Przedsiębiorcy wykorzystujący w swojej działalności magazyn, w którym przechowują towary i materiały do produkcji, oprócz sporządzania spisu z natury w określonych sytuacjach, posiadają także inne obowiązki prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wymagane jest, aby każde przyjęcie na stan magazynowy towarów handlowych, materiałów podstawowych i pomocniczych, było potwierdzone na dowodzie zakupu datą oraz podpisem osoby przyjmującej. Poznaj obowiązki magazynowe przedsiębiorcy
Obowiązki magazynowe - przyjęcie dostawy przed otrzymaniem faktury
Jednym z obowiązków magazynowych jest dokumentowane fakturami dostawy towarów, materiałów podstawowych i pomocniczych, Jeżeli zostały otrzymane lub sprzedane przed uzyskaniem faktury zakupu, powinny być wprowadzone do księgi na podstawie sporządzonego opisu. Powinien on zawierać specyfikację otrzymanego materiału (lub towaru handlowego) oraz:
- imię, nazwisko lub nazwę dostawcy,
- adres dostawcy,
- rodzaj i ilość zakupionego towaru,
- cenę jednostkową,
- wartość dostawy (materiałów lub towarów handlowych).
Opis powinien być potwierdzony datą i podpisem osoby, która dokonała przyjęcia dostawy. W momencie otrzymania faktury, należy podpiąć ją pod sporządzony wcześniej opis. Natomiast wszelkie różnice w stosunku do wartości na fakturze powinny zostać ujęte w KPiR w dniu jej otrzymania.
Jeżeli dostawa nastąpiła w tym samym miesiącu, w którym otrzymano fakturę dokumentującą ten sam zakup towarów handlowych lub materiałów, wówczas podatnik dołącza opis do dowodu zakupu, a zapisów w księdze dokonuje na podstawie faktury.
Obowiązki magazynowe a specyfikacja dostawcy
W przypadku otrzymania od dostawcy dokumentu będącego specyfikacją towarów handlowych i materiałów, nie ma potrzeby sporządzania wspomnianego opisu. Jednak musi ona spełniać warunki, jakie są narzucone przy tworzeniu opisu - tzn. zawierać te same dane. Specyfikację należy opatrzyć również datą i podpisem osoby przyjmującej oraz dołączyć do otrzymanej faktury.