Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

PR w branży budowlano-wnętrzarskiej – jakie działania warto podjąć?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Dziś czynnikiem, który determinuje decyzje zakupowe, nie jest wyłącznie cena i jakość produktów czy usług. Klienci coraz częściej swoje wybory opierają na autentycznej opinii na temat marki, która dociera do nich z różnych źródeł. Wielu konsumentów najbardziej liczy się ze zdaniem bliskich, ale też z informacjami z prasy czy internetu. Odzwierciedlenie tej tezy jest szczególnie zauważalne w branży budowlano-wnętrzarskiej, gdzie dla klientów równie ważna jest też rekomendacja architekta, opinia wykonawcy, a nawet sugestia sprzedawcy. Nie da się ukryć, że budowanie pozytywnego PR w branży budowlano-wnętrzarskiej, jest procesem trudnym i czasochłonnym, jednak w dobie silnej konkurencji jest to wręcz obowiązkowy element każdej strategii biznesowej. W poniższym artykule podpowiadamy, na jakie działania PR w branży budowlano-wnętrzarskiej warto zwrócić uwagę, by docierać do szerokiego grona odbiorców i tym samym zdobywać ich zaufanie, które w tym przypadku jest wręcz fundamentalne.

Czy firmy z branży budowlano-wnętrzarskiej potrzebują PR-u?

Sposób, w jaki firma jest postrzegana przez środowisko, może mieć olbrzymie przełożenie na jej obecność na rynku. Kształtowanie pozytywnego wizerunku jest bowiem niezbędne w tworzeniu przewagi konkurencyjnej oraz warunkiem wpływającym na rozwój firmy, pozyskiwanie nowych klientów czy partnerów biznesowych. W przypadku podjęcia działań PR w branży budowlano-wnętrzarskiej szczególnie ważne jest budowanie relacji nie tylko w segmencie B2C, lecz także B2B. Wynika to z tego, że przecież nie zawsze dany produkt czy usługa trafią do klienta ostatecznego. Pośrednikiem w transakcjach zakupowych często jest właśnie architekt, wykonawca lub po prostu sprzedawca, którzy posiadając dobrą opinię na temat marki, mogą polecać firmę właśnie klientom końcowym.

Niedoceniony potencjał internetu a PR w branży budowlano-wnętrzarskiej

Silny rozwój internetu na przestrzeni ostatnich lat spowodował, że znaczna część życia społecznego została przeniesiona właśnie w jego obszary. Możliwości komunikacji marki z klientem za pośrednictwem internetu są naprawdę duże i przy tym skuteczne, a sposób, w jaki mogą zostać wykorzystane, pozostawia szerokie pole do popisu.

Media społecznościowe, blogi firmowe, e-mail marketing – to tylko jedne z wielu propozycji, które mogą mieć zastosowanie w działaniach PR w branży budowlano-wnętrzarskiej. Jednak jak się okazuje, kreatywność do tej pory nie była domeną działań wizerunkowych branży budowlanej i wiele firm nie potrafi w pełni wykorzystać potencjału tych narzędzi. Większość przedsiębiorstw woli inwestować w miejsca na billboardach niż przeznaczać środki w rozwiązania online. Spora część przedsiębiorstw budowlano-wnętrzarskich w odróżnieniu od innych nie dostrzega potrzeby kształtowania wizerunku w internecie.  

Własna strona to podstawa

W dobie wszechobecności internetu posiadanie własnej strony internetowej to już podstawa. Im lepiej opracowana witryna, tym bardziej może wpływać na kształtowanie wizerunku w oczach środowiska. Strona WWW jest często pierwszą formą kontaktu klienta z marką, dlatego powszechne stało się utożsamianie witryny firmy jako jej wizytówki, gdzie odwiedzający w jednym miejscu mają dostęp do wszystkich najważniejszych informacji na temat przedsiębiorstwa i jego oferty. Poza tym portal internetowy jest narzędziem, z którego klient korzysta najczęściej – bez względu na to, czy trafił na nią bezpośrednio, przez wyszukiwarkę czy poprzez profil na mediach społecznościowych. Dobrze opracowana strona, którą zbudowano zgodnie z zasadami SEO, to szansa na znalezienie się wysoko w wynikach wyszukiwania Google.

Komunikacja bezpośrednia jest niewątpliwym atutem każdej firmy i z pewnością jeszcze długo nie zostanie wyparta. W związku z tym na stronie internetowej dobrze jest podać dane kontaktowe firmy, takie jak adres czy telefon kontaktowy. Takie rozwiązanie jest istotne w przypadku, jeśli klient chciałby poznać szczegóły oferty lub osobiście wybrać się do salonu.

Content marketing a budowanie wizerunku marki

Content marketing swoim zasięgiem obejmuje szeroki zakres działań – od tekstów na opakowaniach po slogany reklamowe w prasie. Konieczność inwestowania w dobry content jest wręcz obowiązkiem, który sprzyja lepszej rozpoznawalności marki. Warto pamiętać, że zastosowanie content marketingu w sieci idzie w parze z pozycjonowaniem. Takie połączenie to już tylko krok do dotarcia do szerokiego grona odbiorców, którzy w internecie szukają na przykład informacji o montażu płytek i trafiają na przygotowany przez nas materiał na ten temat. Działania PR w branży budowlano-wnętrzarskiej w oparciu o content marketing dobrze skupić przede wszystkim na:

  • prowadzeniu bloga firmowego – posiadanie firmowego bloga jest nieocenionym narzędziem, ponieważ artykuły można tworzyć na różne tematy (byle były związane z profilem firmy), a tym samym budować ekspercki, godny zaufania wizerunek.

Przykład 1.

Producent płytek ceramicznych publikuje na swoim blogu artykuły poradnikowe, np. o urządzaniu małej łazienki i sposobach montażu płytek w taki sposób, by uzyskać efekt optycznego powiększenia pomieszczenia.

Taki artykuł stanowi gotowe rozwiązanie problemu, a to z kolei zwiększa nie tylko zainteresowanie klienta względem samej marki, lecz także buduje zaufanie do firmy.

  • profilach w social media – prowadzenie kanałów społecznościowych stanowi szereg korzyści dla marki: pozwala wchodzić w szybką interakcję z klientami, poznawać ich opinię na temat oferty czy upodobania. Taki feedback jest cennym źródłem wiedzy, który warto wykorzystać w przyszłości, oferując produkty czy usługi w pełni dostosowane do oczekiwań. Poza tym atrakcyjne treści to szansa na wyróżnienie się z tłumu. Aby tego dokonać, możliwości jest naprawdę wiele: grafiki tematyczne, kontekstowe posty na temat produktów, ciekawostki związane z branżą czy prezentacja produkcji.

  • informacjach prasowych do mediów – istotnym działaniem public relations są również kontakty z mediami. Szacuje się, że informacje w internecie i prasie mają duże znaczenie dla klientów. Dlatego też, warto znać nie tylko media branżowe, lecz także lifestyle’owe czy regionalne i dostarczać redakcjom wartościowe artykuły. Tworząc informacje prasowe warto zadbać o to, by były one dostosowane do wymagań publikujących redakcji oraz ich czytelników. Często zdarza się, że media regionalne nie będą zainteresowane tekstem produktowym, tak jak to może mieć zastosowanie w redakcjach branżowych, które chętnie publikują informacje odnośnie do nowości na rynku. O wiele chętniej zainteresują się materiałem poradnikowym, w którym wypowiada się ekspert z firmy, doradzając gotowe rozwiązania.

