Noworoczna nowelizacja ustaw podatkowych wprowadziła wiele zmian istotnych dla podatników – przede wszystkim w zakresie podatku VAT. Nie tylko zasady ogólne rozliczania tej daniny zostały poddane gruntownej przebudowie – zmieniły się także zasady szczegółowe, m.in. w zakresie szeroko pojętych mediów oraz usług telekomunikacyjnych.
Media i usługi telekomunikacyjne do końca 2013 r.
O ile do końca 2013 r. faktury były niezmiernie istotne dla powstawania obowiązku podatkowego w zakresie zasad ogólnych, o tyle dla mediów i usług telekomunikacyjnych dokument ten miał nieco mniejsze znaczenie.
Zgodnie z obowiązującymi wtedy przepisami w przypadku usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, dostawy energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego lub wody, odprowadzania ścieków – czyli szeroko pojętych mediów – obowiązek podatkowy powstawał zgodnie z terminem płatności. Co więcej, daty opłacania tego typu kosztów powinny być ustalone także na osobnych umowach.
Zatem nawet jeśli dostawca wystawił fakturę np. 20 stycznia, ale termin płatności przypadał na 10 lutego, to obowiązek podatkowy w podatku VAT powstawał dopiero w lutym.
Jak jest obecnie? Media w 2014 r.
Od początku 2014 r. zasady powstawania obowiązku podatkowego w VAT zmieniły się diametralnie. Zasady ogólne całkowicie porzuciły fakturę jako punkt odniesienia – obowiązek podatkowy jest obecnie bowiem uzależniony od momentu dostarczenia towaru, albo wykonania usługi.
A jak jest w przypadku mediów i usług telekomunikacyjnych? Odwrotnie – tutaj faktura nabiera sporego znaczenia. Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury dokumentującej dostawę tego typu usług. Termin płatności przestaje być tak istotny, choć nie jest całkiem nieważny – dostawca powinien bowiem wystawić fakturę najpóźniej tego dnia. Co więcej, jeśli nie dopełni tego obowiązku, to konieczność odprowadzenia podatku VAT w tej dacie powstanie mimo wszystko.
Można to łatwo zilustrować przykładem – w umowie pomiędzy dostawcą a odbiorcą zawarto, że termin płatności faktury upływa 10 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Data płatności za dostawę usług telekomunikacyjnych za styczeń przypadnie zatem na 10 lutego – do tej pory dostawca powinien wystawić fakturę. Jednakże bez względu na to czy tego obowiązku dopełni, czy też nie, to podatek VAT i tak będzie zobowiązany rozliczyć w okresie, w którym upłynął termin płatności, czyli w lutym.
Porady online
Prowadzisz firmę i masz pytania?
Skorzystaj z porad ekspertów Poradnika Przedsiębiorcy
Media i usługi telekomunikacyjne a prawo do odliczenia podatku VAT
Obowiązek podatkowy i moment jego powstawania to jedna strona medalu, istotna dla dostawców mediów i usług telekomunikacyjnych. Co natomiast z ich odbiorcami, którzy mają przecież prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu tego typu usług?
W tym przypadku należy wskazać zasadę ogólną, która mówi, że od początku 2014 r. podatnik ma prawo do odliczenia VAT-u naliczonego w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy, oraz w którym otrzymał on fakturę bądź w dwóch kolejnych.
Aby mieć prawo do odliczenia VAT-u, podatnik musi zatem posiadać fakturę i wiedzieć, iż u jej wystawcy powstał już obowiązek podatkowy. W przypadku usług telekomunikacyjnych i mediów, dla których obowiązek powstaje właśnie w momencie wystawienia faktury, przedsiębiorca, który otrzymał ją od sprzedawcy, może być pewien, że obowiązek powstał. W związku z tym, opierając się na takim dokumencie, może on bez obaw dokonać odliczenia naliczonego VAT-u.
Jednakże jeśli u dostawcy powstanie obowiązek podatkowy mimo niewystawionej faktury – ponieważ minął termin płatności za usługę – to odbiorca podatku VAT nie będzie mógł odliczyć. Prawo do powstanie dopiero w momencie otrzymania faktury.