0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Dotacje dla przedsiębiorczych kobiet na opracowanie strategii wzorniczych

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Konkursy w ramach Funduszy Europejskich są ogłaszane dla ściśle określonych grup beneficjentów. Zazwyczaj osobno aplikują przedsiębiorcy, jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje pozarządowe. W  przypadku firm możemy również mówić o dodatkowym podziale naborów ze względu na:

  • obszar realizacji projektu – konkursy ogłaszane w ramach programów regionalnych oraz współpracy międzynarodowej czy programów krajowych (o dopuszczeniu do konkursu decyduje miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub miejsce inwestycji);
  • obszar tematyczny – konkursy na odnawialne źródła energii, prowadzenie prac badawczo-rozwojowych, udział w targach i misjach gospodarczych, wprowadzanie innowacyjnych produktów i usług itp.;
  • wielkość udzielanego wsparcia (zazwyczaj mniejsze projekty są realizowane w ramach programów regionalnych, a większe to domena programów krajowych).

Bardzo rzadko natomiast dochodzi do podziału konkursów dla przedsiębiorców ze względu na płeć wnioskodawcy. Obecnie mamy taką sytuację w przypadku naboru ogłoszonego w ramach działania Wzornictwo w MŚP – program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. Inicjatywa skierowana jest wyłącznie do przedsiębiorczych kobiet, które chcą wykorzystać design jako narzędzie wspierające rozwój swojej firmy. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości tym razem stawia na kobiety, które chcą rozwijać swoje produkty, podnosić ich jakość oraz budować własną markę. Sprawdźmy zatem, jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać dotacje dla przedsiębiorczych kobiet w ramach wspomnianego naboru. 

Dotacje dla przedsiębiorczych kobiet - kto może ubiegać się o wsparcie?

Na początek należy wyjaśnić kwestię kluczową, a mianowicie katalog podmiotów uprawnionych do aplikowania. Wnioskodawcą może być:

  1. kobieta prowadząca działalność gospodarczą;
  2. przedsiębiorstwo, w którym kobieta jest uprawniona do reprezentowania spółki, ujawniona we właściwym rejestrze co najmniej na 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, o ile dany podmiot prowadzi działalność zgodnie z tym rejestrem dłużej niż 6 miesięcy lub jeżeli podmiot prowadzi działalność krócej niż 6 miesięcy, na dzień wpisania podmiotu do rejestru;
  3. przedsiębiorstwo, w których kobieta jest wspólnikiem i członkiem organu zarządzającego albo akcjonariuszem i członkiem organu zarządzającego, ujawnionym we właściwym rejestrze co najmniej 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie, o ile dany podmiot prowadzi działalność zgodnie z tym rejestrem dłużej niż 6 miesięcy lub jeżeli podmiot prowadzi działalność krócej niż 6 miesięcy, na dzień wpisania podmiotu do rejestru.

Jednocześnie należy spełnić drugi warunek. Działalność musi być prowadzona w formie mikro, małego lub średniego przedsiębiorstwa (MŚP) w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 na terytorium makroregionu Polski Wschodniej, tj. województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego lub mazowieckiego z wyłączeniem regionu warszawskiego stołecznego (m. st. Warszawa oraz powiaty: grodziski, legionowski, miński, nowodworski, otwocki, piaseczyński, pruszkowski, warszawski zachodni i wołomiński).

Jakie są założenia konkursu?

Rozstrzygnęliśmy zatem, kogo PARP dopuszcza do udziału w konkursie. Sprawdźmy teraz najważniejsze zasady naboru. Aplikacje za pośrednictwem systemu LSI można składać w terminie od 29 kwietnia do 29 lipca 2025 roku. W ciągu 3 miesięcy, licząc od dnia zakończenia naboru, poznamy zwycięzców konkursu. Do rozdysponowania pomiędzy przedsiębiorcze kobiety pozostaje pula 60 mln zł. Instytucja określiła minimalne i maksymalne wartości projektów. Ocenie będą podlegać wnioski mieszczące się w kwotach od 200 000 zł do 3 mln zł. Należy jednak pamiętać, że maksymalna wartość wydatków związanych z przeprowadzeniem audytu wzorniczego oraz opracowaniem strategii wzorniczej to 70 000 zł. Po raz kolejny mamy do czynienia z efektem zachęty. Oznacza to, że realizacja projektu może rozpocząć się najszybciej dzień po złożeniu projektu. Przedsięwzięcie musi natomiast zakończyć się do 31 grudnia 2027 roku. Dofinansowanie stanowi: 

  1. regionalną pomoc inwestycyjną – udzielaną zgodnie z § 3 i § 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2021 roku w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2022-2027;
  2. pomoc na usługi doradcze dla MŚP – której wartość wynosi do 50% kosztów kwalifikowanych;
  3. pomoc de minimis – dla usług doradczych związanych z przeprowadzeniem audytu wzorniczego, opracowaniem strategii wzorniczej, usług doradczych niezbędnych do wdrożenia strategii wzorniczej, usług szkoleniowych oraz ustanowienia i utrzymania zabezpieczenia zaliczki – do 85% kosztów kwalifikowalnych. 

Należy podkreślić, że wsparcie na usługi szkoleniowe oraz doradztwo ma formę dotacji bezzwrotnej. Finansowanie inwestycji (za pośrednictwem regionalnej pomocy inwestycyjnej) następuje jako dotacja warunkowa.

Dotacje dla przedsiębiorczych kobiet - jakie wydatki podlegają dofinansowaniu?

Działanie Wzornictwo w MŚP składa się z: 

  1. komponentu doradczego – polegającego na przeprowadzeniu audytu wzorniczego oraz opracowaniu strategii wzorniczej (za tę część odpowiedzialny jest projektant),
  2. komponentu wdrożeniowego – którego efektem będzie wprowadzenie na rynek nowego produktu. 

Sprawdźmy zatem, jakie kategorie wydatków PARP uznał za kwalifikowane. Na pewno w ramach działania można sfinansować:

  • koszt usług doradczych związanych z przeprowadzeniem audytu wzorniczego oraz opracowania strategii;
  • koszt usług doradczych związanych z wdrożeniem strategii (prototypowanie, projektowanie oraz testowanie);
  • zakup środków trwałych innych niż nieruchomości;
  • nabycie oprogramowania i innych wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej;
  • koszty robót i materiałów budowlanych, o ile są bezpośrednio związane z instalacją maszyn i urządzeń, a ich wartość nie przekracza 10% wartości kosztów nabycia środków trwałych;
  • koszty usług szkoleniowych;
  • koszty ustanowienia i utrzymania zabezpieczenia zaliczki.

Czym jest audyt wzorniczy oraz strategia wzornicza?

W opracowaniu wielokrotnie pojawia się określenie „audyt wzorniczy” oraz „strategia wzornicza”. Dla przedsiębiorczych kobiet, które pierwszy raz mają do czynienia z tym działaniem, wyjaśniamy znaczenie tych pojęć. Zacznijmy od audytu wzorniczego. Jest to nic innego jak analiza działalności przedsiębiorstwa, która odnosi się do jego potencjału oraz potrzeb w zakresie wzornictwa. Bardzo ważne jest, aby audyt ten został przeprowadzony przed złożeniem wniosku. Istnieje możliwość finansowania w ramach działania kosztów audytu, jeżeli został on przygotowany:

  • nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
  • przez zespół, w którego skład wchodzi co najmniej 1 projektant, czyli osoba mająca wykształcenie wyższe w zakresie projektowania (wzornictwo przemysłowe, architektura, architektura wnętrz oraz inne kierunki projektowe w obszarze wzornictwa) oraz mająca doświadczenie w projektowaniu (czyli ma w swoim portfolio minimum 3 projekty dóbr wytwarzanych przemysłowo, jeżeli projekt dotyczy zaprojektowania oraz wdrożenia wyrobu, lub minimum 3 projekty usług, jeżeli projekt dotyczy zaprojektowania oraz wdrożenia usługi).

Obowiązkowe elementy strategii wzorniczej znajdziemy natomiast w załączniku nr 4 do regulaminu. Zgodnie z dokumentem przedsiębiorca powinien określić:

  1. dotychczasową działalność z uwzględnieniem stanu wzornictwa;
  2. kierunki i plany rozwoju;
  3. swoje oczekiwania i potrzeby w zakresie wykorzystania procesów wzorniczych;
  4. grupę docelową swoich innowacyjnych produktów wraz z rynkiem docelowym;
  5. działania konieczne dla budowania marki, oferty rynkowej i strategii konkurowania oraz dostosowania wewnętrznych procesów zarządczych w firmie związanych ze stosowaniem wzornictwa;
  6. szczegółowy zakres innowacji produktowej (na podstawie Podręcznika Oslo 2018);
  7. proces opracowania projektu nowego lub znacząco ulepszonego produktu w zakresie cech technicznych, użytkowych i estetycznych oraz opracowanie prototypów i przeprowadzenie niezbędnych testów;
  8. harmonogram realizacji poszczególnych celów wraz z wykazem niezbędnych zakupów;
  9. najważniejsze bariery, które występują w firmie w zakresie wzornictwa oraz możliwości ich rozwiązania. 

Należy zwrócić uwagę, że strategia, podobnie jak audyt, musi być przeprowadzona przed dniem złożenia wniosku. Można powiedzieć, że dokument ten zawiera wnioski z przeprowadzonego audytu oraz rekomendacje odnośnie do dalszych działań związanych ze stosowaniem wzornictwa w firmie. 

W ramach ogłoszonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości konkursu pn. Wzornictwo w MŚP o dotacje mogą ubiegać się przedsiębiorcze kobiety prowadzące działalność gospodarczą na terenie Polski Wschodniej. Celem konkursu jest wzmocnienie wykorzystywania procesów wzorniczych oraz lepsze dopasowanie firmy do zmieniających się potrzeb oraz oczekiwań klientów. Wnioski o dotacje można składać za pośrednictwem PARP do 29 lipca br.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów