Poradnik Przedsiębiorcy

Finansowanie społecznościowe w Polsce rośnie w siłę!

Decydując się na otwarcie własnej firmy, niezbędne jest posiadanie odpowiedniego kapitału. Jednym z jego źródeł może być finansowanie społecznościowe. Jeśli mamy pomysł na biznes lub chcemy rozpocząć działalność w niszowej branży, wówczas może okazać się idealnym rozwiązaniem. Na czym polega finansowanie społecznościowe?

Na czym polega finansowanie społecznościowe?

Zacznijmy od wyjaśnienia, na czym polega to zjawisko, które cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem. Finansowanie społecznościowe, czyli crowdfunding to forma pozyskiwania funduszy na realizację ciekawych projektów, inicjatyw lub wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań. Największą popularnością cieszy się wśród start-upów, czyli firm, które mają na celu wprowadzenie nowego rozwiązania w niepewnych warunkach. Zazwyczaj jest to działalność, która nie ma doświadczenia na rynku, a wprowadzenie innowacyjnego projektu wiąże się z ryzykiem. Jednocześnie warto zaznaczyć, że z finansowania społecznościowego korzystają również organizacje, osoby prywatne gromadzące fundusze na cel charytatywny lub realizację pasji. Osoby przekazujące pieniądze nazywa się donatorami.

Miejscem, na którym można zaprezentować swój projekt, są specjalne platformy crowdfundingowe, a od szczodrości darczyńców zależy powodzenie projektu. Niektóre z nich umożliwiają wprowadzenie progów wpłat, za które osoby przekazujące środki otrzymają odpowiednią nagrodę. Jeżeli uda nam się zgromadzić wyznaczoną na początku sumę pieniędzy, wówczas platforma pobiera określony procent, a następnie przekazuje nam środki. Jednak należy liczyć się z tym, że cel może nie zostać osiągnięty. W takiej sytuacji często nie otrzymamy nawet tego kapitału, który udało się zebrać. Jednak w tym przypadku wiele zależy od zasad konkretnej platformy. 

Rodzaje finansowania społecznościowego

W zależności od korzyści płynących dla obu stron oraz zasad finansowania społecznościowego możemy wyróżnić jego trzy rodzaje. Pierwszy z nich, czyli inwestycyjny, polega na wpłacaniu pieniędzy przez użytkowników, co wiąże się z określonymi korzyściami finansowymi. Następny to model donacyjny, który obejmuje inicjatywy organizacji non-profit oraz zbiórki charytatywne. Ostatni rodzaj crowdfundingu zakłada zwrot otrzymanych pieniędzy przez organizatora w określonym czasie. W tym przypadku pomija się udział instytucji finansowej. Stąd wzięła się również jego nazwa, czyli pożyczkowy model finansowania społecznościowego. 

Finansowanie społecznościowe a prawo

Warto zaznaczyć, że crowdfunding to stosunkowo nowa forma pozyskiwania kapitału na realizację projektów. Dlatego też nie posiada jeszcze konkretnych uregulowań prawnych. Dlatego też Unia Europejska planuje wprowadzić specjalne prawo, które ma na celu usprawnić działanie platform crowdfundingowych. Dodatkowo wprowadzenie określonych wymogów umożliwi uniknięcie ryzyka utraty zebranych środków.Przepisy uzgodnione przez prezydencję i Parlament obejmują finansowanie nieprzekraczające 5 mln euro w okresie 12 miesięcy. Jeżeli cel zbiórki będzie wyższy, wówczas należy zapoznać się z przepisami dyrektywy o rynkach instrumentów finansowych i rozporządzenia o prospekcie emisyjnym. Zapisy określą również spis potrzebnych zezwoleń oraz nadzór wobec platform crowdfundingowych. Obecnie trwają prace techniczne. Następnie tekst zostanie przekazany do ambasadora państw UE. Po wstępnych negocjacjach i porozumieniu zostanie zweryfikowany pod kątem prawno-językowym. Ostatnim krokiem będzie przyjęcie rozporządzenia przez Parlament i Radę. 

W grudniu 2019 roku platformy crowdfundingowe znalazły się również w kręgu zainteresowania Komisji Nadzoru Finansowego, która planuje wdrożyć stanowiska nadzorcze wyjaśniające status prawny w świetle przepisów prawa. Ponadto planuje również inicjatywy legislacyjne w celu uregulowania kwestii bezpieczeństwa obrotu i interesów nieprofesjonalnych uczestników obrotu.