Poradnik Przedsiębiorcy

Lista płac - wzór z omówieniem

Przedsiębiorca, który nawiązuje stosunek pracy z pracownikiem, jest zobowiązany do zatrudnienia go za wynagrodzeniem. W związku z tym każdy pracodawca ma obowiązek naliczenia i wypłacenia zatrudnionej osobie wynagrodzenia za pracę oraz pozostałych świadczeń wynikających ze stosunku pracy. Lista płac jest zazwyczaj tworzona w programie płacowym i coraz rzadziej wynagrodzenia naliczane są ręcznie. Warto jednak znać zasady naliczania płacy pracownika.

Lista płac - elementy

Lista płac powinna zawierać następujące elementy:

  • nazwę pracodawcy,

  • okres, którego dotyczy,

  • datę wypłaty wynagrodzenia – zgodnie z tą datą rozliczane są składki ZUS oraz podatek,

  • numer lub nazwę listy płac,

  • podpisy osób sporządzających listę płac,

  • wszystkie składniki wynagrodzeń, naliczenia składek i podatku oraz wszelkich innych potrąceń – na liście płac powinny być wyszczególnione wszystkie składniki wynagrodzenia,

  • data i podpis pracownika w przypadku wynagrodzenia wypłacanego gotówką – pracownik powinien na liście płac oprócz podpisu zamieścić również datę wypłaty wynagrodzenia.

Sposób finansowania składek ZUS

Składka na ubezpieczenie

Stopa procentowa składki


Składka finansowana przez pracownika (%)

Składka finansowana przez pracodawcę (%)

Emerytalne

19,52%

9,76%

9,76%

Rentowe

8%

1,5%

6,50%

Chorobowe

2,45%

2,45%

---

Wypadkowe

1,80%*

---

1,80%

Fundusz Pracy

2,45%

---

2,45%

FGŚP

0,10%

---

0,10%

Ubezpieczenie zdrowotne

9%

Z wynagrodzenia

Z podatku

---

1,25%

7,75%

*procent składki na ubezpieczenie wypadkowe jest uzależniona od zakładu pracy

Wyliczenie listy płac

Poniżej przedstawiono przykładowe wyliczenie wynagrodzenia pracownika w oparciu o jeden składnik wynagrodzenia - wynagrodzenie zasadnicze 2500 zł.

  1. Wynagrodzenie brutto 2500 zł

  2. Ubezpieczenie emerytalne: 244 zł (1. x 9,76%)

  3. Ubezpieczenie rentowe: 37,50 zł (1. x 1,50%)

  4. Ubezpieczenie chorobowe: 61,25 zł (1. x 2,45%)

  5. Suma ubezpieczeń społecznych: 342,75 zł (2. + 3. + 4.)

  6. Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne: 2157,25 zł (1. - 5.)

  7. Koszty uzyskania przychodu: 111,25 zł

  8. Podstawa opodatkowania (zaokrąglona do pełnych złotych): 2046 zł (1. - 5. - 7.)

  9. Ulga podatkowa: 46,33 zł

  10. Zaliczka na podatek dochodowy: 321,95 zł (8. x 18% - 9.)

  11. Ubezpieczenie zdrowotne: 194,15 zł (6. x 9%)

    1. odliczane od podatku: 167,19 zł (6. x 7.75%)

  12. Podatek do urzędu skarbowego (zaokrąglony do pełnych złotych): 155 zł (10. - 11.a.)

  13. Do wypłaty: 1808,10 zł (1. - 5. - 11. - 12.)

Wyliczenie składek finansowanych przez pracodawcę

  1. Wynagrodzenia brutto 2500 zł

  2. Ubezpieczenie emerytalne: 244 zł (1. x 9,76%)

  3. Ubezpieczenie rentowe: 162,50 (1. x 6,50%)

  4. Ubezpieczenie wypadkowe: 45 zł (1. x 1,80%)

  5. Suma składek na ubezpieczenie społeczne: 451,50 zł

  6. Fundusz Pracy: 61,25 zł (1. x 2,45%)

  7. Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych: 2,50 zł (1. x 0,10%)

  8. Suma składek na FP I FGŚP: 63,75 zł

  9. Koszt składek za pracownika: 515,25 zł

Ogólny koszt zatrudnienia pracownika wynosi: 3015,25 zł (do wypłaty: 1808,10 zł + koszt składek za pracownika 515,25 zł).

Do pobrania:

pdf
Lista płac wzór - Arkusz1.pdf druk do ręcznego wypełnienia
xlsx
Lista płac wzór (1).xlsx edytowanie, wydrukowanie, zapisywanie

Możesz ocenić ten artykuł