0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Ubezpieczenie dla biura rachunkowego – najważniejsze informacje

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Ustawa o rachunkowości nakłada na przedsiębiorców wykonujących działalność polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych obowiązek posiadania ubezpieczenia OC. Na co powinno się zwrócić uwagę jeśli chodzi o ubezpieczenie dla biura rachunkowego? Jaki jest zakres obowiązkowego ubezpieczenia, a co w razie potrzeby należy ubezpieczyć w drodze odrębnej umowy? Dowiesz się z poniższego artykułu.

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów Ustawy – Prawo przedsiębiorców, polegającą na świadczeniu usług w zakresie następujących czynności:

  • prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym;
  • okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów;
  • wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;
  • sporządzanie sprawozdań finansowych;
  • gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.

Działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych mogą wykonywać przedsiębiorcy pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby, które:

  • mają pełną zdolność do czynności prawnych;
  • nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za przestępstwa określone w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości.

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej – najważniejsze informacje

Przez umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ubezpieczyciel zobowiązuje się do zapłacenia określonego w umowie odszkodowania za szkody wyrządzone osobom trzecim, wobec których odpowiedzialność za szkodę ponosi ubezpieczający albo ubezpieczony.

Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej obejmuje szkody, będące następstwem przewidzianego w umowie zdarzenia, które miało miejsce w okresie ubezpieczenia.

Strony mogą postanowić, że umowa będzie obejmować szkody powstałe, ujawnione lub zgłoszone w okresie ubezpieczenia.

Uprawniony do odszkodowania w związku ze zdarzeniem objętym umową ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej może dochodzić roszczenia bezpośrednio od ubezpieczyciela.

Ubezpieczyciel nie może przeciwko uprawnionemu do odszkodowania podnieść zarzutu naruszenia obowiązków wynikających z umowy lub ogólnych warunków ubezpieczenia przez ubezpieczającego lub ubezpieczonego, jeżeli nastąpiło ono po zajściu wypadku.

Jeżeli nie umówiono się inaczej, suma ubezpieczenia ustalona w umowie stanowi górną granicę odpowiedzialności ubezpieczyciela.

Ubezpieczenie dla biura rachunkowego - obowiązkowe OC

Przedsiębiorcy prowadzący działalność polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych są obowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego, a także termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną, biorąc w szczególności pod uwagę specyfikę wykonywanych czynności oraz zakres realizowanych zadań, określa Minister Finansów w drodze rozporządzenia.

Przepisów dotyczących obowiązkowego OC, o którym wyżej mowa, nie stosuje się do będących przedsiębiorcami:

  • biegłych rewidentów,
  • doradców podatkowych

– o ile ubezpieczyli się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu tych zawodów w zakresie wymaganym na gruncie ustawy o rachunkowości względem przedsiębiorców prowadzących działalność polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych.

Zasady dotyczące OC biura rachunkowego

Zasady dotyczące obowiązkowego ubezpieczenia OC biura rachunkowego:

  • ubezpieczeniem objęci są prowadzący działalność usługową w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych;
  • ubezpieczenie dotyczy odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorcy;
  • ubezpieczenie dotyczy szkód wyrządzonych w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego;
  • ubezpieczenie obejmuje wyłącznie zdarzenia, które nastąpiły w okresie ubezpieczenia;
  • ubezpieczenie dotyczy wyłącznie szkód powstałych w związku z prowadzoną działalnością.

Co istotne, obowiązkiem uzyskania OC objęci są przedsiębiorcy. Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.

Przedsiębiorcami są także wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej. W przypadku spółki cywilnej obowiązek ubezpieczenia ciążyć będzie na każdym wspólniku osobno.

Obowiązkowym OC nie będą objęci przedsiębiorcy w zakresie, w jakim wykonują czynności kadrowo-płacowe, polegające na naliczaniu podatków czy związane z prowadzeniem KPiR. Jeśli biuro rachunkowe chce się ubezpieczyć w tym obszarze – musi wykupić odrębne ubezpieczenie.

Obowiązek zawarcia ubezpieczenia nie ciąży:

  • na pracowniku biura rachunkowego;
  • zleceniodawcy usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Warto zwrócić uwagę, na to, że ubezpieczenie OC nie obejmuje szkód:

  • polegających na uszkodzeniu, zniszczeniu lub utracie mienia;
  • wyrządzonych przez ubezpieczonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, a także powinowatemu w tej samej linii lub stopniu, osobie pozostającej w stosunku przysposobienia oraz jej małżonkowi, jak również osobie, z którą ubezpieczony pozostaje we wspólnym pożyciu.

Przykład 1.

Czy skazanie przedsiębiorcy prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów powoduje utratę ubezpieczenia?

Ubezpieczenie OC nie dotyczy szkód wyrządzonych przez ubezpieczonego, który przestał spełniać warunki do wykonywania działalności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, chyba że szkoda została wyrządzona w związku z prowadzoną działalnością w czasie, w którym ubezpieczony spełniał te warunki.

OC nie obejmuje także szkód:

  • polegających na zapłacie kar umownych;
  • powstałych wskutek działań wojennych, stanu wojennego, rozruchów i zamieszek, a także aktów terroru.

Ubezpieczenie OC obejmuje wszystkie szkody w zakresie, o którym mowa wyżej, bez możliwości umownego ograniczenia przez zakład ubezpieczeń wypłaty odszkodowań.

Obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności polegającej na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych.

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w zł 10 000 euro.

Kwota minimalnej sumy gwarancyjnej jest ustalana przy zastosowaniu kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia OC została zawarta.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów