Zwolnienie z VAT przy organizacji zimowiska to ważny temat dla organizatorów wyjazdów zimowych, które wiąże się z koniecznością ustalenia odpowiedniej stawki VAT dla świadczonych usług. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej!
Organizacja wypoczynku a zwolnienie od VAT
W pierwszej kolejności wskażmy, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania;
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
* oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
- nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, lub
- ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).
W rezultacie powyższe przepisy zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie.
Uregulowania zawarte w wyżej powołanych przepisach przewidują zatem zwolnienie od podatku VAT m.in. dla usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, a także usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Przy czym należy zwrócić uwagę, że w przypadku spełnienia określonych przepisami warunków ze zwolnienia od podatku korzysta również dostawa towarów bądź świadczenie usług ściśle związane z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie powołanych przepisów art. 43 ust. 1 pkt 24 i 26 ustawy istotne jest spełnienie zawartych w powołanych przepisach warunków. Należy zwrócić uwagę, że powyższe przepisy odsyłają bezpośrednio do przepisów Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty.
W związku z tym wskażmy, że zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy, ilekroć jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.
W myśl art. 92c ust. 1 powołanej ustawy organizatorami wypoczynku mogą być:
- szkoły i placówki;
- przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, o którym mowa w art. 4 ust. 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych;
- osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:
- niezarobkowym, albo
- zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 3 pkt 2 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że regulacjami ustawy o systemie oświaty są objęte nie tylko szkoły. W konsekwencji również inne podmioty organizujące wypoczynek będą miały prawo zastosowania ww. zwolnienia.
Uznał tak np. Dyrektor KIS w interpretacji z 27 czerwca 2017 roku (nr 0115-KDIT1-2.4012.6.2017.2.KK), gdzie podano, że świadczenia organizowane na rzecz dzieci i młodzieży (świadczenia polegające na zapewnieniu im wyżywienia, zakwaterowania, zajęć edukacyjnych, zajęć ekologicznych i rekreacyjnych) przez stowarzyszenie działające jako jednostka objęta systemem oświaty, która działa we własnym imieniu i na własny rachunek – w zakresie kształcenia i wychowania – będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. W związku z powyższym również usługi wyżywienia i noclegu jako usługi ściśle związane z ww. usługą podstawową będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania jako niezbędne do wykonania usługi podstawowej.
Zwolnienie z VAT przy organizacji zimowiska przez szkoły
Należy również zwrócić uwagę na § 3 ust. 1 pkt 8 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 roku w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.
Z analizy tego przepisu wynika jednoznacznie, że zwolnienie określone tym przepisem jest zwolnieniem o charakterze podmiotowo-przedmiotowym. Przysługuje zatem wyłącznie w sytuacji, gdy obie przesłanki, tj. zarówno podmiotowa, jak i przedmiotowa są spełnione:
- świadczący usługę podmiot musi być podmiotem objętym ustawą o systemie oświaty, oraz
- podmiot ten musi świadczyć usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze na rzecz dzieci i młodzieży z ww. jednostki.
W kontekście powyższego zwolnienia istotne jest zatem to, że dotyczy ono usług świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży z jednostki organizującej zimowisko. Z punktu widzenia szkoły stawka zwolniona znajdzie zastosowanie dla usługi zapewnienia wypoczynku dla dzieci i młodzieży uczestniczących w tej szkole.
Powyższe znajduje potwierdzenie w treści interpretacji Dyrektora IS w Łodzi z 12 maja 2014 roku (nr IPTPP2/443-175/14-4/KW): „Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy, wskazać należy, że Wnioskodawca, będący szkołą objętą systemem oświaty, organizując wycieczki i zielone szkoły wyłącznie dla dzieci i młodzieży uczących się w Zespole Szkół (Szkoła Podstawowa i Gimnazjum), wypełnia przesłanki: podmiotową i przedmiotową, wynikające z treści powołanego § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. Tym samym, na mocy ww. § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia, w zakresie ww. usług, Zainteresowany korzysta ze zwolnienia od podatku”.
Dalej organ podatkowy wprost wskazał, że w tym przypadku przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania, ponieważ dotyczy on zwolnienia od podatku innych usług w zakresie kształcenia i wychowania niż świadczone przez szkołę usługi organizacji wycieczek i zielonych szkół dla „swoich” dzieci i młodzieży.
W świetle powyższego należy zatem zauważyć, że podmioty objęte systemem oświaty mogą korzystać z całkowitego zwolnienia od VAT (albo na mocy ustawy o VAT, albo na mocy cytowanego rozporządzenia) w zakresie usługi organizacji zimowisk dla dzieci i młodzieży.
Polecamy: