Lista płac - wzór z omówieniem wyliczania wynagrodzenia
Przedsiębiorca, który nawiązuje stosunek pracy z pracownikiem, jest zobowiązany do zatrudnienia go za wynagrodzeniem. W związku z tym każdy pracodawca ma obowiązek naliczenia i wypłacenia zatrudnionej osobie wynagrodzenia za pracę oraz pozostałych świadczeń wynikających ze stosunku pracy. Lista płac jest zazwyczaj tworzona w programie płacowym i coraz rzadziej wynagrodzenia naliczane są ręcznie. Warto jednak znać zasady naliczania płacy pracownika.
Lista płac - darmowy wzór w formacie PDF i XLS
Lista płac i jej elementy
Lista płac powinna zawierać następujące elementy:
- nazwę pracodawcy,
- okres, którego dotyczy,
- datę wypłaty wynagrodzenia – zgodnie z tą datą rozliczane są składki ZUS oraz podatek,
- numer lub nazwę listy płac,
- podpisy osób sporządzających listę płac,
- wszystkie składniki wynagrodzeń, naliczenia składek i podatku oraz wszelkich innych potrąceń – na liście płac powinny być wyszczególnione wszystkie składniki wynagrodzenia.
Sposób finansowania składek ZUS
Część składek z wynagrodzenia pracownika finansowana jest przez pracodawcę, a część stanowi bezpośrednio koszt osoby zatrudnionej. Tabela poniżej przedstawia podział tych składek.
Składka na ubezpieczenie | Stopa procentowa składki | Składka finansowana przez pracownika (%) | Składka finansowana przez pracodawcę (%) | |
Emerytalne | 19,52% | 9,76% | 9,76% | |
Rentowe | 8% | 1,5% | 6,50% | |
Chorobowe | 2,45% | 2,45% | --- | |
Wypadkowe | 1,67%* | --- | 1,67% | |
Fundusz Pracy | 2,45% | --- | 2,45% | |
FGŚP | 0,10% | --- | 0,10% | |
Ubezpieczenie zdrowotne | 9% | Z wynagrodzenia | Z podatku | --- |
1,25% | 7,75% |
*stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe jest uzależniona od zakładu pracy
Wyliczenie listy płac na przykładzie
Poniżej przedstawiono przykładowe wyliczenie wynagrodzenia pracownika w oparciu o jeden składnik wynagrodzenia – wynagrodzenie zasadnicze 3500 zł.
- Wynagrodzenie brutto: 3500 zł
- Ubezpieczenie emerytalne: 341,60 zł (1. x 9,76%)
- Ubezpieczenie rentowe: 52,50 zł (1. x 1,50%)
- Ubezpieczenie chorobowe: 85,75 zł (1. x 2,45%)
- Suma ubezpieczeń społecznych: 479,85 zł (2. + 3. + 4.)
- Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne: 3020,15 zł (1. - 5.)
- Koszty uzyskania przychodu: 250,00 zł
- Podstawa opodatkowania (zaokrąglona do pełnych złotych): 2770,00 zł (1. - 5. - 7.)
- Ulga podatkowa: 43,76 zł
- Zaliczka na podatek dochodowy: 427,14 (8. x 17% - 9.)
- Ubezpieczenie zdrowotne: 271,81 (6. x 9%)
- Ubezpieczenie zdrowotne odliczane od podatku: 234,06 zł (6. x 7.75%)
- Podatek do urzędu skarbowego (zaokrąglony do pełnych złotych): 193,00 zł (10. - 12.)
- Do wypłaty: 2.555,34 zł (1. - 5. - 11. - 13.)
Wyliczenie składek finansowanych przez pracodawcę
Pracodawca finansuje składki z wynagrodzenia brutto pracownika.
- Wynagrodzenia brutto: 3500 zł
- Ubezpieczenie emerytalne: 341,60 zł (1. x 9,76%)
- Ubezpieczenie rentowe: 227,50 (1. x 6,50%)
- Ubezpieczenie wypadkowe: 58,45 zł (1. x 1,67%)
- Suma składek na ubezpieczenie społeczne: 627,55 zł (2.+ 3.+ 4.)
- Fundusz Pracy: 85,75 zł (1. x 2,45%)
- Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych: 3,50 zł (1. x 0,10%)
- Suma składek na FP i FGŚP: 89,25 zł (6.+ 7.)
- Koszt składek za pracownika: 716,80 zł (5.+ 8.)
Ogólny koszt zatrudnienia pracownika wynosi: 4216,80 zł (do wypłaty: 3500 zł + koszt składek finansowanych przez pracodawcę za pracownika 716,80 zł).
Generowanie listy płac na wFirma.pl
Programy kadrowe,pomagają w wyliczaniu wynagrodzeń. W systemie wFirma.pl w łatwy sposób generuje się listy płac dla pracowników. W celu wygenerowania listy płac należy przejść do zakładki KADRY » LISTY PŁAC » MENU » ZBIORCZE » DODAJ.
Na liście płac zostaną wykazane wszystkie składniki wynagrodzeń, naliczenia składek i podatku oraz wszelkich innych potrąceń. Więcej na ten temat można przeczytać w opracowaniu pomocy.