Kryteriów, jakimi kierują się klienci w czasie wyboru usług, jest wiele. Nie ma się co jednak oszukiwać – tą najistotniejszą jest cena. To ona najczęściej determinuje to, czy danym produktem ktokolwiek się zainteresuje. Jednak utrzymanie stałej, niskiej ceny, tym bardziej w ostatnich latach, nie jest łatwe. Jeżeli rosną koszty prowadzenia firmy, siłą rzeczy musi również rosnąć wynagrodzenie przedsiębiorcy za spełnione świadczenia. Przeciętny klient nie musi mieć jednak tej wiedzy i wzrost cen będzie traktował jak skok na kasę. Dlatego tak ważna jest właściwa informacja o podwyżce cen usług wysłana do klienta. Powinna być dokonana z odpowiednim wyprzedzeniem oraz właściwym uzasadnieniem.
Pobierz darmowy wzór informacji o podwyżce cen usług dla klienta w formacie PDF lub DOCX!
Podwyższenie ceny może sprzyjać biznesowi
Czy utrzymywanie najniższych cen zawsze będzie dobre dla prowadzonego biznesu? Tak, o ile możemy liczyć na efekt skali. Małe marże przy ogromnej liczbie klientów to dalej wysoki zysk. Niestety większość, szczególnie małych firm, nie może sobie pozwolić na takie działanie (zarezerwowane dla gigantów w branży). Prowadzenie działalności kosztuje i to wcale nie mało. Nie będziemy wyliczać, co w ostatnich latach podrożało, bo łatwiej byłoby wskazać obszary, gdzie takiego wzrostu nie odnotowano. Jest drogo i tyle, nic z tym już nie zrobimy. Dlatego też warto poszukać plusów w całej tej sytuacji.
Warto od razu wskazać, że podnoszenie cen usług jest obciążone ryzykiem. Pieniądze odgrywają ważną rolę w życiu człowieka, a większość z nas nie ma ich w nadmiarze. Dlatego też większość klientów bardzo uważnie śledzi to, co dzieje się na rynku i wybiera najtańsze opcje. Tylko czy najtańsze znaczy najlepsze?
Jeżeli przedsiębiorca będzie śrubował ceny wyłącznie w celu zwiększenia zysku, oferując przy tym marny produkt, szybko się na tym przejedzie. Być może na początku zwiększy to grubość jego portfela, jednak po krótkim czasie klienci odejdą. Na podwyżkę cen należy patrzeć jak na szansę na rozwój. Zwiększony zysk może bowiem pomóc w rozwoju firmy. Mając więcej na koncie, przedsiębiorca zyskuje nowe możliwości. Nadwyżki może przeznaczyć na reklamę i marketing, dzięki czemu dotrze do nowych klientów. Może również zatrudnić nowych pracowników, zwiększając swoje siły przerobowe. Na koniec może również dokonać ekspansji na inne rynki, oferując tam swoje usługi.
Ważne, aby za wzrostem cen podążała jakość produktów. Świadcząc usługi, warto zastanowić się, czy wszystko do tej pory było w porządku. Być może niezbędne jest lepsze przeszkolenie pracowników. Posiadanie dobrze wyszkolonego zespołu zawsze będzie dobrą inwestycją. Jeżeli nie szkolenia, to nadwyżka może zostać przeznaczona na wynagrodzenia dla pracowników. Dobrze opłacani podwładni są bardziej zmotywowani. Dzięki temu chętniej wykonują swoją pracę, co z kolei przekłada się na zwiększenie efektywności zakładu. Większa wydajność to więcej zadowolonych klientów. I tak to się kręci.
Informacja o podwyżce cen usług dla klienta – należy zrobić to z wyprzedzeniem
Podwyższenie cen świadczonych usług może być dla przedsiębiorcy stresujące. Nie ma wątpliwości, że zawsze będzie się ono wiązało z początkowym odpływem klientów. Pytanie jedynie, z jak dużym? Trzeba zatem zadbać, aby jak najmniejsza grupa zdecydowała się zrezygnować i przejść do konkurencji. Najlepszym sposobem na to jest informacja o podwyżce cen usług wystosowana do klientów z odpowiednim wyprzedzeniem.
W pierwszej reakcji klient najprawdopodobniej podejdzie do tego w mocno negatywny sposób i uzna, że w takim razie czas na zmianę usługodawcy. Jeżeli zostałby postawiony przed faktem dokonanym, najpewniej zdecydowałby się na zerwanie umowy. Jeżeli jednak dostanie czas na ochłonięcie i przemyślenie sprawy, wiele może się zmienić. W końcu przedsiębiorca zachował się fair i poinformował go zawczasu, że jest zmuszony podnieść ceny swoich usług. Jeżeli tyle miesięcy czy lat korzysta z jego świadczeń i nigdy się nie zawiódł, to chyba nie jest tak źle. Co więcej, po kilku dniach może dojść do wniosku, że u konkurencji wcale może nie być tak fajnie, a te kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt zł więcej nie jest warte wysiłku związanego z poszukiwaniem nowego kontrahenta, którego jakość usług jest mu nieznana.
Informacja o podwyżce cen musi być uzasadniona
Informacja o podwyżce cen to jedno, wskazanie powodów tych zmian to drugie. Przesłanie wiadomości klientowi, że cennik ulegnie zmiany, na niewiele może się zdać, jeżeli decyzja przedsiębiorcy nie zostanie dobrze uzasadniona. Pierwsze, o czym pomyśli klient, to to, że firma chce go jeszcze bardziej „wydoić”. Nie musi być przecież zaznajomiony z realiami rynku, na którym funkcjonuje usługodawca. Może nawet nie wiedzieć, jak wzrost inflacji czy wynagrodzenia minimalnego wpływa na koszty firmy. Dlatego też należy mu to wytłumaczyć.
Lepiej nie zasłaniać się przy tym „globalnym wzrostem cen”. Jest to frazes, którego nikt już nie chce słuchać. Trzeba odnieść się do swojej własnej, indywidualnej sytuacji. Może to być podwyższenie cen mediów, podniesienie kwoty minimalnego wynagrodzenia, konieczność zatrudnienia nowych osób do zespołu, chęć rozszerzenia oferty i potrzebnych do tego inwestycji czy też wpływ danego podatku na zyski firmy. Wszystko tutaj zależy od specyfiki określonej działalności. Klienci są w stanie wiele „wybaczyć”, jeśli otrzymają odpowiednie i szczere uzasadnienie.
W jaki sposób podnieść ceny?
Planując podwyższanie cen, warto oprzeć się na sprawdzonej już metodzie. Jest ich kilka. Można je zresztą ze sobą łączyć.
Pierwszy z mechanizmów opiera się na stopniowym zwiększaniu kwoty za usługę. Ta metoda wymaga czasu, jednak zmniejsza ryzyko utraty klienteli. Ceny podnoszone są o małe kwoty, w regularnym odstępie czasu. Dla przykładu, chcąc docelowo uzyskać 20% wzrost cen, można co 3 miesiące podwyższać usługę o 5%. Będzie to mniej uciążliwe dla klienta. Każda zmiana będzie dla niego niemal niezauważalna, przez co nie będzie tak zmotywowany do szukania tańszych alternatyw. Siła przyzwyczajenia działa tutaj na korzyść przedsiębiorcy.
Drugim mechanizmem jest ten związany z docenieniem lojalności klientów. Wcielając go w życie, wraz z informacją o podwyżce cen za usługi, należy zwrócić uwagę na zaufanie klienta, jakim obdarzył tę konkretną firmę. W tym celu można zaproponować zniżkę obowiązującą przez pierwsze miesiące od podniesienia cen. Klienci w takiej sytuacji poczują się wyróżnieni i docenią współpracę z przedsiębiorcą. Inni muszą płacić więcej, stały klient z kolei przez np. pierwsze 6 miesięcy może w dalszym ciągu uiszczać wcześniejsze, niższe kwoty.
Trzecia metoda opiera się na przedstawieniu podwyżki jako czegoś pozytywnego dla klienta. Jeżeli odbiorcy usług chcą, aby jakość produktów poszybowała, warto do tego dołożyć. Kolejnym plusem będzie zwiększenie oferty. Być może cena się zwiększy, ale wraz z nią również liczba oferowanych świadczeń. Klienci chętnie zapłacą więcej, jeżeli zobaczą, że za niewielką podwyżką idzie dostęp do lepszych usług oraz dodatkowych opcji. Kto nie lubi bonusów?
Informacja o podwyżce cen – jak ją sporządzić?
Jak powinna wyglądać informacja o podwyżce cen usług, już w zasadzie wyjaśniliśmy. Jednak podsumujmy to sobie jeszcze.
Na wstępie należy podziękować klientowi za obdarzenie zaufaniem. Warto podkreślić, dlaczego przedsiębiorcy udało się je zdobyć – wysoka jakość usług oraz niezawodność. Można przy tym wymienić zalety firmy oraz elementy, które wyróżniają ją na tle konkurencji.
Następnie trzeba przejść do konkretów, tj. poinformowania klienta o planowanych podwyżkach cen. W wiadomości powinna znaleźć się aktualna cena, cena przyszła (można również wskazać procent podwyżki) oraz data, od której będzie obowiązywał nowy cennik.
Teraz jest czas na uzasadnienie swojej decyzji. Jeżeli przedsiębiorca podnosi ceny, musi mieć ważny powód. Na pewno nie jest nim chciwość. Dlatego też należy powołać się na wszelkie okoliczności, które doprowadziły przedsiębiorcę do konieczności podjęcia tak drastycznych kroków.
Na koniec warto zapewnić o swojej lojalności i chęci stałego rozwijania się dla swoich klientów. Z uwagi na długotrwałą współpracę można zaproponować udział w programie lojalnościowym czy rabaty przy kolejnym odnawianiu umowy.
Informacja o podwyżce cen usług wymaga dobrego przygotowania. Każde słowo zawarte w wiadomości musi zostać dobrze przemyślane. Ludzie reagują emocjonalnie, bardzo łatwo wyprowadzić ich z równowagi, a wtedy już jeden krok od zerwania umowy. Dlatego tak ważne jest, aby informacja została przesłana z odpowiednim wyprzedzeniem. Klient musi mieć czas na zastanowienie i podjęcie decyzji, czy będzie płacił więcej, czy też odejdzie do konkurencji.