Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Tworzenie sklepu internetowego - od czego trzeba zacząć?

Tworzenie sklepu internetowego to wielkie wyzwanie. Natłok obowiązków z tym związanych przeraża i sprawia jednocześnie, że traci się orientację: od czego tak naprawdę należałoby zacząć, co jest najważniejsze i od czego należy rozpocząć realizację planu, jakim jest własny sklep online? Rodzi się więc potrzeba stworzenia listy rzeczy ważnych i ważniejszych, których nie można pominąć, tworząc sklep internetowy. Co jest więc istotne, kiedy planujemy uruchomienie e-sklepu, który poza funkcjonalnością spełnia dodatkowo wszystkie wymagania, choćby pod kątem obowiązujących przepisów prawa?

Analiza konkurencji wstępem do tworzenia sklepu internetowego

Internet pełny jest sklepów internetowych. Prawdopodobnie nie ma branży, w której sprzedaż za pośrednictwem sieci by nie występowała.  Dokonując wyboru asortymentu własnego sklepu online, warto jednak sprawdzić już na początku, z kim będziemy musieli rywalizować o klientów oraz  jak  wygląda  sytuacja u potencjalnych konkurentów. Wyróżnienie się na tle innych to wielka sztuka, ale nie niemożliwa.

Oprawa graficzna sklepu czy atrakcyjność cenowa oferowanego asortymentu to tylko kilka z obszarów, na których warto z nimi zawalczyć. Analiza konkurencji jako jeden z pierwszych etapów tworzenia sklepu internetowego jest równie ważna, jak wypracowanie całego modelu biznesowego określającego między innymi grupę odbiorców oferty, precyzyjne określenie celu czy elementów wyróżniających nasz sklep internetowy od innych, obecnych już na rynku.

Tworzenie sklepu internetowego a jego nazwa

Wybór nazwy dla sklepu jest bardzo istotny, dlatego decyzja podjęta na początku procesu, jakim jest tworzenie sklepu internetowego, musi być dokładnie przemyślana i przeanalizowana. Należy bowiem pamiętać, że jej późniejsza zmiana niekoniecznie będzie prostą i bezproblemową czynnością. Podejście to tego tematu jest bardzo indywidualne, dla jednych znaczenie ma fakt, aby nazwa sklepu internetowego była tożsama z nazwą firmy, dla części właścicieli istotne jest z kolei, czy będzie ona nawiązywała do charakteru oferty. Jedno jest pewne - warto, aby była ona łatwa do zapamiętania i niezbyt skomplikowana, aby choćby jej wymowa nie stwarzała problemów.

Oprogramowanie do tworzenia sklepu internetowego

Żeby założyć sklep internetowy, nie trzeba kusić się o stworzenie własnego oprogramowania. Wprawdzie takie rozwiązanie idealnie dopasowane zostaje do oczekiwań wobec niego stawianych, jednak jest to czasochłonne i drogie rozwiązanie. Na rynku istnieje wiele platform e-commerce, które oferują bardzo duży wachlarz rozwiązań. Bez wątpienia można wybrać spośród nich ten najbardziej dospawany do potrzeb tworzonego sklepu internetowego.

Dostępne na rynku oprogramowanie może być dostępne w zamian za opłatę abonamentową umożliwiającą korzystanie z niego czy też  zakupioną licencję. Na rynku można również znaleźć darmowe rozwiązania (np. Pasejo.pl), które pozwalają na stworzenie w pełni funkcjonalnego sklepu online. Zanim podejmie się ostateczną decyzję o wyborze oprogramowania, warto dokładnie określić swoje oczekiwania i sprawdzić kilka konkurencyjnych ofert platform sklepów internetowych.

Statystyka a tworzenie sklepu internetowego

Wydawać by się mogło, że start sklepu online to jeszcze za wcześnie, aby myśleć o jakichkolwiek analizach. Nic bardziej mylnego. Już od samego początku bowiem warto zaopatrzyć swój sklep w odpowiedni system do monitorowania najważniejszych informacji o ruchu na stronach sklepu. Takie dane i ich systematyczna analiza to cenne źródło informacji, pomocne w podejmowaniu kluczowych dla funkcjonowania sklepu internetowego decyzji. W tym celu można wykorzystać zarówno darmowe rozwiązania (jak Google Analytics), jak i dla bardziej wymagających i dysponujących funduszami - te płatne. Wiedza na temat tego, skąd przychodzą na stronę sklepu internetowego klienci, jakie produkty cieszą się największą popularnością, to tylko nieliczne z nich, jednak jakże przydatne do efektywnego zarządzania sprzedażą swojego sklepu.

Tworzenie sklepu internetowego a przepisy

Oczywiste jest, że tworzenie sklepu internetowego to nie tylko dodanie produktów i opracowanie szaty graficznej. To także konieczność dopilnowania wszelkich formalności takich jak zgłoszenie bazy sklepu do GIODO czy umowy z dostawcami systemów płatności oraz współpracującymi firmami kurierskimi. Oczywiście wymogiem jest także zaopatrzenie sklepu internetowego w odpowiednie dokumenty, takie jak:

  • regulamin sklepu internetowego;
  • polityka prywatności;
  • informacje o plikach cookies.

Dodawanie produktów – kolejny krok tworzenia sklepu internetowego

Zadaniem sklepu jest sprzedaż produktów, a jak można to lepiej zrobić, jeśli nie przez odpowiednią ich prezentację na stronie? To właśnie ich precyzyjne opisy, zdjęcia czy prezentacje w wersji video, a także zawarcie tej wyjątkowej informacji przemawiającej do klienta zapoznającego się z ofertą, są jednymi z najważniejszych elementów, o których nie wolno zapomnieć tworząc sklep internetowy. Kopiowanie tego, co znajduje się u innych, niczym nie wyróżni naszego sklepu od wielu innych działających na rynku, więc nasze indywidualne i wyjątkowe podejście do zaprezentowania oferty sklepu, może stać się decydującym dla odniesienia sukcesu w e-handlu.