Koszty rejestracji samochodu sprowadzonego z Niemiec
Unia Europejska gwarantuje otwarte granice i swobodny przepływ kapitału, dzięki czemu bez problemu można zawierać zagraniczne transakcje. Polscy podatnicy bardzo często sprowadzają samochody z Niemiec. Z jakimi formalnościami i opłatami się to wiąże w Polsce? Jak rozliczyć koszty rejestracji samochodu sprowadzonego z Niemiec? Czy mogą być one kosztem uzyskania przychodu? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej!
Koszty rejestracji samochodu sprowadzonego z Niemiec - ile wynoszą?
Badanie techniczne pojazdu
Pozytywny wynik badania diagnostycznego jest jeden z warunków potrzebnych do zarejestrowania pojazdu. Jeśli samochód posiada niemieckie tablice rejestracyjne, należy udać się bezpośrednio do stacji diagnostycznej na obowiązkowy przegląd. Jeśli nie - należy udać się do wydziału komunikacji Urzędu Miasta, aby nabyć czasowe tablice.
Koszt zakupu czasowych tablic rejestracyjnych: to 62 zł,
Koszt badania technicznego: od 150 do 200 zł.
Opłaty rejestracyjne
Koszty rejestracji, które wiążą się ze sprowadzonym samochodem z Niemiec to:
-
stała opłata ekologiczna - 500 zł (zwolnieni z tej opłaty od 2016 roku są nabywcy indywidualni oraz właściciele komisów),
-
akcyza - dla samochodów posiadających silnik o pojemności poniżej 2000 cm3 akcyza wynosi 3,1% ceny pojazdu, natomiast jeśli samochód wyposażony jest w silnik o większej pojemności, podatek wynosi już 18,6% ceny pojazdu,
-
tłumaczenie dokumentów rejestracyjnych przez tłumacza przysięgłego, które następnie składa się do Urzędu Skarbowego - około 150 zł.
Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec
W 2005 r. wprowadzono nowy przepis definiujący dokumenty samochodów w Niemczech. Jest to dwuczęściowy dowód rejestracyjny:
-
pierwszy - dowód wyglądający jak polski, który posiada oznaczenie „DEL1”,
-
drugi - karta wielkości A4, która zastępuje kartę pojazdu, która posiada oznaczenie „DEL2”.
Każdorazowe wydanie jakichkolwiek zaświadczeń może wiązać się z poniesieniem określonych kosztów.
Opłaty w Urzędzie Komunikacji
W Urzędzie Komunikacji należy wnieść opłaty za:
-
kartę pojazdu,
-
nalepkę kontrolną na szybę pojazdu,
-
komplet nalepek legalizacyjnych na tablice,
-
tablice rejestracyjne,
-
pozwolenie czasowe oraz
-
tzw. opłatę ewidencyjną.
Koszt - zazwyczaj nie więcej niż 250 zł.
Dodatkowo w Urzędzie Komunikacji należy złożyć wszystkie dotychczas otrzymane dokumenty oraz wypełniony wniosek o rejestrację pojazdu.
Koszty rejestracji samochodu niewprowadzonego do ewidencji ŚT
Zgodnie z ogólną definicją kosztu uzyskania przychodu na mocy art. 22 ustawy o PIT są to koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, zachowania lub zabezpieczenia jego źródła. Wyjątek stanowią koszty wymienione w art. 23 ustawy o PIT, które co do zasady nie mogą być kosztem firmowym.
Najistotniejszą kwestią w zakwalifikowaniu kosztów rejestracji samochodu, który nie jest środkiem trwałym w firmie, jest określenie, czy taki wydatek ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. W każdym przypadku, jeżeli dany koszt zostanie zakwestionowany przez urząd skarbowy, odpowiedzialność za racjonalne uzasadnienie jego poniesienia i związku z działalnością spada na podatnika.
Jeśli koszty rejestracji spełniają powyższe warunki, podatnik może je zaksięgować bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu w kol 13 KPiR - Pozostałe wydatki. Księgowania dokonuje się dopiero wtedy, gdy koszty rejestracji zostaną faktycznie poniesione, a więc na podstawie potwierdzeń zapłaty, które w tym przypadku mogą stanowić dowody księgowe.
Koszty rejestracji samochodu - środka trwałego
W przypadku samochodu, który jest środkiem trwałym, nie ma wątpliwości co do tego, że koszty rejestracji to wydatek związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Księgowanie uzależnione jest jednak od tego, kiedy koszty te zostały poniesione - przed czy po wprowadzeniu pojazdu do ewidencji środków trwałych.
Koszty rejestracji poniesione przed wprowadzeniem samochodu do ewidencji środków trwałych zwiększają jego wartość początkową. Tym sposobem ich koszt rozłożony jest w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne (składają się na wartość początkową, od której naliczana jest amortyzacja).
Zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość początkowa środków trwałych ustalana jest w zależności od sposobu ich nabycia lub wejścia w ich posiadanie. W przypadku odpłatnego nabycia jest to kwota należna zbywcy, powiększona o ewentualne koszty związane z zakupem środka trwałego, naliczone do dnia przekazania środka trwałego do użytkowania.
Uwaga! Za środki trwałe uważa się stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
które dodatkowo spełniają poniższe warunki:
|
Koszty rejestracji poniesione dopiero po wprowadzeniu samochodu do ewidencji ŚT nie zwiększają jego wartości początkowej, a księgowane są bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu w kol. 13 KPiR - Pozostałe wydatki.
Podsumowując, aby koszty rejestracji samochodu sprowadzonego z Niemiec zostały zakwalifikowane do kosztów firmowych, muszą spełniać określone warunki. Pierwszym z nich jest spełnienie definicji kosztu uzyskania i przychodu i związek z działalnością, drugim - to, że muszą zostać faktycznie poniesione.
Koszty rejestracji samochodu prywatnego w kosztach firmowych wzbudzają więcej wątpliwości aniżeli koszty dotyczące środka trwałego, ale nie zostały całkowicie wykluczone z katalogu kosztów podatkowych. Z kolei sposób księgowania kosztów rejestracji środka trwałego uzależniony jest od momentu, w którym zostały poniesione - przed czy po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych. Wówczas albo zwiększają jego wartość początkową, albo księgowane są bezpośrednio do KPiR jako Pozostałe wydatki.