Poradnik Przedsiębiorcy

Mobile marketing - czy warto w niego inwestować?

Mobile marketing coraz bardziej zaznacza swoją pozycję w szerokim spektrum działań promocyjno-sprzedażowych. Otwiera nowe perspektywy przed rozwiązaniami wypracowanymi przez lata na gruncie marketingu internetowego i stwarza wiele możliwości w oparciu o funkcje urządzeń mobilnych. Jeśli jeszcze nie zdecydowałeś się na działania w ramach marketingu mobilnego, najwyższy czas, żebyś to zmienił. Podpowiemy ci, dlaczego warto zainwestować w mobile marketing w twojej firmie!

Rynek mobile marketing w Polsce

Mobile marketing na przestrzeni lat bardzo ewoluował - zarówno jeśli chodzi o formę, jak i wielkość rynku reklamy mobilnej. Początkowo bazował on przede wszystkim na SMS-ach, obecnie pozwala na rozmaite rozwiązania w oparciu o aplikacje mobilne, często bardzo rozbudowane. Wytworzyły się także specyficzne formy reklamy, bazujące na funkcjach dostępnych w urządzeniach mobilnych, m.in. takich jak aparat fotograficzny, możliwość geolokalizacji użytkownika w danym momencie itp.

Z roku na rok wzrasta liczba użytkowników urządzeń mobilnych oraz mobilnych użytkowników serwisów społecznościowych. Mimo dużej liczby korzystających z urządzeń mobilnych, w Polsce wciąż przeznacza się o wiele mniej środków na mobile marketing niż w krajach Europy Zachodniej. Specjaliści mówią o swoistej “mobile gap” - luce mobilnej, która czeka na zapełnienie. Jest to jedna z szans, którą należy wykorzystać!

Dlaczego mobile marketing?

Warto tutaj przywołać znane dosyć w branży e-marketingowej hasło “Mobile first”. Początkowo funkcjonowało ono sprawnie przede wszystkim w środowisku webmasterów i jego realizacja polegała na uprzednim stworzeniu wersji strony na urządzenia mobilne, a dopiero potem na urządzenie stacjonarne (desktopowe). Hasło to można z powodzeniem rozszerzyć również na inne aspekty związane z mobile marketingiem. Cały czas promowana jest postawa promobilna, zachęcająca właścicieli stron do tworzenia wersji mobilnych swoich serwisów. Dodatkowo posiadanie sprawnie działającej, dobrze dostosowanej do użytkownika strony mobilnej pozytywnie wpływa na pozycjonowanie. Warto również zauważyć, że w szalonym niemal tempie wzrasta ilość użytkowników internetu na urządzeniach mobilnych - najlepszym przykładem tego może być fakt, że liczba wyszukań mobilnych w Google przewyższa znacznie liczbę wyszukań dokonywanych na urządzeniach stacjonarnych. Jest to znakomita szansa dla działań marketingowych - czy to opartych na marketingu w wyszukiwarkach, czy też w formie klasycznych displayów na stronach mobilnych.

Mobile marketing a rosnąca popularność smartfonów

Od długiego czasu mamy w naszym kraju do czynienia ze zjawiskiem, które nazywane jest przez specjalistów smartfonizacją. Popularność urządzeń mobilnych wśród Polaków znacząco wzrosła - w szczególności dotyczy to smartfonów. Z raportu Polska jest Mobi 2015 wynika, że w połowie roku 2016 z urządzeń mobilnych korzystać będzie dwóch na trzech Polaków powyżej 15 roku życia. Odsetek ten zmienia się jednak z wiekiem - użytkownikami mobili jest ok. 90% Polaków w wieku od 15 do 29 lat, jednak tylko 41% w przedziale wiekowym 50-59. Średnio używamy smartfonów około trzech godzin dziennie, jednak warto zwrócić uwagę na to, że niemal przez 24 godziny na dobę mamy je przy sobie i w każdej chwili jesteśmy gotowi z nich skorzystać. W sposób zróżnicowany względem wieku korzystamy również ze smartfonów - młodsi użytkownicy chętnie wybierają różnego rodzaju aplikacje, zaś starsi pozostają wierni stronom www. Uwzględniając dynamikę rynku sprzedaży urządzeń mobilnych w Polsce, warto otworzyć się na działania mobile marketingowe, dostosowując swoją ofertę do konkretnej grupy docelowej. W samej tylko Polsce wykorzystanie kanałów mobilnych wiąże się z dotarciem bezpośrednim do około 20 mln użytkowników. Można też wejść z nimi w interakcję niemal przez cały czas i to za pomocą różnych sposobów, o których wspomnimy w dalszej części tekstu.

Mobile marketing a użyteczność

Marketing mobilny z jednej strony powinien wykorzystywać specyfikę korzystania ze smartfonów, zaś z drugiej - możliwie upraszczać wiele operacji znanych dotychczas z urządzeń stacjonarnych. Mobile marketing pozwala być tam, gdzie i kiedy potrzebuje tego klient. Korzystając z możliwości, jakie daje geolokalizacja, można świetnie dopasować komunikat reklamowy do klienta. Przypuśćmy, że jest on niedaleko jednej z twoich placówek - właśnie wówczas prześlij mu informację, że czeka na niego 30% rabat. Inny mechanizm działania opiera się na tym, że często mobilne wyszukiwania są związane z określoną lokalizacją - tutaj warto optymalizować swoją kampanię reklamową szczególnie pod kątem wyszukiwarek na urządzeniach mobilnych. Klient wpisuje w wyszukiwarkę “gdzie na kawę wrocław krzyki” i kliknie na pierwszy wynik wyszukiwania - o ile nie odrzuci go landing page, o tyle w 78% procentach wpadnie na kawę do twojej kawiarni. Dlaczego 78%? Według Google taki odsetek lokalnych wyszukań skutkuje konwersją poza siecią.

Mobile marketing to też różne formy ułatwienia życia użytkownikom. Są w sklepie i nie wiedzą co kupić na dzisiejszą kolację? Stwórz aplikację, która pozwoli tworzyć im listy zakupowe, a podczas jej użytkowania niech wyświetla sugestie, co jeszcze powinno ich zainteresować. Zresztą - rozwiązanie to może być bardzo skuteczne nie tylko podczas wizyty w sklepie stacjonarnych, ale także w internetowym. Staraj się na wszystkie możliwe sposoby ułatwiać dokonywania zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Skoro klient czegoś szuka, to oznacza, że z dużym prawdopodobieństwem tego potrzebuje, a jeśli zakup nie należy do bardzo drogich - być może zdecyduje się go kupić od razu. Upraszczaj jego drogę od wyszukiwania produktu do jego zakupu poprzez intuicyjny landing page oraz nieskomplikowane formy płatności mobilnych.

Mobile marketing i nowe formy reklamy

Prowadzisz firmę odzieżową we Wrocławiu i chcesz wykorzystać do promocji marki mobile marketing. Co powiesz na to, aby wyświetlała się ona jak klasyczny display na pełnym ekranie, lecz umożliwiała zrobienie zdjęcia? Odbiorcy robią zdjęcie z jednym z wrocławskich zabytków w tle, wpisują swój adres mailowy i imię i jednym kliknięciem przesyłają do ciebie. Generujesz dla nich specjalny kupon na 30% rabatu w twoim sklepie, a zdjęcie weźmie udział w konkursie na najciekawsze, gdzie z innymi będzie walczyć o kupon rabatowy o wartości 500 złotych.

Same korzyści? Tak, ponieważ jest spora szansa, że atrakcyjna i interesująca forma reklamy zaangażuje odbiorców (warto jednak pamiętać o dobrym ustaleniu grupy docelowej). Wykorzystany element grywalizacji zachęci ich do podania swojego maila - a więc pozyskujesz lead sprzedażowy, kupon na 30% rabat zachęci ich do odwiedzenia twojego sklepu, a zatem prawdopodobnie zwiększy się sprzedaż. Jednocześnie zaprezentujesz się jako firma otwarta na nowe technologie i rozwiązania.

Przytoczony przykład wykorzystuje przede wszystkim dwie funkcje - możliwość geolokalizacji (reklama trafia tylko do odbiorców obecnych na terenie Wrocławia) oraz aparat fotograficzny, dzięki któremu odbiorcy od razu mogą wykonać fotografię i przesłać do ciebie. Dodatkowo możesz wykorzystać także Augmented Reality, czyli rzeczywistość rozszerzoną, umożliwiając wstawienie na zdjęciu określonej grafiki. Możliwości smartfonów pozwalają niemal na nieograniczoną kreatywność w tworzeniu reklam w mobile marketingu. Skuteczna i interesująca reklama do podstawa skutecznych działań marketingowych - przy nasilającej się “ślepocie banerowej”, atrakcyjne formy komunikatów reklamowych z pewnością zachęcą odbiorców do interakcji.

Przedstawiony przykład bazuje na typie reklamy rich media, charakterystycznej dla urządzeń mobilnych. Jest to rodzaj pełnoekranowej reklamy, której celem jest interakcja z odbiorcą - często od razu skutkująca konwersją (rich media mogą np. zawierać formularz zapisu do newslettera). Rich media należy do najbardziej popularnych obecnie modeli reklamy mobilnej, podobnie jak displaye wykorzystujące nagrania wideo, profesjonalnie tworzone, użyteczne aplikacje mobilne, a także wszelkiego rodzaju reklama natywna. Do lamusa zdają się odchodzić kody QR, prawdopodobnie przez często niewłaściwe ich umieszczanie, a także niewielkie formaty displayowe. Poza tym, jak już wspomnieliśmy, niezwykłą rolę w mobile marketingu odgrywa możliwość dokładnego targetowania reklam - przede wszystkim mamy tu na myśli geotargetowanie oraz targetowanie behawioralne. Jest to o tyle prostsze, że z urządzeń stacjonarnych często korzysta więcej niż jedna osoba, zaś urządzenia mobilne są bardziej osobiste.

Przedstawiliśmy ci najważniejsze atuty mobile marketingu. Mamy nadzieję, że dostrzegłeś płynące z niego korzyści i zapoznałeś się dzięki tekstowi z aktualnymi trendami dotyczącymi promocji za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Mobile marketing ma przed sobą świetlaną przyszłość, podobnie jak m-handel, który jest obecnie najszybciej rozwijającą się dziedziną e-commerce.