Realizacja zamówień dla osoby, która od niedawna prowadzi własny sklep internetowy, może być prawdziwym wyzwaniem. Warto wiedzieć o tym, że wiele procesów logistycznych związanych z obsługą wysyłek w magazynie można uprościć. W tym celu stawia się na automatyzację. Dzięki niej wysyłki realizowane są szybciej, zmniejszamy koszty operacyjne, a jednocześnie wzrasta poziom satysfakcji wśród klientów. Oto szczegółowy poradnik na temat korzyści płynących z automatyzowania obsługi wysyłek w sklepie internetowym.
Skrócenie czasu dostawy - podstawowe wyzwanie dla właścicieli sklepów internetowych
Dla klientów korzystających z usług sklepów internetowych niezwykle ważną rolę pełni czas dostawy. Im jest on krótszy, tym lepiej. Ponad połowa polskich konsumentów podkreśla, że wybiera wyłącznie te firmy, które są w stanie zagwarantować dostawę w ciągu dwóch dni roboczych od złożenia zamówienia. Z tego względu właściciele sklepów internetowych nieustannie powinni podejmować działania logistyczne mające na celu zwiększenie efektywności realizacji zamówień.
Proces przygotowywania zamówień jest bardzo skomplikowany - zwłaszcza, gdy dana firma każdego dnia obsługuje ich setki lub tysiące. Na liczbę przesyłek do wysłania wpływa także szereg zróżnicowanych czynników, takich jak wahania popytu w związku z okresem świątecznym, specyfika danej branży, organizowane promocje i akcje specjalne, urlopy itp.
Jeżeli w pewnych okresach w związku ze wzmożoną liczbą zamówień wydajność magazynu spada, może to doprowadzić do tego, iż klienci nie otrzymają swoich przesyłek na czas. To z kolei może spowodować, że klienci następnym razem skorzystają z oferty naszej konkurencji. Aby cały proces logistyczny związany z wysyłaniem zamówień do klientów przebiegał efektywniej, należy zainwestować w automatyzację. Dzięki niej będziemy mieli pewność, że zawsze, bez względu na wahania popytu na nasz asortyment, zrealizujemy wysyłkę w zadeklarowanym terminie.
W raporcie z badania przeprowadzonego w 2019 roku na zlecenie firmy Universal Robots pn. "Barometr robotyzacji małych i średnich przedsiębiorstw" czytamy, że chęć zautomatyzowania swojego biznesu wyraża ponad 30% polskich przedsiębiorstw. Eksperci wskazują, że trend popularności automatyzacji procesów logistycznych w najbliższych latach będzie dalej się pogłębiał.
Automatyzacja obsługi wysyłek w sklepie internetowym
Co kryje się pod pojęciem automatyzacji obsługi wysyłek w sklepie internetowym? Chodzi tutaj o szereg działań mających na celu przyspieszenie oraz ułatwienie wykonywania wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników w zakresie przygotowywania oraz nadawania paczek do klientów.
Przykładem automatyzacji może być na przykład implementacja narzędzia automatycznie wypełniającego i drukującego etykiety nadawcze na podstawie listy zamówień z systemu. Takie rozwiązanie przyczyni się do znacznego skrócenia czasu potrzebnego do pakowania przesyłek. Ręczne wpisywanie danych na etykietach jest procesem bardzo czasochłonnym. W przypadku, gdy obowiązek ten zniknie, pracownicy będą mogli zrealizować w ciągu dnia nawet kilkadziesiąt procent więcej wysyłek.
Dlaczego warto zautomatyzować magazyn?
Najważniejsze przyczyny, dla których warto podjąć decyzję o zautomatyzowaniu magazynu, są następujące:
- rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie czasu realizacji dostawy,
- dynamiczny wzrost cen nieruchomości oraz powierzchni magazynowych,
- rosnące koszty zatrudnienia wykwalifikowanej kadry pracowniczej.
Automatyzacja magazynu przynosi szereg wymiernych korzyści takich jak:
- usprawnienie procesu realizacji zamówień,
- skrócenie czasu dostawy,
- ograniczenie ryzyka wystąpienia pomyłek w trakcie kompletowania zamówień,
- optymalne zarządzanie dostępną powierzchnią magazynową w zależności od popytu na poszczególne towary,
- wprowadzenie określonych procedur w bezpośredni sposób przekładających się na wzrost bezpieczeństwa pracowników pracujących w magazynie.
Trzy poziomy automatyzacji magazynu: wysoki, średni i niski
Specjaliści wyróżniają trzy poziomy automatyzacji: niski, wysoki i średni. Największe korzyści dla klientów w postaci skrócenia czasu niezbędnego do przygotowania paczki do wysyłki przynosi pełna automatyzacja magazynu. Cechą charakterystyczną wysokiego poziomu automatyzacji magazynu jest realizacja ponad 95% procesów magazynowych w sposób automatyczny. W takim modelu zapotrzebowanie na pracę magazynierów jest znacznie ograniczone. Ich zadaniem jest wyłącznie sprawowanie kontroli nad pracą funkcjonujących urządzeń, takich jak układnice paletowe, wózki wahadłowe czy przenośniki przemysłowe.
Z kolei automatyzacja średnia zakłada zapewnienie pracownikom podstawowych narzędzi ułatwiających ich codzienną pracę. Należy jednak zaznaczyć, że w tym modelu wiele czynności wykonuje się w sposób tradycyjny, przez co czas przygotowania zamówień do wysyłki nie jest tak krótki jak w przypadku pełnej automatyzacji.
W magazynie charakteryzującym się niskim poziomem automatyzacji bazuje się przede wszystkim na klasycznych rozwiązaniach. Za planowanie poszczególnych zadań odpowiadają kierownicy, co powoduje, że w przypadku błędu ludzkiego może dojść do wielu komplikacji i zatorów. Składowanie towarów jest w takim magazynie prowadzone za pośrednictwem zwykłych systemów regałowych obsługiwanych z wykorzystaniem wózków paletowych. Aby taki magazyn działał w sposób wydajny, firma musi zatrudniać wykwalifikowanych profesjonalistów, którzy będą potrafili we właściwy sposób koordynować pracę wszystkich pracowników.
Podsumowanie
Właściwie zaimplementowana automatyzacja wysyłek w firmowym magazynie wiąże się nie tylko z oszczędnością czasu, ale również pieniędzy. Właściciele e-sklepów, który podejmą decyzję o zainwestowaniu w automatyzację, zyskają cenne przewagi konkurencyjne dzięki którym łatwiej będzie im wzbudzić zainteresowanie wśród potencjalnych klientów.
Polecamy: