Rozszerzenie zakresu prowadzenia działalności gospodarczej na arenie międzynarodowej to szansa na pozyskanie nowych klientów, rozwój biznesu i zwiększenie zysków. Cross-border to model handlu transgranicznego zyskujący na popularności w ostatnich latach. W artykule wyjaśniamy, na czym on polega.
Na czym polega usługa cross-border?
Samodzielna obsługa procesów logistycznych związanych z dostarczaniem przesyłek do zagranicznych klientów przez przedsiębiorcę może stanowić wyzwanie dla wielu firm. Skorzystanie z usługi cross-border pozwala na zwiększenie rynku zbytu i znacznie ułatwia przedsiębiorcom handel zagraniczny. Cross-border to internetowy handel transgraniczny. Usługa ta opiera się na tworzeniu dedykowanej logistyki transgranicznej na podstawie optymalnych rozwiązań kurierskich i pocztowych.
Usługi cross-border realizowane przez firmy pośredniczące w transporcie transgranicznym świadczone są w zakresie m.in.:
- transportu międzynarodowego przesyłek,
- transportu międzynarodowego ekspresowego,
- transportu zagranicznych ładunków ponadgabarytowych,
- ubezpieczenia przesyłek,
- obsługi zwrotów,
- wsparcia przy obsłudze celnej.
Dlaczego warto skorzystać z usługi cross-border?
Duża konkurencja sprawia, że bardzo ważna w prowadzeniu firmy jest dywersyfikacja działalności. Opieranie się wyłącznie na jednym rynku jest ryzykownym rozwiązaniem. Prowadząc działalność gospodarczą w celu zwiększenia osiąganych zysków, wskazane jest korzystanie z możliwości, jakie zapewnia powszechność dostępu do internetu i coraz większa popularność zakupów online. Warto zatem zapoznać się z dostępnymi ofertami usługi cross-border i rozważyć sprzedaż swoich towarów czy produktów do innych krajów. Ta usługa pozwala na dotarcie do znacznie szerszego grona odbiorców. Właściwie wybrany operator logistyczny to duże wsparcie dla przedsiębiorcy, zarówno tego, który stawia pierwsze kroki w zakresie handlu zagranicznego, jak i takiego, który dokonuje transakcji zagranicznych od dawna.
Skorzystanie z usługi cross-border dla przedsiębiorcy oznacza przede wszystkim ograniczenie formalności związanych z transportem towarów poza granice Polski, zapewnia możliwość śledzenia przesyłek z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie przy wykorzystaniu urządzenia z dostępem do internetu. Osoby prowadzące działalność w Polsce niejednokrotnie ograniczają się do polskiego rynku zbytu z obawy przed trudnościami w dostarczeniu towarów za granicę do klientów. Obawiają się one często korzystania z usługi cross-border ze względu na skomplikowane procedury, tymczasem usługa ta funkcjonuje analogicznie do usług kurierskich w kraju, nie ma znacznej różnicy w procedurze wysyłki paczki poza granice Polski.
Proces korzystania z usługi cross-border wygląda następująco:
- przedsiębiorca przygotowuje przesyłkę zbiorczą,
- kurier odbiera przygotowaną przesyłkę zbiorczą od przedsiębiorcy występującym w roli nadawcy,
- przesyłki trafiają do międzynarodowego terminala,
- w centrum dystrybucyjnym przesyłki są segregowane według kraju odbiorcy,
- przesyłki dostarczane są przez lokalne firmy kurierskie do ostatecznych odbiorów.
Należy podkreślić, że korzystanie z usługi cross-border nie musi wiązać się z koniecznością ponoszenia wysokich kosztów przesyłek zagranicznych. Centra logistyczne współpracują z wieloma kontrahentami, dzięki czemu możliwa jest optymalizacja czasu dostawy oraz zmniejszenie jednostkowego kosztu dostarczenia przesyłki. Korzystanie z usług pośredników w zakresie dostarczania przesyłek poza granice Polski jest nie tylko prostsze i szybsze dla przedsiębiorcy, ale także korzystne pod względem ceny w porównaniu do każdorazowego zamawiania pojedynczych przesyłek bezpośrednio u kuriera ze względu na zorganizowany charakter dostaw transgranicznych. Dodatkowo firmy realizujące usługę cross-border często dokonują indywidualnej wyceny dla przedsiębiorców chcących podjąć z nimi współpracę w zakresie transportu międzynarodowego.
Dostawa z punktu widzenia odbiorcy
Zwróćmy uwagę, że warunki dostawy są ważnym czynnikiem decydującym o tym, czy potencjalny klient dokona ostatecznie zakupu. Duża konkurencja w zakresie sprzedaży online i powszechna możliwość dokonywania zakupów z innych krajów sprawiają, że klienci mają coraz większe wymagania odnośnie do przesyłek. W razie skomplikowanego procesu dostawy czy wysokiej ceny przesyłki klient pomimo zainteresowania produktem może ostatecznie zrezygnować z zawarcia transakcji i skorzystać z oferty innego sprzedawcy. Czas i koszt dostawy powinien być konkurencyjny, aby klient nie tylko zainteresował się produktem, ale również zdecydował się na dokonanie zakupu. Z punktu widzenia odbiorcy rozważającego zakup za pośrednictwem internetu bardzo ważnym aspektem jest także jasny i prosty system zwrotu czy reklamacji zakupionego towaru. Informacje o zwrotach i reklamacjach powinny być ogólnodostępne na etapie zakupu, a sam proces zwrotu dostosowany do obsługiwanego rynku.
Rośnie także świadomość konsumentów odnośnie do ewentualnych oszustw stosowanych przy sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem internetu. W związku z tym zwracają oni uwagę nie tylko na cenę przesyłki i proces dostawy, ale także na firmę kurierską, jej popularność i wiarygodność. Warto korzystać ze sprawdzonych firm kurierskich także dlatego, że przesyłki dostarczane w zadeklarowanym czasie i nieuszkodzone wpływają także na wiarygodność sprzedawcy, budują jego markę i wizerunek, a także wzmacniają więzi z klientami.
W jaki sposób przygotować się do sprzedaży poza granice Polski?
Prowadzenie handlu zagranicznego wiąże się z koniecznością analogicznego przygotowania przedsiębiorcy jak przygotowanie do sprzedaży online na rynku krajowym. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorca prowadzący sprzedaż online w Polsce nie powinien wykonać żadnych czynności przed rozpoczęciem sprzedaży internetowej skierowanej do zagranicznych odbiorców.
Konieczna jest bowiem analiza rynków zagranicznych, na które przedsiębiorca zamierza skierować swoją ofertę, oraz preferencji i nawyków zakupowych potencjalnych klientów. Należy zatem zweryfikować, jakimi produktami zainteresowani są konsumenci z poszczególnych krajów, jakie mają wymagania odnośnie do zakupionych towarów, na jakie aspekty dokonywanych zakupów zwracają szczególną uwagę, a więc czy jest to jakość, cena, marka, szeroki asortyment, niepowtarzalność produktów, bezpieczeństwo zakupu, wiarygodność sprzedawcy, łatwość zakupu, szybkość dostawy itd. Warto także zadbać o swoją stronę internetową oraz obsługę zagranicznych klientów pod kątem sprzedaży międzynarodowej. W celu poszerzenia grona odbiorców oferowanych towarów lub produktów konieczne jest porozumiewanie się w języku angielskim i dostępność informacji w tym języku. Aby zwiększyć zasięg, a co za tym idzie, zyski ze sprzedaży na rynkach zagranicznych, warto rozważyć także inne wersje językowe strony internetowej oraz obsługę klientów. Przedsiębiorca, który chce pozyskać jak największe grono klientów zagranicznych, powinien także zadbać o odpowiednią promocję na rynkach zagranicznych. Dostępne są różnego rodzaju narzędzia, takie jak Google Ads, Google PLA i Facebook Ads. Można także skorzystać z pomocy firm specjalizujących się w marketingu i promocji.
Przed rozpoczęciem sprzedaży w danym kraju należy także sprawdzić, czy dostępne w nim portale e-commerce są popularne wśród konsumentów, oraz czy są dostępne dla polskich sprzedawców. Warto dokonać szczegółowej analizy poszczególnych platform sprzedażowych, oferowanych abonamentów, cen, możliwości technicznych i dostępnych funkcji. Przed wykupieniem abonamentu trzeba upewnić się, że dana platforma odpowiada potencjalnym klientom pod kątem jej popularności w danym kraju, wyboru wersji językowej, prezentowania cen w innych walutach, preferowanej metody płatności, dostawy, formy kontaktu itd.
Trzeba mieć na uwadze, że w różnych krajach mogą obowiązywać inne przepisy odnośnie do sprzedaży online, obowiązków sprzedawców i praw nabywców z tym związanych dotyczących w szczególności zwrotów, wymiany czy reklamacji. Dokonując sprzedaży poza granice Polski, nie można zapomnieć o analizie regulacji prawnych i podatkowych dotyczących rynku e-commerce w danym państwie.