Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Procedura SME w praktyce a zwolnienie dla polskiego podatnika z VAT w innym państwie UE

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Polscy podatnicy spełniający ustawowe warunki mogą skorzystać z podmiotowego zwolnienia z VAT z tytułu dokonywanej sprzedaży na terytorium RP. Zwolnienie to przysługuje polskiemu podatnikowi, jeżeli wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku VAT, nie przekroczyła w poprzednim roku i nie przekroczy w bieżącym roku podatkowym kwoty limitu 200 000 zł. W 2025 roku polscy podatnicy mogą skorzystać z nowego zwolnienia z VAT, a mianowicie ze zwolnienia z opodatkowania VAT sprzedaży towarów lub usług do krajów UE innych niż Polska, czyli kraj siedziby firmy. Jak działa procedura SME w praktyce i czy obowiązuje we wszystkich krajach UE? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule!

Zwolnienie podmiotowe z VAT w krajach UE innych niż kraj UE siedziby podatnika

Dyrektywa Rady UE 2020/285 z dnia 18 lutego 2020 roku zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw oraz rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w odniesieniu do współpracy administracyjnej i wymiany informacji do celów monitorowania i prawidłowego stosowania procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw (zwana dalej dyrektywą 2020/285) pozwoliła od stycznia 2025 roku państwom UE wprowadzić dobrowolnie procedurę SME.

Polega ona na korzystaniu ze zwolnienia podmiotowego z VAT w kraju UE, w którym podatnik nie ma siedziby działalności gospodarczej. Jak dotąd nie wszystkie państwa UE zdecydowały o wprowadzeniu tego zwolnienia. Polska wprowadziła od 2025 roku procedurę zwolnienia z VAT SME w art. 113a (zagraniczny podatnik UE) oraz w art. 113b (polski podatnik) Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT).

Do tej pory możliwość ta była dostępna w każdym państwie UE tylko dla tamtejszych krajowych podatników.

Powyżej wspomniany art. 113a ustawy o VAT mówi podatniku z UE, który nie ma siedziby działalności gospodarczej na terytorium RP (ma siedzibę w innym kraju UE niż Polska) i chce skorzystać ze zwolnienia z VAT dla sprzedaży towarów lub usług w Polsce.

Natomiast art. 113b ustawy o VAT mówi o polskim podatniku (z UE) z siedzibą w Polsce, który nie ma siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju (lub krajów) UE, w którym chce korzystać ze zwolnienia z VAT dla sprzedaży towarów lub usług w tym kraju (krajach) UE.

Zwolnienie z VAT dla jednej i drugiej grupy podatników wymaga jednak spełnienia poniżej przedstawionych warunków.

Polski podatnik zwolniony podmiotowo z VAT powinien uważać na limit wartości sprzedaży 42 000 zł, który w całości dotyczy sprzedaży wysyłkowej do wszystkich krajów UE.

Przekroczenie go obliguje podatnika do rejestracji do VAT w każdym kraju, do którego kieruje sprzedaż, albo do rejestracji do procedury VAT OSS.

Rejestracja podatnika do procedury VAT OSS powoduje, że występuje on w roli czynnego podatnika VAT w krajach UE, do których kieruje sprzedaż i to bez konieczności rejestracji do VAT w każdym z nich (jak ma to miejsce w standardowej procedurze dokonywania sprzedaży przez polskiego podatnika do kraju UE innego niż Polska).

Nie każdy kraj UE stosuje procedurę SME 

Trzeba wspomnieć, że powyższa dyrektywa wskazuje na dobrowolność implementacji nowych przepisów w zakresie stosowania procedury SME u poszczególnych krajów członkowskich UE.

Oznacza to, że niektóre państwa UE mogą w ogóle nie wprowadzić przepisów umożliwiających podatnikom z siedzibą w innych krajach UE korzystanie ze zwolnienia w ramach procedury SME.

Procedura SME - zasady i progi

Na stronach Komisji Europejskiej można odnaleźć krajowe przepisy dotyczące zwolnienia z podatku VAT w kontekście korzystania z procedury zwolnienia z VAT SME.

Powyższa dyrektywa wspomina, że państwa UE mogą samodzielnie kształtować wewnętrzne regulacje dotyczące zwolnienia z VAT obowiązującego w ich kraju. Jest to także uwidocznione na stronach Komisji Europejskiej. Kraje UE przykładowo mogą indywidualnie określić:

  1. towary lub usługi, których sprzedaż wymaga od razu rejestracji do VAT (w danym kraju UE), już od pierwszej sprzedaży;
  2. transakcje wyłączone z możliwości korzystania ze zwolnienia z VAT w ramach SME;
  3. próg krajowy zwolnienia podmiotowego z VAT, którego przekroczenie wymaga od razu rejestracji do VAT w danym kraju UE;
  4. zwolnienie z wykonywania określonych obowiązków (czynności) formalnych;
  5. obowiązki, jakie musi wykonać podatnik w przypadku przekroczenia krajowego limitu zwolnienia z VAT;
  6. okresu karencji w sytuacji powrotu do zwolnienia z VAT;
  7. wyłączenia w zakresie stosowania procedury SME;
  8. uproszczenia dla zagranicznych podatników stosujących SME.

Przykładowo Niemcy nie stosują okresu przejściowego w przypadku przekroczenia limitu obrotu 100 000 EUR, natomiast Czechy jak najbardziej stosują okres przejściowy w przypadku przekroczenia ww. limitu.

Austria stosuje okres przejściowy w przypadku przekroczenia krajowego rocznego progu w bieżącym roku kalendarzowym. Jeżeli próg krajowy zostanie przekroczony o nie więcej niż 10%, wyłączenie ma zastosowanie do końca roku kalendarzowego (zob. baza danych TEDB).

W Polsce roczny limit zwolnienia z VAT to 200 000 zł. W przypadku innych wybranych krajów przedstawia się to następująco:

  • w Niemczech – 25 000 EUR,
  • w Austrii – 55 000 EUR,
  • w Słowenii – 60 000 EUR,
  • w Estonii – 40 000 EUR.

Kolejna sprawa – w większości krajów UE transakcje wyłączone ze zwolnienia z VAT w ramach SME to:

  • sporadyczne transakcje, takie jak dostawa budynku lub części budynku przed pierwszym zasiedleniem lub dostawa terenu budowlanego;
  • transgraniczne dostawy nowych środków transportu z jednego państwa członkowskiego do drugiego.

Dlatego zanim polski podatnik zdecyduje o rejestracji do zwolnienia z VAT w ramach SME, musi się zapoznać z indywidualnymi zasadami tego zwolnienia. Wiele informacji na ten temat dostępnych jest na stronach Komisji Europejskiej.

Polski podatnik będzie korzystać ze zwolnienia z VAT w innym kraju UE w ramach SME

Zgodnie z art. 113b ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT) polski podatnik prowadzący działalność gospodarczą z siedzibą na terytorium RP może skorzystać z procedury zwolnienia SME, jeżeli:

  1. ma siedzibę działalności gospodarczej na terytorium RP (nie ma siedziby działalności w kraju UE korzystania ze zwolnienia z VAT w ramach SME), oraz
  2. roczny obrót na terytorium UE z wyłączeniem kwoty podatku VAT nie przekroczył w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 100 000 euro (cały obrót na terytorium UE z wykluczeniem transakcji niewliczanych do tego limitu), oraz
  3. kraj UE, do którego polski podatnik chce sprzedawać towary lub usługi, przystąpił (wprowadził) do zaimplementowania regulacji korzystania ze zwolnienia z VAT w ramach procedury SME, oraz
  4. spełnia warunki zwolnienia z VAT (SME) w kraju UE, do którego chce sprzedawać towary lub usługi (warunki te mogą się różnić od warunków ustalonych dla zagranicznych podatników korzystających ze zwolnienia z VAT w Polsce).

Na limit obrotu w całej UE wynoszącego 100 000 EUR składają się:

  • krajowy limit zwolnienia z VAT w Polsce – 200 000 zł;
  • krajowe limity zwolnienia z VAT we wszystkich krajach UE, do których będzie kierowana sprzedaż towarów lub usług korzystająca ze zwolnienia z VAT w ramach SME.

Warto podkreślić jeszcze jedną rzecz. Ze zwolnienia z VAT w innym państwie UE w ramach SME mogą skorzystać zarówno polscy czynni podatnicy VAT, jak i zwolnieni z VAT w Polsce.

Zwolnienie z VAT dla polskiego podatnika (z siedzibą w Polsce) w ramach procedury SME w państwie członkowskim innym niż RP (innym niż państwo siedziby) dla dokonywanych dostaw towarów lub świadczenia usług przysługuje na warunkach określonych przez to państwo członkowskie, jeżeli państwo to wprowadziło zwolnienie z VAT w ramach SME na zasadach odpowiadających polskim regulacjom art. 113a ustawy o VAT.

Ponadto zgodnie z art. 288 ww. dyrektywy do rocznego limitu 100 000 EUR zalicza się poniższe kwoty (z wyłączeniem podatku VAT):

  1. wartość dostaw towarów i świadczenia usług w zakresie, w jakim byłyby one opodatkowane, gdyby zostały dokonane przez podatnika nieobjętego zwolnieniem z VAT w ramach procedury SME;
  2. wartość wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów w przypadku (zwolnionych z VAT, tzn. spełniających warunki dla zastosowania stawki 0% – art. 138 ww. dyrektywy);
  3. wartość transakcji zwolnionych, z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie (art. 105a ww. dyrektywy);
  4. wartość transakcji zwolnionych dotyczących m.in. eksportu towarów, transportu międzynarodowego, dostaw towarów i usług w ramach stosunków dyplomatycznych i konsularnych, dostaw złota do banków centralnych, usług świadczonych przez pośredników;
  5. wartość transakcji związanych z nieruchomościami, transakcji finansowych, o których mowa w art. 135 ust. 1 lit. a)–g) ww. dyrektywy, m.in. usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, usług udzielania kredytów i pośrednictwa kredytowego, pośrednictwa, zarządzania funduszami, dostaw budynków i ich części, dzierżawy i innych, chyba że transakcje te mają charakter transakcji pomocniczych.

Natomiast w rocznym limicie wartości sprzedaży 100 000 EUR polski podatnik nie uwzględni sprzedaży materialnych lub niematerialnych dóbr inwestycyjnych będących jego własnością.

Przykład 1.

Polski podatnik zwolniony z VAT prowadzący działalność z siedzibą w Polsce uzyskał w okresie od stycznia do czerwca 2025 roku sprzedaż krajową w kwocie 230 000 zł (ok. 53 905 EUR). Poza tą sprzedażą osiągnął w ww. okresie przychód ze sprzedaży w Estonii na sumę 41 000 EUR. Przekroczył on zarówno w Polsce, jak i w Estonii limity sprzedaży i utracił możliwość zwolnienia z VAT w Polsce i w Estonii. Jednakże nie przekroczył jeszcze rocznego limitu sprzedaży do całej UE w kwocie 100 000 EUR. Natomiast będzie mógł wciąż sprzedawać do innych niż Polska i Estonia państw UE, ponieważ nie przekroczył rocznego limitu 100 000 EUR – pozostało mu jeszcze 5095 EUR limitu wartości sprzedaży.

Przykład 2.

Polski podatnik zwolniony z VAT prowadzący działalność z siedzibą w Polsce uzyskał w okresie od stycznia do kwietnia 2025 roku sprzedaż krajową w kwocie 90 000 zł (ok. 21 093 EUR). Poza tą sprzedażą osiągnął w ww. okresie łączną sprzedaż do 5 państw UE w kwocie 95 000 EUR, przy czym w żadnym państwie nie przekroczył krajowego limitu zwolnienia z VAT. W takiej sytuacji polski podatnik przekroczył roczny limit zwolnienia z VAT 100 000 EUR, a więc nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia z VAT w odniesieniu do sprzedaży w UE. Będzie mógł natomiast wciąż korzystać ze zwolnienia z VAT co do krajowej sprzedaży w Polsce. Podatnik, który przekroczy roczny limit sprzedaży 100 000 EUR, powinien też wziąć pod uwagę różne okresy karencji, które stosują kraje UE, a więc okresy powrotu do zwolnienia z VAT w ramach SME (niektóre kraje UE nie stosują okresu karencji).

Rejestracja do zwolnienia z VAT w ramach procedury SME

Polscy podatnicy prowadzący działalność gospodarczą z siedzibą w Polsce, którzy chcą skorzystać ze zwolnienia z VAT w ramach SME w innym kraju UE niż Polska:

  1. przed złożeniem poniższego powiadomienia mają obowiązek przekazać zgłoszenie rejestracyjne VAT-R o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z VAT w ramach SME w innym kraju UE niż Polska – dotyczy podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego z VAT w Polsce,
  2. muszą złożyć w formie elektronicznej powiadomienie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z VAT właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego (Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście),
  3. następnie muszą oczekiwać na nadanie numeru identyfikacyjnego EX dla celów korzystania ze zwolnienia z VAT w ramach SME.

To, czy podatnik otrzyma informację o nadaniu indywidualnego numeru EX, czy potwierdzenie o stosowaniu dotychczasowego numeru, zależy od jego sytuacji.

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego w terminie 35 dni roboczych po dniu otrzymania od podatnika powiadomienia przesyła mu informację albo potwierdzenie o numerze identyfikacyjnym EX

Sposób zawiadomienia podatnika

W jakim przypadku

informuje podatnika o nadaniu indywidualnego numeru identyfikacyjnego poprzedzonego kodem PL i zawierającego kod EX na potrzeby korzystania ze zwolnienia w ramach SME

Podatnik w powiadomieniu wskazał 1 państwo członkowskie UE, w którym zamierza korzystać ze zwolnienia. Państwo UE, do którego będzie sprzedawał towary i usługi z wykorzystaniem zwolnienia z VAT w ramach SME, potwierdziło jego prawo do korzystania ze zwolnienia w tym państwie

Podatnik w powiadomieniu wskazał więcej niż 1 państwo członkowskie, w którym zamierza korzystać ze zwolnienia. Co najmniej 1 z krajów UE, w których podatnik zamierza korzystać ze zwolnienia, potwierdził jego prawo do korzystania ze zwolnienia w tym kraju

Potwierdza podatnikowi polski numer identyfikacyjny EX nadany na potrzeby korzystania ze zwolnienia

W przypadku gdy polski numer identyfikacyjny EX został już nadany na potrzeby korzystania ze zwolnienia na terytorium jednego z państw UE, a polski podatnik wybiera kolejny kraj dla stosowania zwolnienia z VAT w ramach SME

W przypadku gdy w powiadomieniu podatnik wskazał więcej niż 1 kraj UE, w którym zamierza korzystać ze zwolnienia z VAT w ramach SME, a jednocześnie polski numer identyfikacyjny EX został już nadany na potrzeby korzystania ze zwolnienia z VAT SME na terytorium jednego z tych państw UE, a kolejne państwo UE potwierdziło prawo podatnika do korzystania ze zwolnienia z VAT SME

W sytuacji, gdy warunki uprawniające do nadania lub potwierdzenia polskiego numeru identyfikacyjnego EX wymagają dodatkowej weryfikacji, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście może przedłużyć termin do czasu zakończenia tej weryfikacji.

Faktura i ewidencja

Zgodnie z art. 106b ust. 2 ustawy o VAT podatnik zwolniony z VAT nie ma obowiązku wystawiania faktury sprzedaży w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku VAT na podstawie:

  1. zwolnienia przedmiotowego,
  2. zwolnienia podmiotowego.

Jeżeli mowa o polskim podatniku i wystawieniu faktury za sprzedaż zwolnioną z VAT w ramach procedury SME, musi on sprawdzić przepisy w kraju przeznaczenia tej sprzedaży, czy nie ma obowiązku wystawienia faktury także w tym wypadku. W wielu państwach UE tak jak w Polsce nie ma obowiązku wystawienia faktury przez podatnika dokonującego sprzedaży korzystającej ze zwolnienia w ramach SME.

Trzeba jednak zweryfikować, czy są jakieś przypadki szczególne, w których należy wystawić fakturę. W przypadku polskiej ustawy o VAT może mieć miejsce żądanie wystawienia faktury w ciągu 3 miesięcy od sprzedaży.

Natomiast polski podatnik zawsze może dobrowolnie wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż korzystającą ze zwolnienia z VAT w ramach SME. Musi w niej zawrzeć indywidualny numer identyfikacyjny zwolnienia z VAT nadany przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Nawet jeśli nie wystawia faktury, powinien podać odbiorcy ten numer. Numer ten umożliwi odbiorcy weryfikację jego ważności i zasadności zastosowania zwolnienia w przypadku danej transakcji.

Poza obowiązkiem wystawienia faktury polski podatnik będzie zobligowany do prowadzenia uproszczonej ewidencji sprzedaży na cele ustalenia wartości sprzedaży dla porównania jej do limitu zwolnienia z VAT (100 000 EUR). 

Obowiązek składania informacji kwartalnych rozliczających sprzedaż zwolnioną z VAT w innych krajach UE

Polski podatnik, który zarejestrował się do zwolnienia z VAT w ramach SME, ma obowiązek składać do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście:

  1. informację kwartalną – w terminie miesiąca od końca kwartału, przy czym termin ten upływa również, gdy ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy;
  2. korektę informacji kwartalnej – niezwłocznie, w przypadku zmian w informacji kwartalnej.

Informacja kwartalna zawiera takie informacje jak:

  • dane podatnika, 
  • informacje o polskim numerze identyfikacyjnym EX, 
  • dane o wysokości obrotów osiągniętych w każdym z państw członkowskich za dany kwartał,
  • wartości sprzedaży na terytorium RP.

W przypadku gdy wartość rocznej sprzedaży na terytorium UE przekroczy kwotę 100 000 euro, podatnik ma obowiązek w terminie 15 dni roboczych (licząc od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie tej kwoty) złożenia informacji kwartalnej za okres od początku kwartału do dnia, w którym ta kwota została przekroczona.

Należy przypomnieć, że wszelkie informacje i pisma dotyczące zwolnienia z VAT w ramach procedury SME, np. wniosek o rejestrację, VAT-R, informacje kwartalne, korekty informacji kwartalnych, pełnomocnictwo szczególne (w tym zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu) polski podatnik składa tylko za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Od kiedy podatnik może korzystać ze zwolnienia z VAT w ramach SME?

Na koniec należy podkreślić jeszcze jedną bardzo istotną kwestię, a mianowicie, od kiedy polski podatnik ma prawo korzystać ze zwolnienia z VAT w ramach procedury SME. Może on korzystać ze zwolnienia z VAT w ramach procedury SME od dnia, w którym:

  1. został poinformowany o nadaniu numeru identyfikacyjnego EX,
  2. został potwierdzony polski numer identyfikacyjny EX.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów