0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Startup - czego może nauczyć się od korporacji?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Jeśli prześledzimy żarty związane z pracą biurową i komentarze internetowe, to wielkie korporacje nie mają najlepszej opinii. Pamiętajmy jednak, że duże organizacje to bardzo złożone organizmy. Siłą rzeczy muszą w nich powstawać napięcia, a czasem rodzić się absurdy. Nowe firmy i startup’y na początku swej drogi biznesowej, mogą wiele skorzystać adaptując na swoje potrzeby niektóre elementy korporacyjnego życia. Prześledźmy je po kolei, aby poprawić konkurencyjność naszych małych i średnich firm.

Startup – jakie elementy życia korporacji może przejąć?

Poniżej przedstawiono kilka elementów z życia korporacji, których przejęcie może sprawić, że twój startup zacznie się jeszcze bardziej rozwijać. Co do nich należy?

Klęska urodzaju

Niewiele jest bardziej frustrujących rzeczy dla przedsiębiorcy niż proszenie klientów, żeby skorzystali z usług konkurencji albo świadomość, że jakość naszej oferty obniża się przez nawał pracy. W niektórych przypadkach nie da się takiej sytuacji przewidzieć – liczba zamówień gwałtownie wzrasta, a zwiększonego zapotrzebowania nie można było przewidzieć. Przykładem może być liczba zamówień dań na wynos w naszym lokalu, jeśli nieoczekiwanie wszyscy nasi konkurenci zamykają możliwość zakupów. Nawet jeśli posiadamy zapasy towarów, pojawia się kłopot z możliwościami technologicznymi (danie musi się upiec lub ugotować) lub ludzkimi (jeśli sytuacja nas zaskoczyła i nie udało się wcześniej zatrudnić dodatkowych osób do pracy). Dochodzimy do jednego z pierwszych problemów małych firm. Zwłaszcza tych, których sukces jest oparty na profesjonalizmie i unikalnych umiejętnościach założycieli.

Jeśli osiągamy sukces i chcemy rozwijać swój startup, musimy wykonać kolejny krok. Co prawda, niektórzy przedsiębiorcy świadomie wybierają samotną drogę, lecz robią to z pełną świadomością nie wykorzystania wszystkich możliwości. Co jednak, jeśli zależy nam na ekspansji i rozwoju firmy? Musimy pogodzić się z faktem, że już nie wszystko będziemy wykonywali samodzielnie. To trudny krok ze względu na konieczność profesjonalizacji działań i ich powtarzalności. Co jest najważniejsze? Uświadomienie sobie co czyni naszą ofertę unikalną. Ciasto w pizzy? Sposób parzenia kawy? Pomysł na ciekawe ubranie lub gadżet? Musimy odnaleźć tę cechę i zacząć ją przekazywać. Uczyć wykonywania pracy w nasz sposób. A jak czerpać z tego korzyści? Możemy zdecydować o tworzeniu kolejnych oddziałów lub zwiększaniu produkcji poprzez rozwój parku maszynowego. Oprócz zwiększania możliwości technicznych, ważne jest pozyskanie sojuszników, czyli osób, z którymi będziemy budować swój sukces.

Opowiedz o wspólnym celu

Kiedy decydujemy o zaproszeniu do naszego startup'u kolejnych osób, musimy znaleźć sposób na przekonanie ich do wspólnych wartości i wizji działania. Zdecydowanie pomogą w tym dokumenty znane doskonale z rynku dużych korporacji. Mowa o misji i wizji firmy oraz kulturze organizacyjnej. To bardzo skuteczne narzędzia, które mogą być stosowane przez firmę każdej wielkości. Jak to zrobić?

Zarezerwuj sobie trochę czasu. Wyłącz telefon, pozamykaj inne notatki. Weź dwie kartki i długopis. Przypomnij sobie, jak zakładałeś firmę. Na pierwszej kartce napisz, o czym wtedy myślałeś – dlaczego ktoś ma skorzystać z usług właśnie twojej firmy? Jakie potrzeby swoich klientów zaspokajasz? Dlaczego uważasz, że twoja firma jest potrzebna?

