Zdecydowałeś się założyć sklep internetowy? Jedną z pierwszych decyzji, jakie będziesz musiał podjąć, jest wybór platformy e-commerce. Możliwości jest kilka: zamówienie dedykowanego rozwiązania, wykorzystanie oprogramowania w modelu SaaS czy postawienie na platformę open source. Otwarte oprogramowanie nieprzypadkowo cieszy się największą popularnością w e-commerce.
Czym są rozwiązania open source?
Idea open source sprowadza się do udostępnienia użytkownikom kodu źródłowego i – co za tym idzie – umożliwienia im partycypowania w dalszym rozwoju oprogramowania. Społeczność programistów może badać kod źródłowy, dokonywać w nim modyfikacji i eliminować zauważone błędy. W rezultacie otwarte oprogramowanie jest nieustannie rozwijane i udoskonalane. To także przekłada się na jego szeroką popularność – open source to nie niszowe projekty, ale atrakcyjna alternatywa dla zamkniętych rozwiązań komercyjnych.
Jeżeli rozważasz wdrożenie platformy e-commerce opartej o model open source, to masz spory wybór. Z raportu „e-commerce w Polsce 2021. Sklepy internetowe z najlepszym SEO” przygotowanego przez Senuto wynika, że aktualnie trzy najpopularniejsze platformy e-commerce open source w Polsce to:
- WooCommerce. Do jego zalet zalicza się uniwersalność (sprawdzi się też np. jako system rezerwacji biletów) i stosunkowo prostą obsługę. Obecnie niemal 13 800 polskich e-sklepów działa w oparciu o tę technologię.
- PrestaShop. Wyróżnia się intuicyjnym w obsłudze panelem. Na jego korzyść przemawia też natywne wsparcie, wielojęzyczności i liczne szablony, z których mogą skorzystać sprzedawcy. W 2021 r. z Presta Shop korzysta ponad 13 300 sklepów internetowych w Polsce.
- Magento. To rozwiązanie jest szczególnie polecane właścicielom sklepów o rozbudowanym asortymencie. Atutem tego oprogramowania jest m.in. integracja z systemami CRM. W Polsce działa ponad 2000 sklepów wykorzystujących Magento.
Wybór jest jednak znacznie obszerniejszy. Obok rozwiązań dobrze znanych, dostępne jest też oprogramowanie mniej rozwinięte, które jednak zyskuje na popularności wśród przedsiębiorców. Dostępne aktualnie platformy e-commerce różnią się między sobą także grupą docelowych użytkowników. Część z nich jest systematycznie rozbudowywana z myślą o dużych i stale powiększających się e-sklepach, część zaś dedykowana jest sklepom małym i średnim.
Ile kosztuje korzystanie z open source?
Jednym z powodów dużego zainteresowania otwartym oprogramowaniem wśród osób stawiających pierwsze kroki w e-commerce są relatywnie niskie koszty, jakie trzeba ponieść w początkowej fazie działalności. Mimo że dostęp do platform open source nie wiążę się z opłatami, to z wydatkami trzeba liczyć się na etapie dostosowania wybranego rozwiązania do własnych potrzeb.
Jeżeli jako potencjalny właściciel e-sklepu nie jesteś specjalistą np. z zakresu PHP, to konieczne będzie zatrudnienie programisty. Ile zapłacisz za takie wsparcie? Koszty w dużej mierze zależą od rezultatu, który chcesz uzyskać. Możesz zdecydować się zarówno na budżetowy sklep internetowy, jak i rozbudowaną platformę sprzedażową – wszystko zależy od Twoich założeń biznesowych. Do tego dochodzą jeszcze koszty hostingu czy wsparcia technicznego na wypadek sytuacji kryzysowych, których nie można przewidzieć i wykluczyć. W perspektywie długoterminowej to rozwiązanie jest jednak dużo tańsze niż zakup gotowego sklepu czy wybór oprogramowania SaaS.
Nie wszystkie moduły czy szablony tworzone z myślą o platformach open source dedykowanych e-commerce są bezpłatne – za dostęp do części z nich trzeba zapłacić lub poszukać darmowych odpowiedników. Wybór jest jednak na tyle duży, że stosunkowo niewielkim kosztem można zapewnić sobie dostęp do wszystkich pożądanych funkcjonalności.
Jakie są zalety open source w e-commerce?
W kontekście e-commerce często pada pytanie o zalety otwartego oprogramowania. Co przemawia za wykorzystaniem platformy, której działanie opiera się na kodzie dostępnym dla wszystkich zainteresowanych? Główne zalety to przede wszystkim:
Skalowalność
To jedna z najważniejszych korzyści platform e-commerce będących otwartym oprogramowaniem. Otwierając sklep internetowy, możesz myśleć perspektywicznie o jego dalszym rozwoju. Jednak wprowadzenie do oferty kolejnych produktów może być utrudnione lub wymagać kosztownych zmian – jak się często zdarza w przypadku czysto komercyjnych rozwiązań. Open source jest odpowiedzią na te problemy.
