Pracownicze plany kapitałowe (PPK) stanowią powszechny system długookresowego oszczędzania, który ma zapewnić pracownikom godne funkcjonowanie już po zakończeniu aktywności zawodowej. Oszczędzający w ramach PPK posiada swój prywatny rachunek PPK, w którym ma dostęp do aktualnych informacji o wartości zgromadzonych środków. W jaki sposób można sprawdzić stan takiego rachunku? Wyjaśniamy te kwestie w artykule.
Zasady funkcjonowania PPK – podstawa prawna
Zasady gromadzenia środków w PPK, zawierania umów o zarządzanie i umów o prowadzenie PPK, finansowania i dokonywania wpłat w ramach tych systemów oszczędzania oraz dokonywania wypłat transferowych, wypłat i zwrotu środków zgromadzonych w PPK – zostały określone w przepisach Ustawy z dnia 4 października 2018 roku o pracowniczych planach kapitałowych, zwanej dalej ustawą.
Sprawdzanie wartości środków zgromadzonych na rachunkach PPK za pośrednictwem portalu internetowego
Oficjalnym portalem internetowym PPK utworzonym na mocy ustawy jest portal o nazwie MojePPK.pl, którego istotą działania jest gromadzenie i udzielanie informacji o funkcjonowaniu PPK.
Portal jest prowadzony przez spółkę zależną w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 15 września 2000 roku – Kodeks spółek handlowych od Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie.
Do zadań portalu PPK należy m.in.:
- prezentowanie towarzystw funduszy inwestycyjnych, PTE, pracowniczych towarzystw emerytalnych lub zakładów ubezpieczeń umieszczonych w ewidencji PPK oraz funduszy zdefiniowanej daty przez nie zarządzanych;
- informowanie osób zatrudnionych, uczestników PPK oraz osób uprawnionych, a także innych osób, którym zgodnie z ustawą mogą zostać wypłacone środki zgromadzone na rachunkach PPK, na ich wniosek, o funkcjonowaniu PPK, w tym o warunkach uczestnictwa oraz uprawnieniach wynikających z uczestnictwa w PPK;
- informowanie podmiotów zatrudniających, na ich wniosek, o obowiązkach i uprawnieniach wynikających z funkcjonowania PPK;
- upowszechnianie wiedzy o funkcjonowaniu PPK, w tym organizowanie szkoleń i konferencji na temat PPK.
Jednak z punktu widzenia omawianej tematyki najistotniejsze znaczenie ma treść art. 77 ust. 3 pkt 4 ustawy.
Do serwisu oferowanego przez portal PPK można zalogować się za pośrednictwem strony mojeppk.pl lub bezpośrednio pod adresem rachunek.mojeppk.pl.
Logowanie jest możliwe przy wykorzystaniu następujących procedur:
- poprzez profil zaufany, np. korzystając z bankowości elektronicznej;
- za pomocą utworzonego w serwisie konta.
Przykład 1.
Uczestnik PPK postanowił dokonać za pośrednictwem portalu weryfikacji środków zgromadzonych na rachunkach PPK. Po zalogowaniu i sprawdzeniu tożsamości chciał dokonać dyspozycji w zakresie przeniesienia środków. Okazało się to jednak niemożliwe, ponieważ portal PPK nie oferuje takiej funkcji.
Sprawdzanie wartości środków zgromadzonych na rachunkach PPK za pośrednictwem instytucji finansowej
Każda osoba będąca uczestnikiem PPK jest posiadaczem prywatnego, imiennego rachunku w instytucji finansowej wybranej przez podmiot zatrudniający.
Rachunek PPK zawiera m.in. informacje dotyczące wartości środków zgromadzonych przez uczestnika PPK.
Ponadto wskazany rachunek powinien zawierać informacje o wysokości kwot wpłaconych przez:
- uczestnika PPK,
- pracodawcę i państwo.
W celu uzyskania dostępu do danych swojego rachunku uczestnik PPK powinien się zalogować zgodnie z procedurami określonymi przez daną instytucję finansową.
Przykład 2.
Pracodawca podpisał w imieniu pracownika umowę o prowadzenie PPK. W związku z tym faktem pracownik otrzymał od instytucji finansowej wybranej przez pracodawcę powitalny pakiet informacyjny. W tym dokumencie znajdują się m.in. informacje, w jaki sposób uzyskać dostęp do rachunku, w tym dane do pierwszego logowania.
Informacje w zakresie określonym w przykładowej sytuacji zostaną dostarczone pocztą lub pocztą elektroniczną, jeżeli pracodawca udostępnia tę formę kontaktu.
Należy podkreślić, że nadanie dostępu do systemu obejmującego dane o stanie oszczędności może być odmienne w różnych instytucjach finansowych – informacje w tej kwestii powinny być ujęte na stronie internetowej danej instytucji oraz w dokumencie potwierdzającym zawarcie umowy o prowadzenie PPK przekazanym pracownikowi.
W przeciwieństwie do portalu PPK za pośrednictwem rachunku w instytucji finansowej uczestnik PPK może składać także konkretne dyspozycje w zakresie rozporządzania zgromadzonymi środkami. Co to oznacza w praktyce? Pracownik będący uczestnikiem PPK może np. za pośrednictwem systemu teleinformatycznego instytucji finansowej prowadzącej jego rachunek PPK zlecić nabycie lub odkupienie albo zamianę jednostek uczestnictwa. Dzięki temu jest zatem możliwe przenoszenie środków między funduszami.
Uczestnik PPK może również dokonać aktualizacji danych.
Przykład 3.
Pracownik jest uczestnikiem PPK. Dzięki funkcji systemu teleinformatycznego udostępnionego przez instytucję finansową prowadzącą rachunek PPK dla uczestnika może składać określone dyspozycje. Dotyczy to m.in. polecenia zwrotu środków lub zmiany sposobu inwestowania oszczędności. Pracownik może ponadto wskazać osoby uprawnione do dziedziczenia środków zgromadzonych w PPK.
Rachunek PPK – w jaki sposób można sprawdzić jego stan? Podsumowanie
Osoba będąca uczestnikiem PPK, która zamierza sprawdzić stan swoich oszczędności, może skorzystać z oficjalnego portalu adresowanego do takich osób. Do zadań tego portalu należy informowanie uczestników PPK, po weryfikacji ich tożsamości, o wartości środków zgromadzonych na rachunkach. Sprawdzanie wartości środków zgromadzonych na rachunkach PPK może nastąpić także za pośrednictwem instytucji finansowej prowadzącej rachunek dla danej osoby. Korzystając z rachunku w instytucji finansowej, uczestnik PPK może składać także konkretne dyspozycje w zakresie rozporządzania zgromadzonymi środkami, np. w zakresie aktualizacji danych oraz nabycia lub odkupienia albo zamiany jednostek uczestnictwa.