Zakupiłem polisę na życie i chciałbym ją ująć w kosztach uzyskania przychodów. Jednakże nie dostałem żadnej faktury dokumentującej wydatek. W jaki sposób powinienem ją zaksięgować?
Tomasz, Bełchatów
Zgodnie z przepisami, do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć takie wydatki, które zostały poniesione w celu uzyskania przychody lub utrzymania albo zabezpieczenia źródła uzyskania przychodów. Natomiast cechą dyskwalifikującą wydatek jako koszt uzyskania przychodów jest jego osobisty charakter.
Zatem polisa na życie przedsiębiorcy nie powinna być przez Pana ujmowana w kosztach uzyskania przychodów, jako że jest to wydatek o charakterze prywatnym, który mógłby być poniesiony także wtedy, gdy nie prowadziłby Pan działalności gospodarczej. Organy skarbowe mogłyby zatem zakwestionować obniżenie podstawy opodatkowania poprzez ujęcie polisy ubezpieczeniowej w kosztach podatkowych.