Księgowanie faktur zakupu z poprzednich okresów z przykładami
Wielokrotnie spotykamy się z sytuacją, w której przedsiębiorcy odnajdują faktury kosztowe, dotyczące zamkniętego okresu rozliczeniowego. Jak w tej sytuacji należy postąpić? Czy możliwe jest księgowanie faktur zakupu z poprzednich okresów? Sprawdźmy!
Terminy księgowania faktur kosztowych w VAT
Prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu posiadają czynni podatnicy VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, mogą oni dokonać odliczenia podatku VAT w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy, bądź zgodnie z art. 86. ust. 11 w jednym z dwóch następnych okresach rozliczeniowych. W przypadku przedsiębiorcy, który rozlicza podatek VAT miesięcznie, dwa kolejne okresy rozliczeniowe oznaczają dwa kolejne miesiące. Natomiast podatnik rozliczający podatek VAT kwartalnie, ma możliwość odliczenia podatku w kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z dwóch następujących po sobie kwartałach.
Podatnik rozliczający podatek VAT miesięcznie odnalazł 30 grudnia 2020 roku fakturę dokumentującą wydatek z września 2020. Czy podatnik ten ma możliwość odliczenia podatku VAT od tej faktury?
Przedsiębiorca może odliczyć podatek VAT od tej faktury we wrześniu, bądź w jednym z dwóch następujących po sobie okresach rozliczeniowych, tj. październiku lub listopadzie 2020 roku.
Przykład 2.
Podatnik rozliczający VAT miesięcznie odnalazł 5 kwietnia 2021 roku fakturę dokumentującą wydatek ze stycznia 2021. Czy podatnik ten ma możliwość odliczenia podatku VAT od tej faktury?
Przedsiębiorca może odliczyć podatek VAT od tej faktury w styczniu, bądź w jednym z trzech następujących po sobie okresach rozliczeniowych, tj. lutym, marcu lub kwietniu 2021 roku.
Przykład 3.
Podatnik rozliczający podatek VAT kwartalnie odnalazł 30 grudnia 2020 roku fakturę dokumentującą wydatek z września 2020. Czy podatnik ten ma możliwość odliczenia podatku VAT od tej faktury?
Przedsiębiorca może odliczyć podatek VAT od tej faktury w III kwartale 2020 roku, bądź w jednym z dwóch następujących po sobie okresach rozliczeniowych, tj. IV kwartale 2020 roku lub I kwartale 2021 roku.
Odnaleziona faktura a podatek dochodowy
Koszty uzyskania przychodu dzielimy na koszty bezpośrednie oraz pośrednie. Koszty bezpośrednie to takie, które mają bezpośredni związek z uzyskaniem przychodu w prowadzonej działalności (np. zakup materiałów podstawowych, towarów handlowych). Natomiast koszty pośrednie to takie, które nie są bezpośrednio związane z przychodem (np. czynsz najmu biura, media). Księgowanie faktur zakupu z poprzednich okresów wymaga określenia, jaką metodą rozliczania kosztów przyjęliśmy. Wyodrębniamy dwie metody:
-
kasową-uproszczoną
-
memoriałową.
W przypadku metody kasowej, nie ma potrzeby dzielenia kosztów na pośrednie oraz bezpośrednie. Wszystkie wydatki należy księgować w dacie ich poniesienia, czyli w dacie wystawienia dokumentu zakupu.
Metoda memoriałowa jest bardziej skomplikowana. Tutaj, ważny jest podział kosztów uzyskania przychodów na koszty pośrednie i bezpośrednie.
Koszty pośrednie dotyczące jednego roku podatkowego w metodzie memoriałowej ujmujemy analogicznie, jak w metodzie kasowej, t.j. w całości, w dacie wystawienia faktury. Jeżeli koszty te dotyczą okresu na przełomie roku podatkowego, należy je proporcjonalnie podzielić i przyporządkować do okresów, których dotyczą. W praktyce oznacza to, że koszty bezpośrednie ujmujemy proporcjonalnie w roku, w którym podatnik osiągnął odpowiadające im przychody.
Przykład 4.
Przedsiębiorca stosuje metodę kasową rozliczania kosztów. W listopadzie 2020 roku odnalazł fakturę kosztową ze stycznia tego samego roku. Czy wciąż może ją ująć w kosztach uzyskania przychodu?
Podatnik może zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodu w roku, w którym została dana faktura wystawiona. Zatem wciąż możliwe jest ujęcie faktury w KPiR w 2020 roku.
Księgowanie faktur zakupu z poprzednich okresów w wfirma.pl
W przypadku odnalezienia faktury, po zamknięciu okresu, którego dotyczyła, księgowanie faktur zakupu z poprzednich okresów następuje poprzez przejście do zakładki: WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA VAT/ FAKTURA (bez VAT), gdzie należy wybrać właściwy rodzaj wydatku oraz uzupełnić pola:
- Data wystawienia faktury - faktyczna data kiedy faktura została wystawiona,
- Data księgowania do KPiR - 1 dzień bieżącego miesiąca (w ramach roku podatkowego w którym faktura została wystawiona),
- Data księgowania do VAT - 1 dzień miesiąca w którym chcemy odliczyć VAT (z uwzględnieniem zasad ograniczających prawo do odliczenia VAT).
Faktura korygująca a nota korygująca - różnice
Przejście z miesięcznego rozliczania VAT na kwartalny
- Brak NIP-UE nabywcy na fakturze - czy można rozliczyć import usług?
- Przemieszczenie własnego towaru między krajami UE a podatek VAT
- Rejestracja do VAT i VAT UE - wszystko co warto wiedzieć!
- Wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług - rozliczenie i dokumentowanie
- Import i eksport usług - rozliczenie podatkowe oraz dokumentowanie