Poradnik Przedsiębiorcy

Zmiana treści otrzymanej faktury

Podpisałem umowę na wykonanie strony internetowej na konkretny termin. Niestety, prace ciągle się opóźniają i obawiam się, że usługa nie zostanie wykonana w ogóle. W umowie zawarłem klauzulę, że wpłacam zaliczkę na poczet wykonania zlecenia - 25% kwoty umownej. Zaliczka została wpłacona. Wykonawca na fakturze dokumentującej zaliczkę zatytułował: “za wykonanie usług informatycznych", a nie, tak jak powinien - “zaliczka na poczet wykonania strony internetowej”. Owszem, w momencie podpisania umowy część prac na stronie była wykonana. Jednak zadatek, który wpłaciłem był kwotą wyszczególnioną  w umowie, która dotyczyła wykonania całej strony, a nie jakiegoś zakresu prac. Czy mogę zmusić wykonawcę, aby nastąpiła zmiana treści otrzymanej faktury, tak, aby dokumentowała wyżej wyszczególnioną usługę?

Szymon, Bydgoszcz

 

Przede wszystkim należy dokładnie przejrzeć umowę i sprawdzić, czy z jej treści jasno wynika, że wpłacone przez Pana pieniądze traktowane są jak zaliczka. Jeżeli w umowie jest zawarta informacja o tym, że wystawiona przez kontrahenta faktura jest fakturą zaliczkową (dotyczy części przedpłaty), nie jest potrzebna zmiana treści dokumentu sprzedaży.

Natomiast, warto tutaj zaznaczyć, że fakturę zaliczkową co do zasady wykazuje się tylko w rejestrze zakupu VAT (według odpowiedniej stawki). Po otrzymaniu faktury końcowej od kontrahenta, powinno zaksięgować się ją w dwóch miejscach:

  • w rejestrze zakupu VAT - na pozostałą część podatku oraz

  • w księdze przychodów i rozchodów, wpisując kwotę netto całej transakcji, tj, sumę kwot netto zaliczki i faktury końcowej (kol. 13).

W przypadku, kiedy z umowy nie wynika jasno, że wpłacona kwota jest zaliczką, należy poprosić kontrahenta o zmianę treści faktury poprzez wystawienie faktury korygującej.