Tworzenie sklepu internetowego to wielkie wyzwanie. Natłok obowiązków z tym związanych przeraża i sprawia jednocześnie, że traci się orientację: od czego tak naprawdę należałoby zacząć, co jest najważniejsze i od czego należy rozpocząć realizację planu, jakim jest własny sklep online? Rodzi się więc potrzeba stworzenia listy rzeczy ważnych i ważniejszych, których nie można pominąć, tworząc sklep internetowy. Co jest więc istotne, kiedy planujemy uruchomienie e-sklepu, który poza funkcjonalnością spełnia dodatkowo wszystkie wymagania, choćby pod kątem obowiązujących przepisów prawa?
Analiza konkurencji wstępem do tworzenia sklepu internetowego
Internet pełny jest sklepów internetowych. Prawdopodobnie nie ma branży, w której sprzedaż za pośrednictwem sieci by nie występowała. Dokonując wyboru asortymentu własnego sklepu online, warto jednak sprawdzić już na początku, z kim będziemy musieli rywalizować o klientów oraz jak wygląda sytuacja u potencjalnych konkurentów. Wyróżnienie się na tle innych to wielka sztuka, ale nie niemożliwa.
Oprawa graficzna sklepu czy atrakcyjność cenowa oferowanego asortymentu to tylko kilka z obszarów, na których warto z nimi zawalczyć. Analiza konkurencji jako jeden z pierwszych etapów tworzenia sklepu internetowego jest równie ważna, jak wypracowanie całego modelu biznesowego określającego między innymi grupę odbiorców oferty, precyzyjne określenie celu czy elementów wyróżniających nasz sklep internetowy od innych, obecnych już na rynku.
Tworzenie sklepu internetowego a jego nazwa
Wybór nazwy dla sklepu jest bardzo istotny, dlatego decyzja podjęta na początku procesu, jakim jest tworzenie sklepu internetowego, musi być dokładnie przemyślana i przeanalizowana. Należy bowiem pamiętać, że jej późniejsza zmiana niekoniecznie będzie prostą i bezproblemową czynnością. Podejście to tego tematu jest bardzo indywidualne, dla jednych znaczenie ma fakt, aby nazwa sklepu internetowego była tożsama z nazwą firmy, dla części właścicieli istotne jest z kolei, czy będzie ona nawiązywała do charakteru oferty. Jedno jest pewne - warto, aby była ona łatwa do zapamiętania i niezbyt skomplikowana, aby choćby jej wymowa nie stwarzała problemów.
Oprogramowanie do tworzenia sklepu internetowego
Żeby założyć sklep internetowy, nie trzeba kusić się o stworzenie własnego oprogramowania. Wprawdzie takie rozwiązanie idealnie dopasowane zostaje do oczekiwań wobec niego stawianych, jednak jest to czasochłonne i drogie rozwiązanie. Na rynku istnieje wiele platform e-commerce, które oferują bardzo duży wachlarz rozwiązań. Bez wątpienia można wybrać spośród nich ten najbardziej dospawany do potrzeb tworzonego sklepu internetowego.
Dostępne na rynku oprogramowanie może być dostępne w zamian za opłatę abonamentową umożliwiającą korzystanie z niego czy też zakupioną licencję. Na rynku można również znaleźć darmowe rozwiązania (np. Pasejo.pl), które pozwalają na stworzenie w pełni funkcjonalnego sklepu online. Zanim podejmie się ostateczną decyzję o wyborze oprogramowania, warto dokładnie określić swoje oczekiwania i sprawdzić kilka konkurencyjnych ofert platform sklepów internetowych.
Statystyka a tworzenie sklepu internetowego
Wydawać by się mogło, że start sklepu online to jeszcze za wcześnie, aby myśleć o jakichkolwiek analizach. Nic bardziej mylnego. Już od samego początku bowiem warto zaopatrzyć swój sklep w odpowiedni system do monitorowania najważniejszych informacji o ruchu na stronach sklepu. Takie dane i ich systematyczna analiza to cenne źródło informacji, pomocne w podejmowaniu kluczowych dla funkcjonowania sklepu internetowego decyzji. W tym celu można wykorzystać zarówno darmowe rozwiązania (jak Google Analytics), jak i dla bardziej wymagających i dysponujących funduszami - te płatne. Wiedza na temat tego, skąd przychodzą na stronę sklepu internetowego klienci, jakie produkty cieszą się największą popularnością, to tylko nieliczne z nich, jednak jakże przydatne do efektywnego zarządzania sprzedażą swojego sklepu.
Tworzenie sklepu internetowego a przepisy
Oczywiste jest, że tworzenie sklepu internetowego to nie tylko dodanie produktów i opracowanie szaty graficznej. To także konieczność dopilnowania wszelkich formalności takich jak zgłoszenie bazy sklepu do GIODO czy umowy z dostawcami systemów płatności oraz współpracującymi firmami kurierskimi. Oczywiście wymogiem jest także zaopatrzenie sklepu internetowego w odpowiednie dokumenty, takie jak:
- regulamin sklepu internetowego;
- polityka prywatności;
- informacje o plikach cookies.
Dodawanie produktów – kolejny krok tworzenia sklepu internetowego
Zadaniem sklepu jest sprzedaż produktów, a jak można to lepiej zrobić, jeśli nie przez odpowiednią ich prezentację na stronie? To właśnie ich precyzyjne opisy, zdjęcia czy prezentacje w wersji video, a także zawarcie tej wyjątkowej informacji przemawiającej do klienta zapoznającego się z ofertą, są jednymi z najważniejszych elementów, o których nie wolno zapomnieć tworząc sklep internetowy. Kopiowanie tego, co znajduje się u innych, niczym nie wyróżni naszego sklepu od wielu innych działających na rynku, więc nasze indywidualne i wyjątkowe podejście do zaprezentowania oferty sklepu, może stać się decydującym dla odniesienia sukcesu w e-handlu.
Informacje na stronach sklepu internetowego
Oczywiście sam proces, jakim jest tworzenie sklepu internetowego, to wymagające i czasochłonne zadanie. Jednak zanim wciśnięty zostanie ostatecznie przycisk START, warto wszystkiego dokładnie przypilnować i sprawdzić, czy aby na pewno nie pojawią się jakieś niespodziewane problemy. Przetestowanie jego działania i spojrzenie na niego z punktu widzenia potencjalnego klienta jest bardzo ważne. Oczywiście, planując tworzenie sklepu internetowego, należy liczyć się z tym, że samo jego uruchomienie nie wystarczy. Przy tak dużej konkurencji na rynku sprzedaży online już na początku należy pamiętać o wszelkich działaniach marketingowych. Dlatego też wykorzystanie oprogramowania spełniającego oczekiwania wyszukiwarki i ułatwienie w ten sposób dostrzeżenia sklepu w jej wynikach warto uwzględnić już na starcie. Sama wyszukiwarka to jedynie połowa sukcesu, są bowiem inne działania, których nie wolno zaniedbać. Przykładem tego są porównywarki sklepowe czy serwisy aukcyjne, także media społecznościowe czy content marketing, które po złożeniu w całość dają sporą szansę.
Tworzenie sklepu internetowego to dopilnowanie wielu nawet najmniejszych elementów, które jak puzzle układają się w jedną, dopasowaną do siebie całość. To właśnie każdy taki element wpływa na to, czy powstanie jeden spójny obraz, czy też nie. Tak samo jest ze sklepem internetowym. Brak choćby jednego z kluczowych elementów może całkowicie zakłócić efekt. Należy więc dołożyć wszelkich starań, aby każdy powyższych obszarów był dopilnowany i skrupulatnie opracowany, a to już szansa na prawdziwy sukces.