Język zrozumiały dla wszystkich

Komunikacja PR w branży budowlano-wnętrzarskiej jest wymagająca, ponieważ produkty znacznie trudniej jest wypromować. Za przykład niech posłuży firma specjalizująca się w sprzedaży okien. Wiedza większości klientów na ten temat sprowadza się głównie do wykorzystanego w produkcji materiału, dlatego też producenci, aby wyróżnić się z tłumu, muszą promować inne walory produktu. Niestety często posługują się specjalistycznymi, technicznymi zwrotami, które w większości przypadków są po prostu niezrozumiałe dla konsumentów. Warto zatem pamiętać, że podstawowym czynnikiem, który świadczy o skuteczności komunikacji, jest umiejętność dostosowania języka do odbiorcy w taki sposób, by treści były dla niego przystępne i interesujące.

Specyfika PR w branży budowlano-wnętrzarskiej powoduje również zastosowanie narracji wielopoziomowej. Biorąc pod uwagę, że komunikacja odbywa się zarówno do sektora B2C oraz B2B, wyzwanie może stanowić łączenie wymagań i oczekiwań tych dwóch grup odbiorców. W tej sytuacji należy tak skonstruować treści, by były one rzetelne dla architektów czy deweloperów, a przy tym praktyczne i zawierające jasne treści dla klienta końcowego. Tworzenie komunikatów PR w branży budowlano-wnętrzarskiej skierowanych do grup o różnym poziomie znajomości tego sektora jest niemal standardem.

Nowe trendy w komunikacji – które z nich warto zastosować w działaniach PR w branży budowlano-wnętrzarskiej?

Sposób komunikowania marki ze środowiskiem nieustannie ewoluuje. Wpływ na ten stan rzeczy ma wiele czynników, takich jak chociażby rozwój technologii czy rosnące wymagania klientów. W dobie zachodzących zmian i trendów z tym związanych, od długiego czasu prym wiedzie przede wszystkim:

  • video marketing – który swoje zastosowanie odnajduje chociażby na popularnym serwisie YouTube, gdzie posiadanie konta firmowego jest niemal normą. Takie rozwiązanie stanowi dodatkowe miejsce do zaprezentowania swoich produktów czy usług w niebanalny sposób. Atutem video marketingu jest przede wszystkim niższy koszt w porównaniu do tradycyjnej reklamy telewizyjnej i świadomość większej autentyczności. Poza tym, liczne badania wskazują, że materiały video są znacznie bardziej atrakcyjną formą przekazu i lepiej przykuwają uwagę odbiorcy.

  • influencer marketing – poleganie na opinii osoby, którą klient zna i lubi, stało się powszechnym zjawiskiem. Stąd też marki coraz częściej w promowanie swojej oferty angażują celebrytów, blogerów czy gwiazdy ze świata show biznesu. Najlepiej, jeśli współpraca jest nawiązana z osobą, która prezentuje podobne wartości co firma. Dzięki temu przekaz jest jeszcze bardziej spójny i autentyczny, a tym samym lepiej trafia do odbiorców marki.

  • event marketing – obecność firmy na targach branżowych czy świadczenie partnerstwa w wydarzeniach pasujących do profilu działalności jest niewątpliwie ważnym działaniem PR-owym. Po pierwsze dlatego, że jest szansą na zaprezentowanie oferty sprzedażowej, po drugie z powodu budowania w ten sposób świadomości na temat samej obecności marki na rynku. Warto pamiętać, że event marketing to nie tylko uczestnictwo w wydarzeniach. W przypadku firm z branży budowlano-wnętrzarskiej wskazane jest organizowanie autorskich warsztatów czy spotkań dla klientów z sektora B2B. Wiedząc, że komunikacja z partnerami biznesowymi jest równie ważna co z klientem ostatecznym, często zdarza się, że firmy przeprowadzają np. cykl szkoleń produktowych dla architektów czy przedstawicieli handlowych. Przykładem takiej firmy może być Ceramika Paradyż. Marka bierze czynny udział w największych targach branżowych, jest Partnerem Głównym wydarzenia “Studio Dobrych Rozwiązań” skierowanego do projektantów i architektów wnętrz, a przy tym dla wykonawców organizuje serię szkoleń “Akademia Profesjonalisty”.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów