Jednym z podstawowych urządzeń ewidencyjnych jest kasa fiskalna. Stosuje się ją w przypadku dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Obsługa kasy fiskalnej związana jest z wieloma obowiązkami wynikającymi z przepisów podatkowych. W poniższym artykule zastanowimy się, co należy zrobić w przypadku gdy nastąpi utrata kasy fiskalnej.
Obowiązki związane z kasą fiskalną
Jak już wspomnieliśmy na wstępie, w przypadku podmiotów dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej pojawia się obowiązek ewidencjonowania tego rodzaju zdarzeń na kasie fiskalnej.
Podatnicy prowadzący kasę fiskalną mają wiele obowiązków związanych z kasą fiskalną. Jak podaje art. 111 ust. 3a ustawy VAT, są obowiązani m.in.:
-
wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży;
-
dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy;
-
poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących;
-
poddać obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy rejestrujące, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji;
-
zakończyć używanie kas rejestrujących w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kas rejestrujących, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy rejestrującej.
Powyższe wynika bezpośrednio z treści ustawy VAT. Dodatkowo warto wskazać, że wiele kwestii technicznych związanych z obsługą i serwisem kasy określono w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.
Przykładowo zgodnie z § 34 rozporządzenia w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
-
wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
-
niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
-
składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
-
sporządza i składa wraz z dokumentami do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Natomiast w myśl § 36 rozporządzenia w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy.
Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku gdy nastąpi utrata kasy fiskalnej nie ma możliwość skorzystania z ww. procedury. Nie ma bowiem możliwości dokonania odczytu pamięci zagubionej kasy.
Utrata kasy fiskalnej a obowiązki podatnika
Do tematyki utraty kasy fiskalnej odnosi się § 10 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Zgodnie z tym przepisem w przypadku gdy nastąpi zaginięcie kasy fiskalnej podatnik niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni od powzięcia informacji o utracie, powiadamia o tym naczelnika urzędu skarbowego. W przypadku utraty kasy w wyniku kradzieży podatnik dołącza do powiadomienia potwierdzenie złożenia zawiadomienia o kradzieży wydane przez organ ścigania.
W przypadku odzyskania utraconej kasy podatnik:
-
niezwłocznie powiadamia o tym naczelnika urzędu skarbowego oraz
-
poddaje kasę, przed ponownym rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, obowiązkowemu przeglądowi technicznemu, przy czym ponowne rozpoczęcie prowadzenia ewidencji może nastąpić nie wcześniej niż dnia następnego po dokonaniu tego przeglądu.
Jak zatem widać, w przypadku zaginięcia kasy fiskalnej należy o tym fakcie niezwłocznie powiadomić naczelnika urzędu skarbowego. Jeżeli kasa została utracona w wyniku kradzieży, należy dodatkowo dołączyć potwierdzenie złożenia zawiadomienia o kradzieży na policję.
Przekroczenie terminu na zawiadomienie US o utracie kasy fiskalnej
Może zdarzyć się taka sytuacja, w której termin na zawiadomienie organu podatkowego o utracie kasy zostanie przekroczony.
Trzeba w tym miejscu zauważyć, że niedopełnienie obowiązków formalnych związanych z kasą fiskalną, w tym niezawiadomienie o utracie kasy, stanowi czyn zagrożony odpowiedzialnością karną skarbową przewidzianą w Kodeksie karnym skarbowym. Jak możemy przeczytać w art. 80 § 1 kks, kto wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych.
Warto w tym miejscu podkreślić, że istnieje możliwość uniknięcia ww. odpowiedzialności poprzez skorzystanie z instytucji czynnego żalu.
Zgodnie z art. 16 kks nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe sprawca, który po popełnieniu czynu zabronionego zawiadomił o tym organ powołany do ścigania, ujawniając istotne okoliczności tego czynu, w szczególności osoby współdziałające w jego popełnieniu.
Zawiadomienie jest przy tym bezskuteczne, jeżeli zostało złożone:
-
w czasie, kiedy organ ścigania miał już wyraźnie udokumentowaną wiadomość o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego;
-
po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowej, w szczególności przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony.
W konsekwencji, jeżeli wobec podatnika nie toczą się żadne czynności ze strony organu podatkowego, to nadal istnieje możliwość skorzystania z czynnego żalu. Przy sporządzaniu czynnego żalu należy wskazać, jakie obowiązki zostały naruszone. Dodatkowo warunkiem skuteczności czynnego żalu jest dopełnienie naruszonego obowiązku, w związku z czym podatnik powinien dołączyć zawiadomienie o utracie kasy fiskalnej.
Należy także zapamiętać, że w przypadku braku kasy fiskalnej nie jest możliwe dokonywanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jak bowiem wynika z art. 111 ust. 3 ustawy VAT, jeżeli z przyczyn niezależnych od podatnika nie może być prowadzona ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, podatnik jest obowiązany ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej. W przypadku gdy ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej jest niemożliwe, podatnik nie może dokonywać sprzedaży.
Naruszenie wskazanego obowiązku związane jest z wymierzeniem dodatkowej sankcji podatkowej. W myśl art. 111 ust. 2 ustawy VAT w przypadku stwierdzenia, że podatnik narusza obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.