Poradnik Przedsiębiorcy

Jak założyć salon fryzjerski - praktyczne wskazówki

Salon fryzjerski to dobry pomysł na biznes dla osób przedsiębiorczych, utalentowanych i przede wszystkim - posiadających kilkuletnie doświadczenie w zawodzie.Tego typu działalność ma szansę powodzenia zarówno w dużym mieście, jak i w mniejszych miejscowościach, a nawet wsiach. Wszędzie bowiem znajdują się kobiety i mężczyźni, którzy pragną dobrze wyglądać i dbać o swój wizerunek. Jak założyć własny salon fryzjerski? Jakich procedur należy dochować? Na co zwrócić szczególną uwagę? Jak osiągnąć sukces? Odpowiedzi na te i inne pytania oraz praktyczne wskazówki, jak założyć salon fryzjerski znajdziesz w niniejszym artykule!

Jak założyć salon fryzjerski - formalności

Rejestracja firmy

Chcąc założyć własny salon fryzjerski, w początkowej fazie warto zdecydować się na jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną osób fizycznych. Wówczas w celu zarejestrowania działalności należy wypełnić druk CEIDG-1. Co ważne, przedsiębiorca ma cztery możliwości jego złożenia:

  • osobiście w urzędzie miasta lub gminy,
  • elektronicznie przy wykorzystaniu bezpiecznego podpisu kwalifikowanego,
  • elektronicznie bez bezpiecznego podpisu kwalifikowanego - profil zaufany ePUAP,
  • listem poleconym (podpis poświadczony notarialnie).

Przy trzeciej możliwości należy pamiętać, że konieczne będzie udanie się do odpowiedniej placówki urzędu i potwierdzenie swojej tożsamości.

Ważne!

Przedsiębiorcy prowadzący własny salon fryzjerski mogą samodzielnie prowadzić księgowość za pomocą systemu wfirma.pl

Rejestracja do VAT

Podmioty, które będą czynnymi podatnikami VAT, powinny złożyć formularz VAT-R we właściwym urzędzie skarbowym.

Więcej informacji dotyczących zwolnienia z VAT w artykule: Zwolnienie z VAT - kto może skorzystać?

Rejestracja do ZUS

Oprócz CEIDG-1 oraz VAT-R należy także pamiętać o złożeniu w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych formularza ZUS ZUA. Druk ten ma na celu zgłoszenie osoby do ubezpieczenia.

Wskazówki odnośnie wypełnienia ZUS ZUA znajdziesz w artykule: Jak wypełnić ZUA?

Sanepid

Szczegółowe wymogi sanitarne, jakie musi spełniać salon fryzjerski, zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dn. 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej. Przepis ten uchylono, jednakże ustawodawca do tej pory nie wydał zastępczego aktu prawnego, w związku z czym Sanepid wciąż opiera się na jego regulacjach.

Zgodnie z jego treścią pomieszczenie, w którym świadczone będą usługi fryzjerskie, powinno być zlokalizowane w odrębnym budynku lub lokalu - albo stanowić wyodrębnioną część lokalu/budynku.

W salonie fryzjerskim należy wydzielić kilka zasadniczych pomieszczeń, o których mówi wyżej wspomniane rozporządzenie. Wśród nich wymienia się:

  • pomieszczenie do świadczenia usług,
  • szatnię i poczekalnię,
  • pomieszczenie sanitarno-higieniczne dla klientów,
  • miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości,
  • pomieszcznie (lub szafy) do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny,
  • miejsce na pojemniki, w których gromadzone są odpady.

Ponadto zakład powinien posiadać dostęp do ciepłej i zimnej wody. Niedopuszczalne jest palenie wyrobów tytoniowych w zakładzie (chyba że została wydzielona palarnia) oraz wprowadzanie do niego zwierząt.

Salon fryzjerski - określenie specjalizacji

Jest to pierwszy i zasadniczy punkt, na którym należy się skupić na długo przed założeniem biznesu w postaci salonu fryzjerskiego. Przyszły przedsiębiorca powinien odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie - w czym chce się specjalizować? Udzielenie odpowiedzi nie powinno być problemem, bowiem doświadczony fryzjer bądź stylista musi znać mocne i słabe strony - zarówno swoje, jak i potencjalnego zespołu. Te najmocniejsze powinny stanowić podstawę - główną usługę świadczoną przez salon. Z reguły są to strzyżenie i koloryzacja. 

Odpowiedni lokal kluczem do sukcesu

Znalezienie odpowiedniego lokalu dla salonu fryzjerskiego jest niezwykle istotne. Przyszły przedsiębiorca powinien zwrócić szczególną uwagę na jego lokalizację oraz wielkość.

Salon fryzjerski powinien znajdować się w miejscu, do którego klient łatwo dotrze, które będzie charakteryzowało się dobrym połączeniem komunikacyjnym i dostępem do parkingu. Nie ma co ukrywać - lokalizacja uzależniona jest również od konkurencji oraz funduszy, jakie posiada przyszły przedsiębiorca. Nierozsądnym wydaje się otwieranie czwartego salonu na ulicy, na której istnieją już trzy inne.

Istotnym aspektem są również ceny -  im mniejsza odległość od centrum, tym wyższy czynsz.

Natomiast jeżeli chodzi o wielkość lokalu, to nie może on być zbyt mały. Powinien posiadać wydzieloną poczekalnię, toaletę dla klientów, pomieszczenie socjalne oraz salę główną. Przy czym w sali głównej powinny znajdować się minimum dwa stanowiska do strzyżenia oraz miejsca do mycia włosów.

Wynajmując lokal pod działalność, należy liczyć się również z dodatkowymi kosztami - takimi jak remont mający na celu dostosowanie go do charakteru świadczonych usług.

Wyposażenie lokalu

Wyposażenie lokalu to kolejny ważny aspekt, na który należy zwrócić uwagę przed założeniem własnego biznesu. Specjalistyczny sprzęt nie należy do najtańszych i trzeba wydzielić na niego sporo środków. Niekiedy sięgnięcie do własnych oszczędności nie wystarczy i początkujący przedsiębiorca jest zmuszony do skorzystania z zewnętrznych źródeł finansowania, takich jak np.:

  • kredyty,
  • dotacje,
  • programy wspierające np. Wsparcie na starcie itp.