Już na początku możesz wybrać platformę, która będzie wspierać rozwój Twojego sklepu. Gdy będziesz chciał rozszerzyć asortyment o kolejne pozycje lub zaobserwujesz przypływ klientów, architektura oprogramowania nie będzie dla Ciebie przeszkodą.
Modułowość
Jednym z atutów otwartego oprogramowania jest możliwość dostosowania e-sklepu do swoich potrzeb z wykorzystaniem gotowych modułów. Wiele z nich wspiera przedsiębiorcę w codziennych czynnościach związanych z prowadzeniem biznesu, a jednocześnie odpowiada na potrzeby czy preferencje użytkowników. Przykładem mogą być m.in. wtyczki do:
- Przesyłek. Dzięki nim możesz zaoferować klientom kupującym w Twoim sklepie formy dostawy cieszące się największą popularnością.
- Płatności. Oferowanie klientom zróżnicowanych metod płatności to jeden ze sposobów budowy przewagi konkurencyjnej.
- Faktur. Pomagają one usprawnić formalności związane ze sprzedażą asortymentu. Automatyczne fakturowanie to także sposób na wyeliminowanie błędów.
Jeżeli zależy Ci na personalizacji sklepu, to nie musisz korzystać z gotowych szablonów graficznych – możesz stworzyć własny i w ten sposób wyróżnić się wśród innych sprzedawców.
Bezpieczeństwo
Za oprogramowaniem open source stoi duża społeczność, co nie pozostaje bez wpływu na bezpieczeństwo. To właśnie programiści zaangażowani w rozwój otwartych platform wykrywają i usuwają błędy. Efektem dużej popularności open source jest także to, że stosowane zabezpieczenia są na wysokim poziomie.
Bezpieczeństwo open source należy jednocześnie rozpatrywać w kontekście niezawodności. Testowanie tego typu oprogramowania odbywa się na dużej grupie użytkowników, a jak pokazuje praktyka, regularne przeprowadzanie aktualizacji skutecznie ogranicza ryzyko wycieków danych.
Niezależność
Wybór platformy e-commerce opartej o model open source to sposób, aby uniezależnić się od dostawców oprogramowania. Dzięki temu, że dostęp do kodu źródłowego nie jest ograniczony, jako właściciel e-sklepu będziesz mógł w dowolnej chwili zdecydować się na współpracę z inną firmą, która zapewni Ci niezbędne wsparcie techniczne. Takich firm na rynku działa wiele.
To właśnie niezależność, jaką dają platformy open source, jest kolejną cechą, która przemawia na ich korzyść. Pozwala ona m.in. ograniczyć wydatki – duża konkurencja między firmami oferującymi wsparcie techniczne korzystnie wpływa na cenę i jakość świadczonych przez nie usług.
Przystosowanie do SEO
Atutem platform e-commerce open source jest też fakt, że są one przyjazne SEO. Ma to znaczenie dla każdego właściciela e-sklepu. W dobie dużej konkurencji większość sprzedawców stawia nie tylko na atrakcyjne, zachęcające do zakupu opisy produktów, ale również inne działania wspierające sprzedaż. Przykład?
PrestaShop umożliwia m.in. edycję tytułów czy dodawanie dodatkowych meta description. Prowadzone regularne i w sposób przemyślany czynności z zakresu SEO mogą zwiększyć widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania.
Kto korzysta z open source w e-commerce?
Być może zastanawiasz się, czy inwestowanie w otwarte oprogramowanie e-commerce ma sens. Musisz wiedzieć, że technologia ta jest szeroko wykorzystywana. Bez trudu można wskazać duże sklepy internetowe, które z powodzeniem funkcjonują, korzystając właśnie z rozwiązań open source. Przykładami mogą być:
- Decathlon.in (sklep z artykułami sportowymi), Footshop.eu (sklep z butami i odzieżą), Swiatbaterii.pl (sklep specjalizujący się w sprzedaży baterii i zasilaczy do laptopów) – działają na platformie PrestaShop.
- Semilac.pl (sklep oferujący lakiery i akcesoria do pielęgnacji paznokci), Solar.com.pl (sklep marki modowej Solar), Swiatksiazki.pl (jedna z największych polskich księgarni) – zostały zbudowane na platformie Magento.
Oprogramowanie open source jest zatem popularne wśród uznanych i cenionych przez konsumentów marek. Wymienione platformy z powodzeniem sprawdzą się również w przypadku Twojego sklepu internetowego, bez względu na jego wielkość. W praktyce oznacza to, że wyboru musisz dokonać tylko raz.