Na  drugiej kartce napisz, jaką firmę chciałbyś po sobie zostawić? Dużą, o zasięgu światowym czy raczej wyspecjalizowaną i lokalną? Następnie wróć do pierwszej kartki i przeczytaj to, co napisałeś, a teraz spróbuj na głos powiedzieć jednym zdaniem, o czym jest tam mowa. Zapisz to. To misja twojej firmy. Nad dokładną treścią można i trzeba pracować, ale główna myśl pozostanie niezmienna.

Druga kartka. Znowu spróbuj na głos powiedzieć w jednym lub dwóch zdaniach, w jakiej firmie czułbyś się dobrze jako właściciel. Zapisz to. To wizja. Możesz pracować nad jej treścią, sama wizja też może się zmieniać.

W ten sposób określiliśmy misję i wizję firmy. Dzięki temu łatwiej nam będzie przekazywać, co jest ważne dla rozwoju firmy i jak chcemy ją rozwijać.

Kultura organizacyjna

Kultura organizacyjna może być bardzo ważnym narzędziem naszego startup'u, jeśli będziemy ją świadomie kształtować. Najbardziej widocznym poziomem kultury organizacyjnej są artefakty:

  • językowe (misja, wizja, opowieści, historia działania firmy),

  • związane z zachowaniem (ceremonie, rytuały, sposoby powitania i pożegnania, tradycje, nagrody i kary),

  • fizyczne (logo, produkty, wystrój siedziby, sposób ubierania się pracowników, ich wygląd).

Na te elementy najłatwiej jest oddziaływać i w ten sposób zmieniać całą firmę, jej „duszę”.

Kolejnym poziomem kultury są normy i wartości – zarówno te deklarowane, jak i przestrzegane. Nie chodzi tu jednak o regulaminy pracy czy wynagrodzenia, lecz poziom bardziej ukryty. Tym samym jest on trudny do obserwacji i zmiany poprzez bezpośrednie działania.

Kolejnym, najgłębszym poziomem są założenia kulturowe. Są one najczęściej niezauważalne przez uczestników organizacji, możne je dostrzec dopiero stosując wnioskowanie na podstawie obserwacji całej firmy. Jak się nietrudno domyślić, zmiana założeń kulturowych jest najtrudniejsza. Jeśli jednak uda nam się zrozumieć i rozpocząć pracę nad świadomym kształtowaniem kultury organizacyjnej, dużo łatwiej będzie przenieść swój sukces na wyższy poziom. Jeśli zarazimy swoją wizją, opowiemy o misji, a w dodatku pokażemy, jak pracujemy (kultura), będziemy potrafili zwiększać zasięg swojego sukcesu.

Delegowanie zadań

To trudne zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy zarabiają na swojej eksperckiej wiedzy lub umiejętnościach. Muszą znaleźć sposób na obsługiwanie większej liczby zleceń i klientów.

Zwiększanie liczby zleceń osobiście przez przedsiębiorcę nie jest możliwe – potrzebny jest na to czas, a doba ma skończoną liczbę godzin. Jeśli jednak sumienie odrobiliśmy lekcję kształtowania kultury organizacyjnej, stosunkowo łatwo będzie ją uzupełnić o instrukcje dotyczące praktycznego aspektu wykonywania usług. Musimy opisać cały proces świadczenia usługi i podzielić ją na elementy. Celem jest stworzenie powtarzalnej procedury, której efektem będzie wytworzenie powtarzalnego produktu lub usługi. Takie opracowanie pozwoli na przekazanie niektórych lub wszystkich elementów procedury do wykonania innym osobom.

Zmiana podejścia mikroprzedsiębiorców i czerpanie z doświadczeń korporacji, może pomóc startup’om wykonać kolejny skok rozwojowy, który jest niezbędny do sprawnej obsługi większej liczby zleceń i ekspansji firmy. Od wielu lat miękkie narzędzia zarządzania związane z kulturą oraz implementacją misji i wizji, doskonale sprawdzają się w licznych, dobrze rozwiniętych organizacjach. Nie są to jednak narzędzia tylko dla dużych firm. Warto je włączać do codzienności małych i średnich przedsiębiorstw.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów