Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Dostawa gruntów rolnych a stawka podatku VAT

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Dostawa gruntów rolnych, analizując problematykę stawki podatku VAT, wymaga przede wszystkim uwzględnienia możliwość zastosowania zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Poprawne zastosowanie tego przepisu daje możliwość skorzystania ze stawki zwolnionej w zakresie dostawy gruntów rolnych.

Dostawa gruntów rolnych a zwolnienie z VAT

W myśl przywołanego na wstępie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane – w świetle art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Według art. 3 ust. 1 Ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 roku w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

W konsekwencji dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

W rezultacie nie każdy grunt rolny będzie bezwzględnie korzystał ze stawki zwolnionej w momencie sprzedaży. Jak przykładowo wskazał Dyrektor KIS w interpretacji z 12 listopada 2024 roku (nr 0113-KDIPT1-3.4012.650.2024.2.AG): „Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że nabyta działka rolna jest działką rolną ujętą w planie zagospodarowania określona kodem MZ-MJ – zabudowa zagrodowa, zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna. W świetle powyższych okoliczności należy wskazać, że działka będąca przedmiotem sprzedaży spełnia definicję terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, a zatem sprzedaż działki nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy”.

Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy niezabudowanych gruntów o charakterze rolnym czy też leśnym.

Definicja gruntu niezabudowanego

W świetle powyższego przepisu istotne dla zastosowania zwolnienia jest to, aby grunt rolny był niezabudowany. Pojęcie to nie zostało wyjaśnione wprost w przepisach ustawy o VAT, jednak w tym przypadku warto odwołać się do orzecznictwa sądowego.

Otóż NSA w wyroku z 23 sierpnia 2024 roku (I FSK 1670/20) wskazał, że o terenie „zabudowanym” w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT można mówić w sytuacji, gdy istniejąca zabudowa ma dla tego terenu podstawowe, dominujące znaczenie. Natomiast nie jest istotna „zabudowa”, jeśli ma ona charakter uzupełniający w stosunku do podstawowego przeznaczenia terenu. Aspekt ekonomiczny transakcji możliwy jest również do wzięcia pod uwagę przy kwalifikowaniu terenu jako niezabudowanego. W tym przypadku kluczowy będzie przede wszystkim charakter obiektów, które znajdują się na tym gruncie.

Również w wyroku NSA z 8 kwietnia 2021 roku (I FSK 560/18) wyjaśniono, że oceniając, czy grunt jest terenem niezabudowanym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, trzeba mieć na względzie przede wszystkim stan faktyczny. To jednak nie wyklucza, że w określonych przypadkach, ze względu na charakter gospodarczy transakcji, należy wziąć pod uwagę to, czy obiekty posadowione na gruncie mają duże znaczenie dla określenia charakteru tego gruntu jako gruntu zabudowanego.

Podkreślono w związku z tym, że przy kwalifikowaniu terenu jako niezabudowanego można wziąć pod uwagę aspekt ekonomiczny transakcji, przy czym w tym przypadku kluczowy będzie przede wszystkim charakter obiektów, które znajdują się na tym gruncie i czy istniejąca „zabudowa” zmieniła w sposób istotny charakter gruntu.

Przykład 1.

Spółka z o.o. sprzedaje grunt rolny (niebędący terenem budowlanym, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT), na którym znajduje się część gazociągu niskiego ciśnienia. Czy spółka może zastosować stawkę zwolnioną w zakresie sprzedaży takiego gruntu?

Chociaż na działce istnieje zabudowa w sensie faktycznym, to jednak nie można przyjąć, że ma ona charakter dominujący na gruncie. W ocenie sądów administracyjnych możliwość zrealizowania na danym terenie jakiejkolwiek budowli nie przesądza jeszcze o zakwalifikowaniu danego obszaru jako terenu przeznaczonego pod zabudowę. W konsekwencji spółka jest uprawniona do zastosowania zwolnienia przy sprzedaży.

Prawidłowa interpretacja art. 2 pkt 33 ustawy o VAT wiąże się z przyjęciem, że terenem budowlanym jest grunt, który zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (ewentualnie decyzją o warunkach zabudowy) został przeznaczony na cele budowlane, przy czym decydujące znaczenie ma w tym kontekście wskazane w planie przeznaczenie podstawowe, dominujące. Zatem skoro art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT przewiduje zwolnienie od podatku dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, to należy uznać, że znajduje ono zastosowanie w przypadkach, w których przeznaczenie podstawowe gruntów stanowiących przedmiot transakcji jest – zgodnie z planem miejscowym – inne niż budowlane (wyrok WSA w Gdańsku z 23 stycznia 2024 roku, I SA/Gd 990/23).

Orzecznictwo sądowe wskazuje, że o terenie „zabudowanym” można mówić w sytuacji, gdy istniejąca zabudowa ma dla tego terenu podstawowe znaczenie. Ustawodawca wskazał bowiem w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy podatkowej na generalne przeznaczenie terenu jako budowlanego, a nie na możliwość zrealizowania na nim jakiegokolwiek obiektu budowlanego. Natomiast funkcje dodatkowe gruntu o charakterze pomocniczym, służą jedynie uzupełnieniu zasadniczego sposobu zagospodarowania danego terenu, ale go nie zmieniają.

Reasumując powyższe, należy zatem stwierdzić, że dostawa niezabudowanych gruntów rolnych może korzystać ze stawki VAT zwolnionej na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Natomiast, jeżeli ustawowe warunki przewidziane dla tego zwolnienia nie zostaną spełnione, to odpłatna dostawa takich niezabudowanych gruntów będzie opodatkowana stawką 23% VAT.

 

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów