Poradnik Przedsiębiorcy

Zakup komputera z gwarancją w kosztach firmowych

Zakupiłem komputer stacjonarny na firmę. Na otrzymanej fakturze zakupu oprócz komputera zamieszczono dodatkową pozycję z wartością zakupionej gwarancji. Czy mogę wydatek zaksięgować w całości w bieżącym okresie, czy konieczne będzie podzielenie wartości gwarancji na lata podatkowe których dotyczy? Dodam, że wartość komputera nie przekracza 3,5 tys. zł.

Daniel, Zgorzelec

 

Jeżeli gwarancja widnieje jako osobna pozycja na fakturze (nie podlega opodatkowaniu VAT) oraz obejmuje swoim okresem obowiązywania więcej niż jeden rok podatkowy, wówczas konieczne będzie podzielenie kosztu proporcjonalnie na lata, których dotyczy. Konieczność ta wynika z faktu, iż wydatki na zakup lub przedłużenie gwarancji stanowią koszt pośredni działalności, które muszą zostać ujęte proporcjonalnie do okresów, których dotyczą.

Istnieje również inna możliwość w przypadku, gdy komputer będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej przez okres powyżej roku. Wówczas spełnia definicję niskocennych środków trwałych (do wartości 3,5 tys. zł), które można wprowadzić do ewidencji oraz amortyzować jednorazowo. W takim przypadku zakup gwarancji przed wprowadzeniem komputera do kartoteki środków trwałych będzie powodował zwiększenie jego wartości początkowej, która zostanie ujęta jednorazowo w kosztach za pośrednictwem odpisu amortyzacyjnego.