ZUS wychodzi naprzeciw przedsiębiorcom poszkodowanym w wyniku powodzi z września 2024 roku, wprowadzając nowy, odroczony termin płatności składek. To wsparcie ma pomóc w naprawie szkód i ustabilizowaniu sytuacji finansowej.
Kogo dotyczy i jaki okres obejmuje?
Nowy termin płatności składek obejmuje płatników składek (osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne) prowadzących działalność na terenie objętym klęską żywiołową, którzy ponieśli szkody majątkowe lub utracili możliwość korzystania z nieruchomości. Odroczenie dotyczy składek za okres od 1 sierpnia 2024 r. do 31 maja 2025 r.
Dofinansowania dla powodzian – jak uzyskać pomoc?
Aby skorzystać z ulgi, należy złożyć oświadczenie o statusie poszkodowanego (dostępny jest wzór ZUS, można też złożyć pismo lub zaświadczenie z gminy). Jeśli takie oświadczenie było już złożone wcześniej, nie trzeba go ponawiać. Dokumenty można składać do 15 września 2025 r., osobiście, pocztą lub elektronicznie przez PUE/eZUS, a nawet ustnie (spisany protokół).
Jak ZUS rozpatruje sprawę i co dalej?
ZUS zweryfikuje status poszkodowanego na podstawie dostępnych informacji. Po pozytywnej weryfikacji, nowy termin płatności składek (15 września 2025 r.) zostanie wyznaczony automatycznie, a do odroczonych składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Informacja o udzielonej pomocy publicznej zostanie przesłana do płatnika i wojewody.
Co ważne to wsparcie stanowi pomoc publiczną, której łączna wartość (wraz z innymi formami pomocy) nie może przekroczyć wartości poniesionych szkód materialnych. W przypadku przekroczenia tego limitu, nadwyżka podlega zwrotowi. Jeśli ZUS stwierdzi brak statusu osoby poszkodowanej, wyda decyzję o odmowie wszczęcia postępowania, od której można odwołać się do sądu.
Świadczenie lokalowe dla właścicieli lokali wynajmowanych przedsiębiorcom, poszkodowanych w powodzi
Od 17 czerwca 2025 roku właściciele lokali, którzy wynajmują lub wynajmowali je na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej i zostali poszkodowani w wyniku powodzi, mogą ubiegać się o jednorazowe świadczenie lokalowe. Wniosek o to świadczenie należy złożyć do ZUS najpóźniej do 30 września 2025 roku.
Świadczenie jest przeznaczone dla osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami, które są właścicielami lokalu dotkniętego powodzią, a który był wynajmowany przedsiębiorcy. Ma ono na celu pomóc w remoncie lokalu lub usunięciu szkód spowodowanych przez powódź.
Przedsiębiorcy oraz właściciele lokali wynajmowanych na cele firmowe, którzy ucierpieli w wyniku powodzi z września 2024 roku, mogą liczyć na dwie formy wsparcia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych: odroczenie płatności składek ZUS oraz jednorazowe świadczenie lokalowe.
Obie formy wsparcia mają na celu pomoc poszkodowanym w powodzi w stabilizacji ich sytuacji finansowej i szybszym powrocie do normalności.