyt szerokim znaczeniu.
- Z chwilą wyczerpania budżetu strona przestaje być widoczna na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania. PPC, w przeciwieństwie do działań SEO, jest krótkofalowe i kończy się wraz z nakładem finansowym na reklamę.
- Ryzyko nieuczciwej konkurencji – konkurenci mogą celowo „wchodzić w reklamę”, wyczerpując pulę płatnych kliknięć.
- Sukces reklamy zależy nie tylko od jakości reklamy i budżetu, ale również od konkurencji. Firmy dysponujące wyższym budżetem przebiją ją w wynikach wyszukiwania i opłacana promocja może mieć nieliczną grupę odbiorców.
Kiedy PPC się opłaca?
Jeśli reklama jest dobrze dopasowana pod względem geolokalizacji, pojawia się na odpowiednie słowa kluczowe, jest spójna ze stroną docelową, a jej tekst zachęca użytkownika do przejścia na stronę, to szanse skuteczności PPC rosną. „Płatność za kliknięcie” opłaca się wtedy, gdy koszt kliknięcia – CPC (z ang. cost per click) – jest niski i pozwala uzyskać zadowalający zwrot z inwestycji – ROI (z ang. return on investment).
Odpowiednio prowadzone, tzn. na bieżąco monitorowane i weryfikowane płatne reklamy online dają bardzo dobre rezultaty. Rekomenduje się, by kampania pay per click nie była jedyną strategią, ale była dopełnieniem ogólnej strategii promowania strony w Internecie, która obejmuje działania content marketingowe i social mediowe oraz optymalizację pod kątem SEO.