Jeśli przedsiębiorca wykorzystuje w działalności samochód, który nie został wprowadzony do środków trwałych firmy, to w celu zaliczenia wydatków z nim związanych do kosztów podatkowych musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu (kilometrówkę). Co jednak w przypadku, gdy podatnik wykorzystuje samochody elektryczne? Czy wówczas wydatki z nimi związane rozlicza się za pomocą kilometrówki? Odpowiadamy poniżej.
Kilometrówka - na czym polega?
Kilometrówka określa limit wydatków związanych z eksploatacją samochodu, jakie mogą stanowić koszty uzyskania przychodu. W celu obliczenia kwoty, jaką można ująć w kosztach podatkowych, dokonuje się przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu przebytych w celach firmowych przez stawkę za 1 km przebiegu. Ustaloną w ten sposób kwotę ujmuje się w KPiR.
Ważne! Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. stawka za 1 km przebiegu pojazdu jest uzależniona od pojemności skokowej silnika i wynosi:
|
Co powinna zawierać kilometrówka?
Podatnik, aby określić liczbę kilometrów faktycznie przejechanych dla celów firmowych, musi prowadzić ewidencję przejechanych tras za pomocą kilometrówki. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiują, co powinna zawierać ewidencja przebiegu pojazdu.
Zgodnie z przepisami kilometrówka powinna zawierać:
- nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu,
- numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika,
- opis trasy (skąd – dokąd);
- kolejny numer wpisu;
- datę i cel wyjazdu;
- liczbę faktycznie przejechanych kilometrów;
- stawkę za 1 km przebiegu;
- kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu;
- podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.
Powyższe zasady rozliczania wydatków związanych z niefirmowymi pojazdami używanymi w firmie dotyczą samochodów z silnikami spalinowymi. Inaczej wygląda rozliczanie wydatków związanych z pojazdami, gdy w firmie wykorzystywane są samochody elektryczne.
Samochody elektryczne a kilometrówka
Jeśli nie jest możliwe określenie pojemności silnika samochodu, a co za tym idzie, nie jest możliwe przyporządkowanie odpowiedniej stawki za 1 km przebiegu, to nie ma możliwości ustalenia limitu wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów rozliczanych w ramach kilometrówki.
W związku z tym przepisy nie regulują kwestii rozliczania kosztów związanych z wykorzystywaniem w działalności samochodów elektrycznych.
Ważne! W sytuacji, gdy w działalności wykorzystywane są samochody elektryczne, które nie zostały wprowadzone do środków trwałych firmy, to przedsiębiorca nie ma obowiązku prowadzenia dla tych pojazdów kilometrówki. Wówczas wydatki z nimi związane zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu w pełnej wysokości. Jednak muszą one spełniać obligatoryjny warunek, a mianowicie muszą być ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania bądź zabezpieczenia źródła przychodów. |
Powyższe stanowisko zostało potwierdzone interpretacją indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 sierpnia 2011 roku, nr IPPB3/423-494/11-2/GJ.
Otóż wnioskująca spółka zamierzała wynająć bądź wydzierżawić na potrzeby firmy samochody napędzane silnikami elektrycznymi typu EV i EREV. W związku z tym zapytała organ podatkowy, czy wynajmując samochody elektryczne, będzie musiała prowadzić ewidencje przebiegu pojazdu i ustalać limit kilometrówki.
W odpowiedzi organ podatkowy uznał, że w przypadku samochodów osobowych typu:
- EV - można mówić jedynie o mocy elektrycznej, nie ma bowiem możliwości podania pojemności skokowej silnika. W związku z tym trudno jest ustalić właściwą stawkę za kilometr przebiegu, która zależna jest od pojemności skokowej pojazdu,
- EREV - można mówić zarówno o mocy elektrycznej, jak i pojemności skokowej silnika. Jednak w tego typu pojazdach napęd spalinowy stosuje się jedynie w awaryjnych sytuacjach. Dlatego też podstawową jednostką napędową jest silnik elektryczny. W związku z tym dla pojazdów typu EREV nie stosuje się ewidencji przebiegu pojazdu.
Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie osobowe samochody elektryczne typu EV i EREV mogą stanowić koszt uzyskania przychodu bez konieczności prowadzenia kilometrówki. Ponadto organ podatkowy zgodził się ze zdaniem podatnika, że w przypadku samochodów osobowych typu EREV niecelowe jest prowadzenie kilometrówki jedynie w sytuacjach awaryjnych, gdy podatnik będzie korzystał z napędu spalinowego.
Samochody elektryczne a podatek VAT
W przypadku odliczania podatku VAT od samochodów elektrycznych pojemność silnika nie ma znaczenia. Dlatego też użytkowanie w działalności tego typu pojazdów nie daje prawa do odliczania podatku VAT w pełnej wysokości. W związku z tym, co do zasady od pojazdów elektrycznych niewprowadzonych do środków trwałych firmy będzie przysługiwało odliczenie 50% podatku VAT od wydatków z nimi związanych.
Jeśli jednak podatnik będzie chciał odliczać 100% od wydatków związanych z użytkowaniem samochodów elektrycznych to będzie zobowiązany do wykorzystywania pojazdów tych wyłącznie w firmie. To z kolei wiąże się z prowadzeniem dodatkowej dokumentacji, która potwierdza fakt wykorzystywania pojazdów tylko w firmie. Podatnik będzie musiał prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu dla celów VAT oraz zgłosić samochód do urzędu skarbowego na druku VAT-26.
Podsumowując, ze względu na możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z samochodami elektrycznymi w pełnej wysokości rozwiązanie to może okazać się korzystniejsze niż wynajem samochodu ze silnikiem spalinowym. Podatnik musi jednak mieć na względzie, że rozliczanie wydatków związanych z użytkowaniem samochodów elektrycznych w firmie nie zostało jednoznacznie uregulowane w przepisach. Dlatego też składając wniosek o wydanie interpretacji, przedsiębiorca może spotkać się z odmiennym zdaniem organów podatkowych.