Prowadzenie sklepu internetowego w sposób, który pozwoli mu na sprawne działanie, to proces wymagający zaangażowania i dopilnowania wielu elementów.
Wiąże się ono z codziennym wykonywaniem wielu czynności dotyczących zamówień, odpowiadania na zapytania klientów oraz promocji. Wszystkie te elementy są niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania witryny, a zaniedbania mogą poważnie odbić się na liczbie zamówień i satysfakcji nabywców. Ze względu na to, że najlepiej jest uczyć się na przykładach, ten artykuł gromadzi doświadczenie wielu przedsiębiorców działających w branży e-commerce.
Prowadzenie sklepu internetowego - ważny jest pomysł
Jeszcze przed rozpoczęciem działalności w internecie każda kwestia związana z obsługą sklepu internetowego powinna być dokładnie przemyślana. Najważniejszym elementem tego procesu jest dokładne zbadanie rynku, opracowanie kwestii związanych z używaną technologią oraz zweryfikowanie działalności sklepu pod względem logistycznym. Bardzo ważnym punktem tworzenia sklepu internetowego jest również zapewnienie sobie dopływu środków finansowych i w końcu – zbudowanie odpowiedniej strony internetowej, zakup towaru oraz zaplecze finansowe na pierwsze kilka miesięcy działalności.
W bardzo ciekawy sposób do tego zagadnienia podszedł właściciel sklepu internetowego z kawą (www.kawa-swiezo-palona.pl). Początkowo zamysłem było oferowanie bardzo drogiej, włoskiej kawy, której cena oscylowałaby w okolicach 100 zł. Jednak po weryfikacji rynku okazało się, że w internecie istnieje już wiele podobnych sklepów. Właściciel Świeżo Palonej zmienił koncepcję, dzięki czemu jest jednym z niewielu internetowych sprzedawców oferujących kawę paloną na zamówienie w Polsce. Koszty przedsięwzięcia nie były bardzo wysokie i wiązały się głównie ze zbudowaniem witryny.
Reklama a prowadzenie sklepu internetowego
Początkujący właściciele sklepów internetowych nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że dla skutecznego działania ich witryn potrzeba działań marketingowych. Wydaje się im, że wystarczy jedynie umieścić stronę w sieci i zamówienia pojawią się samoczynnie. Niestety tak nie jest. Reklama stanowi niezwykle istotny element, jeśli chodzi o prowadzenie sklepu internetowego. Wielu z początkujących właścicieli poprzestaje na utworzeniu jedynie kilku kont na portalach społecznościowych, co samo w sobie nie jest złym posunięciem – pod warunkiem, że towarzyszy temu działaniu jeszcze kampania reklamowa. Właściciele sklepów internetowych, posiadający spore doświadczenie w prowadzeniu tego typu działalności, polecają korzystanie przede wszystkim z możliwości, jakie daje kampania Google AdWords, dzięki której reklama sklepu dociera do znacznie większej liczby osób niż w przypadku mediów społecznościowych.
Dobrym pomysłem na wypromowanie się jest również wykorzystanie porównywarek cenowych. Dzięki obecności naszego sklepu w tych bazach klient, który będzie poszukiwał określonego produktu, otrzyma również naszą propozycję i być może zdecyduje się na zakup.
Prowadzenie sklepu internetowego – powiadomienie o zamówieniach
Okazuje się, że najlepszym sposobem jest zredukowanie liczby powiadomień do niezbędnego minimum. Potrzeba zatem informacji, że zamówienie zostało przyjęte, następne powinno być powiadomienie o przyjęciu płatności, a na sam koniec wiadomość o wysłaniu zamówienia wraz z datą otrzymania przesyłki. Zbyt wiele powiadomień może spowodować, że nabywca poczuje się przytłoczony ich nadmiarem, zaspamowany i prawdopodobnie odejdzie zniesmaczony. Nie warto tracić klienta.
Darmowa dostawa a liczba zamówień - prowadzenie sklepu internetowego
Przychodzi czas, w którym właściciele nie mogą już wiele zrobić, aby obsługa sklepów internetowych stała na jeszcze wyższym poziomie. Okazuje się, że ich standardy są wysokie, współpraca z dostawcami bez zarzutu, a niemal wszyscy klienci są zadowoleni i z produktów, i z obsługi. Wielu z właścicieli decyduje się na programy lojalnościowe lub wydłużenie okresu, w którym przysługuje możliwość zwrotu produktów. Jednak bardzo dobrym pomysłem na zwiększenie liczby zamówień jest wprowadzenie darmowej przesyłki.
Jak pokazuje doświadczenie wielu osób prowadzących sklepy internetowe, to właśnie zwolnienie z opłaty za dostarczenie zamówionych produktów sprawia, że zwiększa się liczba zamówień. Początkowo wzięcie na siebie kosztów związanych z transportem może przerażać, szczególnie tych, którzy prowadzą małe sklepy, jednak liczba zamówień wzrasta zazwyczaj tak bardzo, że po jakimś czasie zabieg okazuje się opłacalny. Przy jednoczesnym promowaniu droższych produktów i próbie wyeliminowania drobnych zamówień, wprowadzenie darmowej przesyłki stanowi sposób na znaczne podniesienie obrotów w krótkim czasie.
Proces zakupowy a prowadzenie sklepu internetowego
Prowadzenie sklepu internetowego opiera się głównie na zamówieniach składanych przez nabywców. Jednym z większych problemów, z jakimi zmagają się właściciele, jest porzucanie koszyków oraz rezygnacja z finalizowania transakcji. Warto w tym miejscu pamiętać, że klienci dokonują zakupów, kierując się emocjami, dlatego powodów, dla których tak się dzieje, może być kilka: rozczarowanie, zniecierpliwienie, obawa lub zakłopotanie z powodu zbyt skomplikowanego lub mało intuicyjnego sposobu składania zamówienia. Czasem jest to również brak istotnych informacji, takich jak koszty realizacji, rabaty. Nabywcy rezygnują z zamówień również wtedy, kiedy całkowita kwota realizacji zamówienia jest zbyt wysoka lub nagle okazuje się, że dolicza się także prowizję. Warto zadbać o wyeliminowanie tych elementów odstraszających klienta.